ss x
x

Metody rozwijania wyobraźni u dzieci w wieku przedszkolnym


Twórcze myślenie odgrywa szczególną rolę w życiu każdego człowieka. Jego początkowe objawy pojawiają się we wczesnym dzieciństwie, gdy dość mały członek rodziny próbuje produkować pewne gry z przedmiotami. W ten sposób może grać na płaskim obiekcie, wyobrażając sobie, że jest to maszyna, a runda zastąpi piłkę i tak dalej. Takich dziecinnych czynności nie da się stłumić, ponieważ w przyszłości może to wpłynąć na ich kreatywność. Powinno być odwrotnie, zachęcać dzieci, pomagać im, fantazjować z nimi i stwarzać sprzyjające warunki.

Pierwotne oznaki kreatywności przejawiają się wyraźnie w dzieciach, które ukończyły trzy lata. W tym czasie dziecko już zdobywa doświadczenie, które staje się podstawą do dalszego kształtowania twórczej wyobraźni. Na przykład dziecko, które nauczyło się używać łyżki, bierze inny przedmiot i "karmi" nim innych członków rodziny. Więc ma wyimaginowany proces karmienia.

Twórcza fantazja definiowana jest przez funkcję umysłową, dzięki której różne obrazy powstają w głowie dziecka. Bez okruchów ulepszenia fantastycznych grozi utratą wrażliwości adaptacji w grupie innych dzieci w pozostałej części środowiska społecznego. Dobrostan opanowania każdego programu opiera się na działaniu wyobraźni.

Warunki rozwoju wyobraźni

Tworzenie twórczego myślenia odbywa się w przedziale od 5 do 12 lat, a potem bardzo trudno będzie nadrobić zaległości. Maluchy, z którymi rodzice nie angażują się celowo, mogą później stracić zdolność do fantazjowania, tracą zainteresowanie kreatywnością i nie mają możliwości racjonalnego myślenia.

wyobraźnia dziecka

Główną cechą wyobraźni jest niemożność jej niezależnego rozwoju, dla jej aktywacji konieczne jest użycie specjalnych metod i stworzenie niezbędnych warunków. Oprócz powyższego, zdolność dziecka do fantazjowania zależy od sposobu życia, przygotowania pedagogicznego rodziców, ich zainteresowań i umiejętności.


Charakterystyka twórczej wyobraźni

W korelacji z przyczynami powstawania różnych obrazów klasyfikacja twórczego myślenia jest określana przez dwa typy:

Involuntary - pasywny.

Zasada tego rodzaju przejawia się w tym, że pojawianie się obrazów odbywa się niezależnie od woli danej osoby. Jest to najbardziej charakterystyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym. Najjaśniejszymi znakami są sny dziecka, jego fantazje w stanie łatwego snu, gdy mały człowiek miesza obraz z rzeczywistością. W stanie przebudzenia dziecko w wieku przedszkolnym może reprezentować różne obrazy, jego myślenie jest łatwe i nie ma krytyki uzyskanych wyników. Po pewnym czasie proces powróci do normy i będzie kontrolowany w znaczący sposób.

Arbitralne - aktywne.

Ten rodzaj podstaw reprezentacji zależy od bezpośrednich pytań stawianych dziecku. Największy rozwój następuje w trakcie odgrywania ról, gdy dziecko przedstawia się jako lekarz, policjant, kucharz. W tym przypadku fantazja działa na każdą moc, ponieważ dziecko musi odpowiednio zbudować obraz i całkowicie go przestrzegać. Co więcej, zdolność do wykazywania wyobraźni jest ukierunkowana na doskonalenie działań twórczych.
Jest jeszcze jeden powód do dzielenia się fantazją - są to cechy pojawiających się obrazów. Może być trzech typów:

  • Rekonstruktywne myślenie twórcze to okruch, ponieważ jego rozwój musi zakładać w umyśle coś, czego wcześniej mu nie pokazano;
  • Kreatywny - tworzenie nowych pomysłów na zasadach mapowania rzeczywistości, przetwarzanych przez aktywność mózgu dziecka;
  • Marzenia to pomysły na przyszłość, które z pewnością powinny mieć związek z rzeczywistością, aby uniknąć spadku aktywności dziecka.

