ss x
x

Cechy rozwoju dzieci w wieku 4-5 lat


Każdy z rodziców postrzega swoje dziecko jako udaną, celową osobę o niezależnym i otwartym umyśle, a także rozwinięty zmysł estetyczny, który osiąga wyznaczone cele i radzi sobie z pojawiającymi się trudnościami. Aby zacząć zwracać uwagę na kształtowanie zdolności twórczych i wyobraźni dziecka, konieczne jest jak najwcześniej - idealny okres na taką aktywność, zgodnie z badaniami nauczycieli i naukowców, to właśnie wczesny okres.


O kreatywności

Rozważając koncepcję kreatywności z punktu widzenia różnych prądów naukowych, możliwe jest spełnienie wielu różnych definicji, które opierają się zarówno na cechach procesów umysłowych, jak i na aspektach postrzegania i przetwarzania informacji.

Mówiąc prościej, kreatywność można nazwać aktywną formą autoekspresji w procesie prowadzenia działalności. Może to być podobne do znanych czynności, takich jak malowanie, tańczenie lub śpiewanie, a także niestandardowe sposoby wykorzystania kreatywności i wyobraźni - na przykład w naukach ścisłych, chemii lub gotowaniu.

Istnieją trzy główne elementy rozwoju kreatywności:

  1. Powinien to być proces, w wyniku którego zostaną utworzone unikatowe nowe próbki.
  2. Obowiązkowa obecność ciągłego dążenia do eksperymentów - zarówno z możliwościami, jak iz planami, elastycznością perspektyw, gotowością do akceptacji i zrozumienia innowacji i zmian, i oczywiście dążeniem do stałej doskonałości wyniku.
  3. Osoba musi mieć zdolność tworzenia czegoś zupełnie nowego podczas swojej aktywności - może to być zarówno działanie fizyczne, jak i proces myślowy.

Każde dziecko ma wiele zdolności, które wynikają z kształtowania takich cech jak:

  1. Niezależne stworzenie alternatywnego rozwiązania problemu - zamiast szukać odpowiedniej opcji wśród gotowych rozwiązań.
  2. Umiejętności zdobyte w rozwiązywaniu jednego problemu, z własnej inicjatywy, bez pomocy zewnętrznej, są aktywnie wykorzystywane do rozwiązania innego problemu.
  3. Własność dzieci w wieku przedszkolnym dąży do ciągłego procesu poznania.
  4. Wiele różnych pomysłów powstaje w krótkim okresie czasu.
  5. Zdolność do odkrywania ukrytych właściwości obiektu poprzez celowe tworzenie określonych warunków.

Cechy rozwoju dzieci w wieku 4-5 lat

Aby pomóc w kształtowaniu zdolności twórczych i wyobraźni dzieci, konieczne jest najpierw określenie obecnego poziomu ich rozwoju, a także kierunku działania, który jest odpowiedni do efektywnej ekspresji każdego dziecka w wieku przedszkolnym.

Zidentyfikować te ważne aspekty można za pomocą różnych metod diagnostycznych. Analiza wyobraźni i zdolności twórczych dzieci w wieku przedszkolnym za pomocą ich rysunków pozostaje popularna. Wynikiem jest definicja następujących parametrów:

  • dostępność zdolności do prawidłowego określania i obrazowania położenia przestrzennego obiektu;
  • zdolność do tworzenia określonego wątku i ujawnienia go na rysunku;
  • badanie obrazów, w szczególności stopnia emocjonalności;
  • jak kompletny jest stworzony obraz.

Prawidłowo przeprowadzona diagnostyka powie rodzicom i nauczycielom nie tylko na poziomie rozwoju zdolności twórczych dziecka i jego wyobraźni, ale także ich cech i tego, jak pomóc mu w przyszłym wyrażaniu siebie.

