ss x
x

Metody rozwoju horyzontu u dzieci w wieku przedszkolnym


Działalność poznawcza to proces znajdowania i doskonalenia nowej wiedzy i umiejętności. Pragnienie poznawczych i badania pojawia się we wczesnym dzieciństwie, gdy dziecko wchodzi w interakcje z różnymi przedmiotami i zjawiskami, określenie ich właściwości i cechy, zaczyna odróżniać odczucia otrzymanych od kontaktu z różnymi przedmiotami. W przypadku starszych dzieci w wieku przedszkolnym ten typ aktywności poznawczej jest dominujący - dzieci mają tendencję do rozumienia, w jaki sposób te lub inne rzeczy są ułożone, uczą się nowych rzeczy na temat znanych zjawisk i próbują usprawnić swoją wiedzę.

Podstawy rozwoju poznawczego

Jednym z najważniejszych zadań wychowawców i wychowawców jest nauczenie dzieci nawigowania w dużych strumieniach informacji pochodzących z różnych źródeł. Oprócz uczenia się i porządkowania informacji, dziecko musi mieć możliwość wyszukiwania niezbędnych danych.

Rozwój poznawczy obejmuje:
  • kształtowanie motywacji do poznania;
  • organizacja działań poznawczych;
  • rozwój twórczej wyobraźni i aktywności;
  • kształtowanie samoświadomości;
  • tworzenie początkowych pomysłów na temat siebie i innych ludzi.

Metody poznawczego rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym

Aby zapewnić pełne rozwinięcie dzieci w wieku przedszkolnym, proces edukacyjny musi obejmować różne czynności poznawcze i ćwiczenia, zarówno wspólne, jak i niezależne.

Organizacja działań poznawczych

Definicja struktury i treści zajęć jest zgodna z celami edukacyjnymi i ich treści semantycznej. Zaleca się, aby wszystkie czynności były prowadzone w formie gry z aktywnym wykorzystaniem różnych technik gry.

Struktura lekcji:

  1. Etap wstępny.Formułowanie zadania dla dzieci lub tworzenie określonej sytuacji w grze.
  2. Główna część. Znalezienie środków rozwiązania problemu i osiągnięcie celu. Podczas lekcji dziecko otrzymuje nowe doświadczenie i wiedzę, uczy się je stosować w różnych sytuacjach.
  3. Ostatni etap. Dzieci badają wyniki, wyciągają wnioski.

Metody rozwoju horyzontu u dzieci w wieku przedszkolnym

W trakcie zajęć pożądane jest wykorzystanie interesującego materiału dydaktycznego.

Organizacja wspólnych działań

Wspólne działania odbywają się w formie gier fabularno-dydaktycznych. Nauczyciel lub pedagog angażuje dzieci w grę, pokazując własne zainteresowanie i entuzjazm. Ponadto pedagog może brać udział w grze już stworzonej przez dzieci, kierując jej postępy od wewnątrz, jako towarzysza.


Organizacja niezależnych badań dzieci

W procesie niezależnej aktywności poznawczej dzieci mają możliwość samorealizacji i rozwoju twórczej aktywności. Zdolność dziecka do pracy w grupie jest kształtowana, aby wchodzić w interakcje z innymi dziećmi - współpracować i konkurować.

Główne metody rozwijania pragnienia poznawania i badań u dzieci w wieku przedszkolnym to:

  • technologie informacyjne i komunikacyjne;
  • praca poszukiwawcza i badawcza;
  • prace projektowe;
  • technologie gier.

Prace projektowe

Projekt to określony zestaw działań organizowanych przez nauczyciela lub wychowawcę i przeprowadzanych przez dzieci. Pedagog stwarza warunki, które dają dzieciom możliwość, samodzielnie lub z pomocą dorosłych, zdobycia nowych praktycznych doświadczeń dla siebie poprzez wyszukiwanie i eksperymentowanie. Działania w ramach projektu obejmują wspólną pracę wszystkich uczestników.

Jest to skuteczna technologia nauczania, która kształtuje myślenie badawcze, stymuluje aktywność poznawczą, promuje rozwój zdolności komunikacyjnych dziecka. Dzieci uczą się planować i wykonywać stopniowo rosnące zadania.

Młodsze przedszkolaki są aktywnie zainteresowane wszystkim, co się dzieje. Każdego dnia odkrywają dla siebie nowe przedmioty i zjawiska, ustalają relacje między nimi, ich podobieństwa i różnice. Jest to okres wiekowy charakteryzujący się obserwacją, dostatecznie stałą uwagą, rozwojem zdolności analitycznych i gotowością do wspólnych badań.Metoda projektu polega na wykorzystaniu różnych technologii pracy badawczej i doskonale nadaje się do wspólnego szkolenia nauczyciela z dziećmi.

Jednym z najważniejszych zadań edukatora w organizowaniu pracy nad projektem jest wspieranie inicjatywy dziecka, które zawsze zawiera komponent poznawczy.

Metodę projektowania można stosować na zajęciach z dziećmi młodszego i starszego wieku przedszkolnego. Jednak zadania i cele badań są różne i zależą od wieku.

W przypadku dzieci w wieku od 3,5 roku do 5 lat metoda interakcji z imitacją jest najbardziej odpowiednia, gdy uczestniczą w projekcie, postępując zgodnie ze wskazówkami osoby dorosłej lub naśladując go. Ta metoda jest odpowiednia dla małych dzieci, ponieważ wciąż mają potrzebę naśladowania dorosłych.

Działania rozwijające są bardziej odpowiednie dla dzieci w wieku 5-6 lat. W tym wieku dzieci już wiedzą, jak wchodzić w interakcje, koordynować działania i pomagać sobie nawzajem, rzadko proszą dorosłych o pomoc. Dzieci mogą samodzielnie zrozumieć zadanie i wybrać najbardziej odpowiednie sposoby jego rozwiązania.

