ss x
x

Pomaganie dziecku w wieku 6 lat z opóźnieniem w rozwoju


Do tej pory szybko rośnie liczba dzieci mających problemy z dojrzewaniem mowy. Przyczyny tego mogą być różne. Opóźnienie w rozwoju mowy nie jest szczególnie niebezpiecznym odchyleniem w przypadku, gdy jest spowodowane wczesnym wykryciem i nie zostało rozpoczęte. Odpowiedzialność za ten czynnik spoczywa wyłącznie na rodzicach, ponieważ niezwykle ważne jest nie tylko wczesne wykrycie, ale także skierowanie dziecka do diagnozy, a także wybranie wykwalifikowanych specjalistów w tej dziedzinie.


Wiek cechy rozwoju mowy

Wielu, zwłaszcza nowonarodzonych i niedoświadczonych rodziców, zadaje sobie pytanie: w jakim wieku dziecko powinno zacząć zadowalać się pierwszymi słowami? Najbardziej rygorystyczne ramy nie istnieją, istnieją jednak pewne normy.

W pierwszym roku życia dziecko musi nauczyć się kilkunastu słów i znać 200 obiektów. Do 2 lat słownictwo powinno wzrosnąć do 50-100 terminów, miękisz powinien być w stanie odtworzyć kombinacje słów lub krótkie zdania. Po ukończeniu 3 lat, dziecko musi wyraźnie wymawiać zdanie, odpowiadać na pytania, uczyć się nazw zwierząt, artykułów gospodarstwa domowego i innych przedmiotów.

dziecko 6 lat nauki

Aby zidentyfikować odchylenia wystarczy przeprowadzić prosty eksperyment: miękisz powinien porozmawiać z osobą, której nie zna. Jeśli słuchacz rozumiał więcej niż 75% rozmowy z dzieckiem, to przy tworzeniu dialektu wszystko jest w porządku.
Trudności zaczynają się w starszym wieku. Od czwartego roku życia powinno się zainteresować rozmową z dzieckiem, w przypadku opóźnienia w rozwoju, należy skorzystać z pomocy specjalisty. Jeśli nie zrobisz tego na czas, okruchy mogą mieć problemy związane z komunikacją, a odwiedzanie przedszkola lub szkoły będzie kwestionowane.

Przyczyny opóźnienia mowy

Opóźnienie mowy oznacza tylko trudności z mówieniem, proces myślowy i tworzenie fizjologiczne mieszczą się w normalnych granicach. Mały członek rodziny spełnia wymagania i pojmuje to, co mówią do niego dorośli.Odchylenia w dojrzewaniu psycho-mowy są znacznie poważniejszym problemem, ponieważ w tym przypadku obserwuje się zahamowanie rozwoju intelektu.

Do 4 lat wniosek "opóźnienie w rozwoju mowy" jest niezwykle rzadki. Jednak po 5 latach dziecko może zacząć zwalniać dojrzewanie umysłu. Dlatego pierwsza diagnoza jest bezpośrednio związana z drugą.

Główne czynniki opóźnienia wypowiedzi:

  • Ciężka ciąża;
  • Poród z powikłaniami;
  • Infekcja płodu w czasie ciąży;
  • Zwiększone ciśnienie wewnątrzczaszkowe;
  • Wczesne życie;
  • Choroba nerek lub serca;
  • Krzywica;
  • Uszkodzenie słuchu lub wzroku w zaniedbanej formie;
  • Niewystarczająca lub nadmierna uwaga rodziców;
  • Częste przenoszenie stresu;
  • Stała praca telewizora;
  • Komunikacja w rodzinie w kilku językach;
  • Niewyraźna rozmowa rodziców lub innych osób itp.

Należy pamiętać, że choroba nie pojawia się znikąd, jest konsekwencją zaburzeń w funkcjonowaniu układu nerwowego lub mózgu. Przyczyną mogą być również naruszenia na poziomie genetycznym lub zaburzenia psychiczne. W przypadku ciężkiej choroby w pierwszych trzech latach życia, takiej jak utrata słuchu lub uraz głowy, dziecko może być podatne na spowolnienie mowy.