Jak stworzyć niezbędne warunki

Maksymalne ujawnienie potencjału dziecka i jego pomyślna promocja jako osoby jest możliwa tylko wtedy, gdy zorganizowane zostaną odpowiednie warunki. Wśród nich są następujące:

  1. Klimat psychologiczny należy stworzyć w taki sposób, aby był przytulny i przyjemny. Połączenie komfortowej rodzinnej atmosfery z przyjaznym zespołem w przedszkolu lub mini-centrum jest bardzo ważne w rozwijaniu kreatywnych zdolności i wyobraźni dziecka.
  2. Dyskretna pomoc dorosłych. Jeśli przedszkolak jest w stanie sam dojść do siebie - nie zachęcaj go, by nie przeszkadzał w tworzeniu niestandardowych umiejętności myślenia w niestandardowych sytuacjach.Jednocześnie należy zapewnić wystarczającą swobodę działania (z uwagi na jego fizyczny i umysłowy rozwój), ale nie należy go całkowicie porzucać.
  3. Swoboda wyboru działań. Jeśli dać dziecku możliwość decydowania o tym, co jest dla niego interesujące w danej chwili, pomoże to w zidentyfikowaniu jego skłonności. Ponadto napięcie intelektualne związane z fascynującą działalnością dla dziecka jest mniejsze, niż się męczy i przynosi więcej korzyści.
  4. Rozwój fizyczny. Pierwszym krokiem w tworzeniu kreatywnych podstaw osobowości dzieci są regularne ćwiczenia fizyczne - zazwyczaj zaczynają gimnastykę od pierwszych miesięcy życia, ale gdy dziecko rośnie, nie powinno się go porzucać.
  5. Ustalone zadania muszą być stale skomplikowane, a ich liczba będzie stopniowo rosnąć. Dzieci w wieku średnim w wieku przedszkolnym bardzo aktywnie i intensywnie poznają otaczający świat, a poszerzenie zakresu zainteresowań i wybór możliwych działań pomoże im w pomyślnym rozwoju.
  6. Ustawienie. Dzieci powinny być otoczone przedmiotami, które zmotywują go do niestandardowego i unikalnego sposobu myślenia.

Niuanse formacji myślenia

Wiele cech myślenia przyczynia się do kształtowania niestandardowego myślenia dzieci w wieku przedszkolnym, w tym:

  1. Możliwość śledzenia zmian w danym obiekcie w określonym czasie i korzystania z tego doświadczenia podczas jego przyszłych działań.
  2. Powiązanie. Ta cecha sprawia, że ​​proces myślenia przedszkolnego dziecka jest niekonwencjonalny i "elastyczny". W rzeczywistości jest to zdolność do określania podobieństw i relacji pomiędzy zdarzeniami i / lub obiektami, które na pierwszy rzut oka nie są porównywalne.
  3. Dialektyczność. Jest to umiejętność rozpoznawania wewnętrznych sprzeczności, które utrudniają funkcjonowanie systemu, wraz z późniejszym opracowywaniem sposobów ich eliminowania.

Mama, tata i kreatywność dzieci

Chłopak / dziewczyna w wieku przedszkolnym może dość angażować się w fascynujące zajęcia z rodzicami.

Możesz rozpocząć wspólne lekcje dopiero po tym, jak dziecko nauczyło się już brać w swoje ręce małe przedmioty i jest w stanie je zachować samodzielnie.

kreatywność

Możliwe jest wyodrębnienie szeregu korzyści, jakie dają lekcje, jeśli są trzymane razem z matką i / lub papieżem:

  • znajomość pojęcia "współpraca" i jego podstaw;
  • członkowie rodziny uczą się ufać sobie nawzajem;
  • świadomość dziecka jako pełnoprawnego członka społeczeństwa;
  • rozwijanie wyobraźni zarówno u dzieci, jak i u mamy i taty;
  • stworzenie korzystnej atmosfery psychologicznej;
  • ułatwienie procesu socjalizacji, co jest przydatne, szczególnie w wieku przedszkolnym.