Cechy wyobraźni

Rozwój wyobraźni w wieku przedszkolnym determinują psychologowie w trzech fazach doskonałości twórczej wyobraźni:

  • Wiodąca pozycja twórczego myślenia i bajek;
  • Intertwining fantasy z racjonalnym myśleniem;
  • Pełna uległość twórczego myślenia o funkcji intelektualnej.
Przedszkolaki znajdują się w początkowej fazie doskonalenia twórczej wyobraźni.Zanim osiągnie wiek trzech lat, rozgrywka stanowi jedynie podstawę do terminowej idealizacji umiejętności tworzenia obrazów. W momencie ukończenia tego okresu dziecko jest doskonale zdolne do wyrażania pojawiających się pojęć w sposób werbalny.

W ciągu następnych dwóch lat dziecko uczy się zawrzeć układ czynności w celu uzyskania pożądanego rezultatu podczas wykonywania zadania.
W starszym wieku dziecko odtwarza sensowne pomysły. Jego wyobraźnia jest aktywnie ulepszana, a aktywność opiera się na twórczym myśleniu. Aby doskonale rozwinąć wyobraźnię w każdym z tych okresów, opracowano specjalne metody i techniki.
Reprezentacje stworzone przez dzieci są bardzo słabe. Jednak cały przepływ kreatywnego myślenia jest pełen radosnych i żywych emocji. Kroha z przyjemnością wysłucha bajki lub obejrzy kreskówkę. Wszystkie informacje przychodzące są kładzione w głowie i stanowią podstawę do poprawy wyobraźni.


Gry jako narzędzia programistyczne

Gry od najwcześniejszego okresu życia pomagają trenować dziecko, aby samemu wykonać proste czynności. W ten sposób możesz nauczyć dziecko mycia zębów, myć ręce, składać zabawki, jest to zabawne i przydatne. Są dzieci, które od urodzenia obdarzone są zdolnością do fantazjowania, ale niektórym udaje się to zrobić z wielkim trudem. Obie kategorie dzieci z pewnością będą potrzebowały wsparcia matki i taty, aby stworzyć pewne warunki do poprawy wyobraźni. Wyobraźnia i twórcze myślenie są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ jedno nie istnieje bez drugiego.

Dziecięca wyobraźnia jest daleka od bezużytecznego działania, a bez niej w dorosłym życiu nie można osiągnąć pewnych wysokości. Kiedy dziecko wyobraża sobie, aktywność jego mózgu aktywnie się rozwija. Dlatego przy codziennych spacerach powinieneś zwrócić uwagę na różne fantazje. Dziecko musi z pewnością być chwalone za fabrykacje, aw żadnym wypadku nie skarżyć się, idealną opcją będzie proces wspólnych fantazji. Aby od najmłodszych lat rozwijać się dzieckozdolności twórczych, możliwe jest użycie takich metod:

  • Rysunek - dziecko ucieleśnia własne pomysły za pomocą papieru, farb lub ołówków;
  • Rękodzieło wykonane z plasteliny, kartonu, papieru, naturalnych elementów przyczynia się do poprawy twórczego myślenia;
  • Gry z bajkami (rodzic zaczyna od początku i czeka na kontynuację od dziecka);
  • Możesz polecić dziecku, aby przedstawiało nieistniejące zwierzę, nadaj mu imię, a następnie opisz;
  • Aby stworzyć fantazję, powinieneś pokazać zdjęcia dziecka, a on powinien umieć je opisać.

Wszystkie praktyki gry w młodszym wieku są optymalnie postrzegane przy udziale zdjęć. Możliwe jest dostarczenie gotowego obrazu, ale możesz zaoferować dziecku narysowanie czegoś według własnego uznania. Im starszy staje się wiek, tym trudniejsze stają się zadania.

Możesz użyć geometrycznych kształtów lub bezkształtnych obiektów typu blob. Wgranie ich w obraz jest trudne, więc użycie wyobraźni będzie bardzo intensywne.

Wykorzystanie takich technik, jak modelowanie czy aplikacja, nie tylko rozwija wyobraźnię, ale także zapewnia pracę z delikatnymi umiejętnościami motorycznymi rąk. Dziecko z pewnością będzie cieszyć się taką ekscytującą lekcją. Należy jednak pamiętać, że wszystkie manipulacje powinny być wykonywane niezależnie, bez obecności szablonów i próbek.
Karty z rysowanymi konturami są także potężnym narzędziem do poprawy myślenia dziecka. Zdjęcie przedstawia jedynie zarys obiektu, element życia codziennego lub zwierzęcia, a dziecko musi odgadnąć, kim lub czym jest naprawdę.
Nadal istnieje wiele różnych sposobów na poprawę kreatywnego myślenia u dzieci. Wśród nich jest gra dydaktyczna.

