ss x
x

Rozwijaj sensoryczne u dzieci w ciągu 3-4 lat


Okres przedszkolny charakteryzuje specjalistów jako krytyczny okres o dużym znaczeniu, który charakteryzuje się wysokim wskaźnikiem dojrzewania fizjologicznego i rozwoju umysłowego. Kiedy dziecko rodzi się z ukształtowanymi narządami zmysłów, nie może jeszcze aktywnie działać. Dzieciak musi nauczyć się używać zmysłów.

W środowisku istnieje wiele różnych obiektów, z których każdy różni się od pozostałych kształtem i kolorem oraz innymi właściwościami. Przykładami są zabawki i artykuły gospodarstwa domowego. Codziennie jest znajomy z nowymi zjawiskami. Dzieciak postrzega dzieła sztuki, słucha muzyki, ogląda obrazy lub rzeźby.

rozwijać czujniki

Edukacja sensoryczna dzieci w wieku przedszkolnym ma swoje odrębne cechy. Osobliwością tego procesu jest to, że powinno ono odbywać się przy udziale osób dorosłych kontrolujących go, aby percepcja była pełna, a nie powierzchowna.

Znaczenie rozwoju sensomotorycznego dzieci w wieku przedszkolnym

Rozwój sensomotoryczny dzieci w młodszym wieku przedszkolnym jest celowym rozwojem percepcji dziecięcej. Jednocześnie wyobrażenia o cechach obiektów kształtowane są zgodnie z ich wyglądem. Dzieci uczą się odróżniać kształty, kolory, wielkość ich pozycji w przestrzeni, zapachy i smaki. Kula motoryczna zaczyna się rozwijać.

Wrażenia sensoryczne motoryczne stanowią dobrą podstawę do rozwoju umysłowego. Poznanie zjawisk i obiektów jest wynikiem percepcji. Najpierw powstają reprezentacje pewnych obrazów, które zapamiętał. To jest podstawa do myślenia i wyobrażenia. Bez kompetentnej kontroli dorosłych i specjalistów proces edukacyjny nie przejdzie normalnie.


Cechy wieku "sensomotoryki" dzieci w wieku przedszkolnym

Rozwój uczuciowego silnika dziecięcego jest badany przez wielu naukowców, szczegółowo badają procesy "sensomotoryczne".

Reakcje ruchowe czuciowe są badane w ontogenezie człowieka w celu ujawnienia i dokonania analizy tworzenia mechanizmów o strukturze odnoszącej się do arbitralnych reakcji.

A.V. Zaporoże rozumieją przez percepcję specjalny kierunek aktywności poznawczej.

W swojej pracy LA. Wenger zwraca uwagę, że główne cechy percepcji zmysłowej to opanowanie standardów, które nazywane są sensorycznymi.

Według Boguslavskaya ZM, w wieku 3 - 7 lat, percepcja wzrokowa staje się powszechna. Jeśli chodzi o pracę narządów dotyku i wzroku, nie można jednoznacznie ocenić ich korelacji. Wszystko zależy od konkretnych zadań przed uczniem, a także od nowości danego przedmiotu.

V.S. Mukhina uważa, że ​​ważne jest stworzenie złożonej orientacji i działalności badawczej w zakresie zapoznania się z tematem, który dziecko widzi po raz pierwszy.

Według Uruntayeva GA rozróżnia następujące cechy w wieku przedszkolnym. Ta aktywność poznawcza z jej celami, celami, środkami i metodami realizacji.

Dla dzieci w wieku od 3 do 7 lat charakterystyczna jest zależność między rozwojem motorycznym a sensorycznym. Dojrzewanie odpowiednich obszarów mózgu, odpowiedzialnych za wykonywanie ważnych funkcji umysłowych.

Rozwój motoryczny dziecka w sensie czuciowym powinien odbywać się pod nadzorem osoby dorosłej, która przyciąga dziecko do aktywności, tworząc akcję i percepcję. Dzieci uczą się sprawdzać obiekty i rozpoznawać ich różne parametry. Dorosły wskazuje na standardy używając tego słowa. Absolwenci stopniowo gromadzą wiedzę, umożliwiając analizę otaczającej rzeczywistości. Rozróżniają znajome od nieznajomego. Dziecko widzi cechy nowego obiektu. Gromadząc wrażenia motoryczne i sensoryczne, dzieci stają się bardziej niezależne w grach i innych zajęciach.