Aktywność twórcza jest najbardziej typowa dla dzieci w wieku 6-7 lat. Zadaniem dorosłych w tym przypadku jest rozwijanie i zachęcanie do twórczej aktywności dzieci. Bardzo ważne jest również stworzenie warunków koniecznych do samodzielnego wyszukania zadania lub problemu, treści działania i poszukiwania najlepszych sposobów pracy.

Nie mniej ważne dla przedszkolaków są takie czynności jak eksperyment i badania. Tutaj dzieci w wieku przedszkolnym mogą zaspokoić swoją charakterystyczną ciekawość, poćwiczyć definicję związków przyczynowo-skutkowych, poszerzyć swoje horyzonty i odpowiednio osiągnąć wysoki rozwój intelektualny.


Eksperymentacja

Jest to forma działalności badawczej, której celem jest transformacja rzeczy i procesów. Eksperymentację można uznać za jedną z najlepszych metod aktywności poznawczej dzieci w wieku przedszkolnym. Eksperymenty są ekscytującymi działaniami, które rozwijają ciekawość, inicjatywę, twórcze myślenie i niezależność.

Metody rozwoju horyzontu u dzieci w wieku przedszkolnym

W procesie eksperymentowania zaangażowane są wszystkie narządy zmysłów dziecka, co zapewnia lepszą asymilację, zrozumienie, zrozumienie i zapamiętywanie informacji.Aktywny udział dziecka w procesie edukacyjnym przyczynia się do szybszego i intensywniejszego rozwoju jego czynności poznawczych i zdolności.

Badania

Celem badania jest rozwinięcie w dzieciach różnych sposobów tłumaczenia inicjatyw kognitywnych. Określenie i rozwiązanie problemu, którego dzieci dokonują poprzez wyszukiwanie.

Działalność badawcza jest naturalnym dla dziecka - ma tendencję do wiedzy, popełnia czyny i patrzy na wyniki, eksperymentując z przedmiotami, badając przyczyny zjawisk. Poszukiwanie i badanie aktywności - jest głównym źródłem informacji dla dziecka na okolicznych obiektów, więc głównym zadaniem rodziców, opiekunów i wychowawców jest pomoc w prowadzeniu takich badań. Ważne jest, aby pomóc dzieciom, aby wybrać odpowiedni obiekt dla badań i jak się uczyć i pomagać w zbieraniu danych i prezentacji wyników.

Eksperymenty są jednym z eksperymentalnych działań - mogą być prowadzone wspólnie z liderem lub niezależnie. Eksperymenty przeprowadzane są w kilku etapach:

  1. Definicja celu.
  2. Wybór środków do rozwiązania problemu.
  3. Przeprowadzanie eksperymentu.
  4. Naprawianie obserwacji.
  5. Formułowanie wniosków.

Eksperymenty tworzą umiejętność porównywania, porównywania, identyfikacji związków przyczynowych. Dzieci uczą się wyciągać wnioski, analizować i wyrażać wnioski.

Technologie gier

W pobudzaniu zainteresowania poznawczego dzieci w wieku przedszkolnym technologie gier są nieocenione. Gra jest emocjonalną działalnością, która może sprawić, że bardzo nudne informacje będą jasne i niezapomniane. Aktywuje wiele procesów mentalnych - zainteresowanie, uwagę, myślenie, percepcję i zapamiętywanie, promuje rozwój niezależności i inicjatywy. Podczas gry dzieci doświadczają zainteresowania, radości i poczucia przyjemności, co z kolei ułatwia proces zapamiętywania i asymilacji nowych informacji. Gry są główną metodą aktywności poznawczej dzieci, więc program edukacyjny przedszkola powinny być zaprojektowane z uwzględnieniem tej funkcji.

Technologie informacyjne i komunikacyjne

Obecnie technologie informacyjne i komunikacyjne są integralną częścią procesu edukacyjno-edukacyjnego dzieci w wieku przedszkolnym w młodszym i starszym wieku. Program rozwoju dzieci może obejmować różne edukacyjne gry komputerowe i kreskówki, symulatory, gry logiczne i matematyczne.

Metody rozwoju horyzontu u dzieci w wieku przedszkolnym

Gry komputerowe uczą dziecko planowania przebiegu gry i przewidywania rezultatów działań. Jest to początek rozwoju myślenia teoretycznego, którego posiadanie jest niezbędne do przygotowania dzieci w wieku przedszkolnym do nauki.

Komputerowe gry matematyczne przyczyniają się do rozwoju efektywnego wizualnie i logicznego myślenia, wytrwałości i koncentracji uwagi, uczą dziecko analizowania, porównywania i generalizowania.

Technologie informacyjne i komunikacyjne w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym przyczyniają się do:

  • łatwa asymilacja pojęć wielkości obiektu, jego kształtu i koloru;
  • wzbogacić słownictwo;
  • kształtowanie myślenia wizualno-figuratywnego, a także teoretycznego;
  • rozwój zdolności twórczych, wyobraźni, wyobraźni;
  • większa koncentracja, wytrwałość i zaangażowanie.

Dzieci szybko opanowują umiejętności czytania i pisania, łatwiej zrozumieć pojęcia liczby i zestawu, rozwijać umiejętność orientowania się w przestrzeni i na płaszczyźnie.

Dziecko uczy się otaczającego go świata poprzez własne odczucia, doświadczenia i doświadczenie interakcji z różnymi ludźmi, zjawiskami i przedmiotami. Bardzo ważne jest, aby w dziecku kształtować pozytywne nastawienie do środowiska, ponieważ pozytywne emocje przyczyniają się do wysokiej aktywności poznawczej.


Powiązane publikacje