Określono trzy rodzaje aktywności dydaktycznej dziecka:

  • Werbalny - rozum dzieci, a przy wykonywaniu różnych zadań dochodzi do wymiany poglądów;
  • Pulpit - drukowane - różne karty lub pola do akcji w grze z pewnymi zasadami;
  • Zabawki i przedmioty - dzieci używają naczyń dziecięcych, lalek, samochodów i innych elementów w grach.

Działania w ramach takiego planu odzwierciedlają koncepcje dziecka dotyczące otaczającego go świata. W trakcie zabawy dziecko otrzymuje informacje o związkach międzyludzkich, zjawiskach naturalnych, rodzajach pracy, różnych wydarzeniach i tak dalej.Aby uzyskać wyobraźnię w przedszkolu i domu, należy stworzyć odpowiednie warunki i zapewnić wystarczającą ilość gier, jednak nie powinno być zbyt wielu zabawek, aby uniknąć rozproszenia uwagi.

Podstawowym warunkiem w grach każdego rodzaju jest zgodność cech wieku i poziomu rozwoju intelektualnego dziecka. Musi zrozumieć cel tej lub innej zabawki, powinien wzbudzić jego zainteresowanie. Zbyt proste gry kochanie po prostu nie są zainteresowane, a on straci motywację do wyobraźni. Gry powinny nadwerężać zdolność okruchów, przyczyniać się do ich ogólnego rozwoju, aby tworzyć umiejętności samoorganizacji.
Temat i odgrywanie ról pomagają ukształtować umiejętność modelowania sytuacji, co jest niezwykle ważnym aspektem.

Proces wizualnej aktywności jest dla dziecka pełnoprawnym dziełem. Podczas takiego szkolenia rozwija aktywność mięśni, połączyć organizatorów wizualnych, przejawia cechy psychiczne najbardziej żywe, a także rozwijać umiejętności motorycznych i twórczego myślenia. Stopniowo dziecko przyzwyczaja się do rysowania, a na zmianę prostych imitujących ruchów ołówka dochodzą dość wyraźne postacie i obrazy. Z biegiem czasu dziecko zaczyna pokazywać obraz ukończonej pracy w trakcie jej wykonywania.

Reprezentacja obrazów na papierze stanowi bardzo ważne cechy: arbitralność, kreatywność, szerokość i stabilność. Doświadczeni psychologowie na podstawie rysunków mogą ustalić, czy coś przeszkadza dziecku, uczyć się o jego myślach i fantazjach.

rozwój wyobraźni

Trzeba zwracać uwagę na to, jakie odmiany kolorów są najbardziej manipulowane przez dzieci. Jeśli przeważają ciemne kolory, być może maluch jest nieco zaniepokojony. Obserwacja jest konieczna na kilka sesji, ponieważ pojedynczy wybór ciemnych wariacji może oznaczać jedynie różnice w nastroju.

Przykłady zadań związanych z grami dla przedszkolaków

  • Wyprodukuj różnorodne karty do gry, na których możesz wkleić lub narysować dowolne, nawet najbardziej niewiarygodne zdjęcia. Przekaż je grupie dzieci i niech każdy z nas wymyśli niesamowitą historię, inspirowaną obrazem na zdjęciu.
  • Bardzo rozrywkowa gra na wieczorne rozrywki, jest to badanie świecących okien w domu, wręcz przeciwnie. Poproś dziecko, aby opisał wygląd płonących okien i wymyślić niesamowitą opowieść o tym. W podobnej grze możesz grać w ciągu dnia, rozważając i fantazjując o motywie biegania chmur.
  • Poproś dziecko, aby rzuciło farbę na kartkę papieru, by zrobić plamę. Następnie poproś go, aby wymarzył sobie, jak wygląda. Pozwól mu pokazać twórcze myślenie i wyobraź sobie, że możesz dokończyć tę plamę, aby uzyskać ten lub inny przedmiot.
  • Uwzględnij dla dzieci wszelkie utwory muzyki klasycznej, a gdy to brzmi, poproś o zamknięcie oczu i przedstawienie obrazu odpowiadającego temu stworzeniu.
  • Wszyscy wiedzą, że dzieci lubią używać różnych przedmiotów do innych celów. Załóżmy, że dziecko przynosi ci piłkę, a ty sugerujesz, że on sobie wyobraża, że ​​to arbuz. Stwórz rodzaj, który pokroi na plasterki, a następnie potraktuj je okruchami.