Niezbędne warunki są stworzone, aby tworzyć funkcje umysłowe i umiejętności manualne, które mają wielkie znaczenie dla dalszego szkolenia. Funkcje zmysłowe rozwijają się równocześnie z umiejętnościami motorycznymi. Znajomość świata wokół dziecka odbywa się na swój własny sposób. Musi biegać, przewracać się, czuć, wąchać i oglądać.


Organizacja warunków do rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym

Konieczne jest odpowiednie zorganizowanie miejsca zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym.Muszą być przedmioty i zabawki o różnych właściwościach. W trakcie zabawy uczy się rozumieć wielkość, kształt i kolor, a także wykonywać pewne manipulacje.

Dzięki grze dotykowej zdobywa się doświadczenie z różnych materiałów, w tym piasku, gliny i papieru. Jest to ważne dla rozwoju wrażliwości na temperaturę, widzenia, węchu, słuchu i wzroku.

czujniki

Gry motorowe promują pozytywne emocje. Aktywność ruchowa pomaga rozwinąć umiejętności motoryczne.

"Finger Games" - dramatyzacja baśni lub opowiadań za pomocą palców. Najpopularniejsze ludowe poteshki przekazywane są z pokolenia na pokolenie. Wszyscy znają "Laduszki-laduszki", "Koziorożec" i "Soroka-Beloboku". Znaczenie gier palców zwrócić uwagę w swoich pismach Basil Sukhomlinsky, Immanuel Kant, Maria Montessori.

Podczas gry, trzyletniej dzieci robią ruchy jednocześnie z obu rąk, przedstawiający dom i kota, który biegł i poza nim. W ciągu czterech lat dzieci bawią się, przedstawiając wydarzenia, które następują po sobie. Starsze dzieci z entuzjazmem używają różnorodnych artykułów w postaci kostek, piłek i innych drobnych przedmiotów. "Gry palec" poprawiają ruchliwość palców, rozwijają ich siłę i elastyczność. Dzięki masażowi "punktów aktywnych" zmniejsza się fizyczne zmęczenie.

Dzieci wykazywały aktywność motoryczną, korzystają z ćwiczeń fizycznych. Aktywne ruchy wraz z wymawianiem małych wersetów dobrze odciążają obciążenie związane z siedzącą pozycją ciała.

Rozwijaj sensoryczne u dzieci w ciągu 3-4 lat

Aby odkryć potencjał twórczy dzieci, pozwalają na różne rodzaje inscenizacji. Takie gry przypominają przedstawienia teatralne. W scenach zaangażowane są ręce i palce. Pozwalają one rozwijać zręczność manualną, umiejętności, dokładność ruchów.

Aktywność podmiotowa, która rozwija małe zdolności motoryczne, obejmuje następujące typy:

  • rysowanie pędzlami, palcami, grudkami waty;
  • rzeźbienie figur z gliny, ciasta lub gliny;
  • gry z projektantami lub mozaikami;
  • cięcie obiektów;
  • aplikacja z różnych materiałów;
  • origami;
  • tkanie;
  • zbieranie puzzli;
  • gwintowanie pierścieni na taśmie;
  • sznurowanie;
  • sortowanie przedmiotów;
  • chodzenie po "sensorycznej ścieżce";
  • panel dotykowy;
  • bawiąc się piaskiem lub wodą;
  • własny masaż;
  • gry na świeżym powietrzu.

Konieczne jest zaangażowanie dzieci w uczestnictwo w sprawach wewnętrznych wykonalnych dla nich. Mogą pomóc w położeniu stołu lub sprzątnięciu pokoju dziecinnego. Takie codzienne ćwiczenia to doskonały systematyczny trening dla rąk, który ma wysoką wartość moralną.


Powiązane publikacje