6 popularnych metod rozwijania zdolności twórczych

Aby pomóc dziecku w wieku przedszkolnym w kształtowaniu wyobraźni, można skorzystać z całej gamy metod, które uwzględniają cechy charakteryzujące rozwój psychiczny i fizyczny:

  1. Budowanie projektantów dziecięcych - muszą być ciekawe i różnorodne.
  2. Gry - ten rodzaj aktywności pomaga rozwijać się we wszystkich kierunkach: w tym umysłowym, intelektualnym, społecznym, fizycznym i twórczym.
  3. Czytając bajki, powieści i wiersze, odwiedzając teatry, muzea, wystawy i wycieczki - musisz wypełnić życie dziecka fascynującymi i bogatymi w informacje wydarzeniami i wzbogacić swoje doświadczenie życiowe.
  4. Fascynacja rzeźbą, rysunkiem.
  5. Konieczne jest zachęcanie do komponowania - opowiadań, fascynujących opowieści, piosenek.
  6. Dla dzieci w wieku przedszkolnym opracowano wiele specjalnych gier kreatywnych, można je również wykorzystać.

O ćwiczeniach i grach

Istnieje wiele różnych gier i ćwiczeń zaprojektowanych w celu budowania umiejętności i wyobraźni dzieci. Nie trzeba używać wszystkiego naraz - pokonuje on dzieci, zwłaszcza młodsze lub średnie w wieku przedszkolnym. Wystarczy wybrać trzy lub cztery najbardziej interesujące w danym momencie, a następnie, gdy się nudzą, stopniowo zastępować je nowymi.

  1. "Opisz i powiedz mi." Będziesz potrzebował - kilka kręgów w różnych kolorach, a także paski o różnych długościach. Dziecko najpierw szczegółowo opisuje proponowany temat, podkreśla jego główne cechy, a następnie mówi, co dokładnie mu przypomina.
  2. "Rzeczywistość i fantazja". Ten rodzaj aktywności ma na celu rozwinięcie umiejętności rozróżniania rzeczywistości od fikcji, a także pobudza wyobraźnię. Rodzice wraz z synem lub córką czytają bajkę, po której wspólnie próbują zrozumieć, co stało się w tej historii w rzeczywistości, a co jest czystą fantazją.
  3. «4 kolory».Promuje tworzenie nie tylko zdolności twórczych, ale także artystycznej percepcji. Dzieciak wybiera dowolne kolory - nie więcej niż cztery i tworzy z ich pomocą zdjęcie na papierze. Następnie musisz poprosić go, aby opisał obraz i opowiedział o znaczeniu jego poszczególnych części.
  4. "Obrazy w tańcu". Formuje nie tylko emocjonalność i wyczucie rytmu, ale także umiejętności aktorskie. Razem z dzieckiem muszą pochodzić z obrazem (kwitnących kwiatów, zabawny królik, fale morskie) lub emocji (radość, smutek, zaskoczenie), odtwarzanie muzyki i zaprosić go do transmisji wybranego tańca.
  5. "Wróżki dobre i złe". Dziecko musi otrzymać dwie kartki papieru, na których zostaną przedstawione dwie identyczne figury (bez ozdób). Powinieneś zasugerować przekształcenie jednej z postaci w złą wróżkę, a drugą w dobrą za pomocą kredek lub markerów. Następnie możesz zasugerować fantazjowanie o tym, co może zrobić zła wróżka i jakie dobre uczynki zrobiły dobrze.
  6. "Co mówi muzyka?". Przedszkolak zamyka oczy i jest zaproszony do słuchania jakiegoś jasnego utworu muzycznego - najlepiej klasycznego. Mogą to być utwory Chopina, Musorgskiego, Wagnera - według wyboru rodziców lub nauczyciela. Po wysłuchaniu proponuje się opisanie tego, co reprezentował, gdy słuchał muzyki. Może albo narysować swoje fantazje, albo mówić o nich.

rozwój umiejętności twórczych

W porządku, że dziecko ma szansę odnieść sukces różnorodne osobowości, zdolność do znalezienia niezwykłe podejście do rozwiązywania problemów i łatwo przezwyciężyć trudności życia i jego rozwoju powinna być kompleksowa, to intelektualne, fizyczne, społeczne i inne formy uprawy.


Powiązane publikacje