Wpływ baśni na wcześniejszy rozwój wyobraźni

Bajki mają ogromny potencjał wychowania, są jedną z najskuteczniejszych technik rozwijania wyobraźni. Bajka jest pełnoprawnym fundamentem, niosącym zarówno wyobraźnię samą w sobie, jak i rozwijającą ją u dzieci. Trzeba czytać ich dziecko tak często, jak to możliwe, ponieważ magia, ciekawe postacie i dobre uczynki, to jest tak interesujące, a co najważniejsze uczy cię robić dobre uczynki! Takie prace nie tylko poszerzają wiedzę o okruchach, ale także pomagają odróżnić dobro od zła. W trakcie czytania konieczne jest wyjaśnienie dziecku kilku momentów w dostępnym dla niego języku, a następnie zatrzymanie się, aby zrozumieć, co usłyszał i wyciągnąć pewne wnioski. Opowieści w zakresie poprawy myślenia to:

  • Wieloletnie doświadczenie pokoleń i cech kulturowych ludzi;
  • W percepcji fabuły z bajki, dzieci aktywują własne doświadczenie życiowe;
  • Doskonała baza do tworzenia widoków na otaczający świat;
  • Materiał szkoleniowy: dziecko rozwija pojęcie tolerancji i poznania procesów;
  • W procesie czytania nieograniczona przestrzeń otwiera się na kreatywność, mowę i pamięć.

Działania projektowe są również szeroko stosowane w celu poprawy twórczego myślenia dzieci.Tworząc w głowie obraz modelowania, dziecko odczuwa własną wagę, w tym przypadku jest twórcą. Okruchy wykazują oznaki radości z udanej budowy i są zdenerwowane, jeśli coś nie wyjdzie. Praktyka tego rodzaju uczy dziecko, aby doprowadzić sprawę do końca.

Rola rodziców i nauczycieli w rozwijaniu wyobraźni

W zupełnie innych kierunkach dziecko musi czuć wsparcie z zewnątrz. W roli wsparcia muszą działać rodzice, nauczyciele i psychologowie. Odpowiedzialność za tworzenie się okruchów we wczesnym okresie życia spoczywa wyłącznie na barkach rodziców i profesjonalistów, nie jest wyjątkiem i tworzy wyobraźnię.

Od urodzenia rodzice są najważniejszymi osobami dla dziecka. Kiedy dziecko wkracza w okres przedszkolny, musi skierować swoją energię i inicjatywę we właściwym kierunku. Asystenci mogą stać się profesjonalnymi metodami, stworzonymi osobiście, biorąc pod uwagę cechy okruchów lub porady specjalistów. Trzeba być zaangażowanym w dziecko, aby rozwinąć w nim twórczy potencjał i nie czekać, że rozwój w cudowny sposób nastąpi sam w sobie. Codziennie powinieneś prowadzić różne czynności, angażować się w gry, rozmawiać z przedszkolakiem tak często, jak to możliwe i wyjaśniać mu różne procesy i zjawiska. Aktywność graczy od najmłodszych lat odgrywa niezwykle istotną rolę w kształtowaniu inteligencji dziecka.

W placówkach przedszkolnych nauczyciele i psychologowie prowadzą badania wśród dzieci i na podstawie ich ustaleń określają metody pracy korekcyjnej lub wychowawczej. W wieku przedszkolnym większość funkcji psychiki znajduje się na pierwszym etapie formacji, dlatego techniki specjalisty prowadzone są głównie w celach profilaktycznych. W celu pozytywnej adaptacji nauczyciele i wychowawcy odnoszą się do zapobiegania emocjonalnemu przeciążeniu okruchów.

Poprawa wyobraźni dziecka jest integralną częścią ogólnego rozwoju dzieci. Kreatywność, tworzenie nowych pomysłów do tej pory są określane przez najbardziej odpowiednie umiejętności inteligentnej osoby.

Wcześniej, zatrudnianie pracowników dla najbardziej wartościowych pracowników to ci, którzy posiadali profesjonalną wiedzę i umiejętności.Obecnie takie cechy, jak talent i kreatywna wyobraźnia, są bardziej optymalne.

Ludzie z kreatywnym nastawieniem są teraz poszukiwani w różnych dziedzinach działalności. Takie osoby produkują reklamy, wymyślają najnowszą technologię, realizują duże projekty i korzeniami w biznesie nowych pomysłów. Współczesne życie stawia człowieka przed wieloma trudnymi zadaniami. Osoby obdarowane o niestandardowym podejściu do różnych kwestii będą w stanie znaleźć rozwiązanie każdego problemu. Dlatego konieczne jest stworzenie wszystkich warunków dla rozwoju twórczej wyobraźni u dzieci.


Powiązane publikacje