Objawy opóźnienia mowy

Dzisiaj kwestia zahamowania rozwoju mowy przez psychologów jest wskazana jako niezwykle ważny problem w działalności psychologicznej i pedagogicznej. W wieku 4 lat rodzice powinni odwiedzić specjalistę, jeśli wystąpią oczywiste problemy z funkcją mówioną: dziecko niewyraźnie wymawia słowa, mówi zbyt wolno lub szybko, nie może tworzyć fraz ani zdań. Dodatkowe objawy obejmują zwiększone wydzielanie śliny i trudności z żuciem lub połykaniem pokarmu.
Dzieci z problemami w dojrzewaniu psycho-mowy doświadczają trudności w kolektywnej komunikacji, rozwijaniu aktywności i zabawie. Takie dzieci są często rozproszone, ich uwaga jest słabo rozwinięta. Emocjonalny stan małego mężczyzny jest podatny na różnice, przy najmniejszym niepowodzeniu dziecko z odchyleniami może się zamknąć w sobie. Postrzeganie otaczającej informacji jest zniekształcone, aktywność umysłowa jest zaniżona.

 

Opóźnienie mowy testowej

W wieku 6 lat dziecko w wieku przedszkolnym powinno już mówić płynnie, zapamiętać kilka wierszy i piosenek dla pamięci oraz jasno sformułować swoje myśli i pytania. Wiele dzieci w tym wieku opanowało już podstawy czytania i pisania.

Sprawdź, czy Twoje dziecko jest za rówieśnikami, być może za pomocą kilku prostych znaków testowych:

  • Dziecko w wieku 6 lat musi znać wynik do 10 i być w stanie wykonywać elementarne działania matematyczne. W formularzu gry poproś go, aby policzył ile obiektów widzi, umieszczając przed sobą trzy kostki. Następnie schowaj jednego za plecami i poproś o odpowiedź, ile pozostało w zasięgu wzroku i jak bardzo się ukryłeś.
  • Dzieciak wyraźnie powinien dzielić się pojęciami jedno - wiele, duże - małe, znać figury geometryczne, litery alfabetu i liczby.
  • Poznaj wszystkie kolory i odcienie.
  • Aby móc angażować się w różnego rodzaju działania twórcze: rzeźbienie, rysunek, tworzenie aplikacji, montaż projektanta. A jego prace powinny przypominać stworzenie dorosłego, wylosowane osoby powinny przypominać ludzi, modne psy i jeże na zwierzętach, a zaprojektowane domy i samochody przypominają prawdziwe.

Jeśli dziecko nie jest w stanie odpowiedzieć na twoje pytanie dotyczące konta lub nadal nie wie, jak określić kolory, lub gdy osiągnie wiek 6 lat, rysuje solidne abstrakcyjne obrazy - jest to całkiem niezły powód, aby dzwonić do specjalistów.


Diagnostyka i leczenie nieprawidłowości

Jeśli dziecko ma jakiekolwiek oznaki opóźnienia rozwoju mowy, należy odwiedzić kilku specjalistów:

  • defektolog,
  • logopeda,
  • psycholog
  • psychoterapeuta.
  • neurolog

Czy dziecko ma opóźnienie w rozwoju mowy?

Do badania użyto skali Baileya, testu IQ i innych. Lekarz może przepisać EEG lub MRI mózgu, aby określić nieprawidłowości w funkcjonowaniu. Wszystkie te badania są niezbędne do wykrycia czynników opóźniających i konstruowania racjonalnej korekty lub leczenia.

Ogólna ocena dojrzewania mowy dziecka obejmuje następujące kryteria:

  • Anamneza rozwoju w młodym wieku;
  • Formacja mowy;
  • Pamięć, sposoby myślenia;
  • Percepcja (kolory, kształty, przedmioty itp.);
  • Poziom opieki;
  • Granie działalności;
  • Dostępność umiejętności i ich wdrażanie;
  • Towarzyskość.

Kompleksowe badania obejmują także badanie słuchu, wzroku, zdolności motorycznych mięśni twarzy.

Działania korekcyjne dotyczące rozwoju mowy oznaczają takie działania ze strony rodziców:

  • Wypowiadanie wszystkich działań wykonywanych przez malucha lub rodzica;
  • Organizacja środowiska sprzyjającego rozwojowi mowy;
  • Indywidualne działania twórcze, czytanie;
  • Prawidłowy wybór materiału mowy.

Eksperci zadanie nieco inna: korekta stanu psychicznego, adaptacji społecznej dziecka, korygując wcześniejsze błędy w edukacji, poprawa pamięci, inteligencji i uwagi.
Jeśli przyczyną jest uszkodzenie mózgu, oprócz prac naprawczych okruchów powołanych masażu, terapii magnetycznej oraz leki. Terapia magnetyczna ma żadnych ograniczeń, technika ta pozwala wpływać na obszar mózgu, który jest odpowiedzialny za dykcji, zdolności intelektualnych i pamięci. Dzięki terapii lekowej można przepisywać leki neurotropowe i witaminy. Niezwykle ważne jest, aby wszystkie leki były przepisywane i przyjmowane wyłącznie pod nadzorem specjalisty.

To powinno być jak najszybciej rozwijać ciekawość dziecka, od wczesnego dzieciństwa przyzwyczajony do zajęć związanych z umiejętności motorycznych i kreatywności.

Istnieje kilka rodzajów odchyleń mowy od normy:

  1. Naruszenie artykulacji. W tym przypadku maluch rozumie wszystko, co mu się mówi. Na zewnętrznych i fizjologicznych wskaźnikach jest całkowicie zdrowy, ale reprodukcja słów nie jest jasna, nawet matka i ojciec prawie tego nie rozumieją.
  2. Ekspresyjna spóźnienie. W takiej sytuacji rozmowa dziecka w dużej mierze stoi za wskaźnikami normatywnymi, dziecko niewiele mówi lub w ogóle nie mówi.
  3. Łagodne naruszenie. Dzieciak nie rozumie tego, co mu powiedziano, ale nie znaleziono żadnych problemów ze słuchem.
  4. Łączone naruszenie. Wszystkie poprzednie czynniki w kompleksie.

dziecko 6 lat

Jeśli leczenie nie zostanie wykonane przed ukończeniem 7 lat, dziecko pozostanie w tyle za rówieśnikami. Leczenie nie może być pominięte w każdym przypadku, ponieważ w jego późniejszym życiu może pojawić się większe problemy: dziecko nie jest w stanie dostosować się do zespołu, nie będzie trzeba przenieść do specjalnej szkoły dla dzieci niepełnosprawnych.

Zapobieganie opóźnianiu mowy

Im wcześniej rodzice rozpoczną ćwiczenia treningowe z dzieckiem, tym mniej jest on podatny na opóźnienie w mówieniu i tworzeniu psychiki.Od najmłodszych lat ma obowiązek przygotowania dziecka do angażowania się w rysunku, modelowanie, czytać bajek dziecko, opisują elementy, które uczą muzyki i kreatywność. Ponadto nie zapomnij o pełnoprawnej fizycznej formacji. Od 3 lat dziecko potrzebuje grę jak projektant, puzzli, różnych kostek, piramid, sorter. Przy pomocy specjalnych kart należy nauczyć dziecko kolorów, kształtów i figur.
Gdy opóźnienie psycho-speech pokazano masaż, rodzice mogą wykonać ruch naprawczej, a profesjonalny masaż należy powierzyć specjaliście. Każda z tych czynności wymaga taksonomii, więc muszą być wykonywane codziennie. Każda lekcja powinna być rozgrywana w formie gry, a nie w żaden sposób obowiązkowa. Konieczne jest, aby motywować dziecko do pracy, zrobić mu chęć i zainteresowanie gier takiego planu. Należy pamiętać, że zatrzymanie mowy lub dojrzewanie umysłu nie jest wyrokiem, a podczas terapii dziecko potrzebuje wsparcia rodziców, ich troski i zrozumienia.


Powiązane publikacje