ss x
x

Lekcje na temat rozwoju umiejętności motorycznych dla dzieci


Twoje dziecko rośnie i rozwija się, każdego dnia i miesiąca ma coraz więcej umiejętności i umiejętności, a chaotyczne ruchy małych rączek stają się bardziej skoordynowane i pewniejsze siebie. Aktywny rozwój małych motorycznych umiejętności okruchów zaczyna się jeszcze przed ukończeniem pierwszego roku życia. Uczy się chwytać zabawki i grzechotki, trzymać smoczek czy butelkę, palcami chwytać małe przedmioty. Zadaniem rodziców tak często, jak to możliwe, aby pokazać inicjatywę, wymyślanie różnych działań w celu poprawy drobnych zdolności motorycznych swojego dziecka.


Dlaczego musisz rozwijać umiejętności motoryczne?

Faktem jest, że rozwój umiejętności motorycznych u dzieci w wieku przedszkolnym jest bezpośrednio związany z tworzeniem ich funkcji mowy. Wynika to z faktu, że w mózgu każdej osoby, w tym małe, obszar odpowiedzialny za mowę i dla ruchu palców są umieszczone bardzo blisko siebie i połączone ze sobą wiele połączeń neuronowych. Postępując w ten sposób, coraz częściej i bardziej aktywnie robimy z dzieckiem różne ćwiczenia, aby zwiększyć zręczność palców, tym silniejsze stają się te połączenia, co oznacza, że ​​jego mowa formuje się szybciej i poprawnie.

Naukowcy udowodnili: im bardziej delikatne palce są w stanie wykonać dziecko, tym wcześniej nauczą się mówić. Strefa mózgowa odpowiedzialna za tę funkcję jest również powiązana z działami odpowiedzialnymi za pamięć, uwagę, wyobraźnię i koordynację, aw konsekwencji za ogólny rozwój ważnych funkcji umysłowych ciała.

tworzenie gier

We współczesnym świecie kwestia rozwoju umiejętności motorycznych u dzieci jest bardzo ostra i istotna, co wynika ze stylu życia dzisiejszego młodego pokolenia. W czasach naszych dziadków nie było zautomatyzowania procesów, co oznacza, że ​​wszystkie prace domowe zostały wykonane ręcznie. Pamiętam, jak nasze babcie palcach zbóż lub ziaren, umył ręce pościel, szycia, dziania, gwint zwinięte w kłębek, dokręcone śruby lub nakrętki, gładzenia umiejętności i zręczności, a bez zręcznymi palcami. Teraz dla nas odbywa się to przez mycie, szycie i dzianie maszyn, różnych elektronarzędzi i innego sprzętu.Dlatego niezwykle ważne jest, aby rozpocząć specjalne zajęcia w najwcześniejszym dzieciństwie. Począwszy od najprostszych ćwiczeń, ale stopniowo komplikując i rozszerzając programy szkoleniowe.


Korzyści z rozwijania aktywności w życiu dzieci

Oprócz pozytywnego wpływu takich lekcji na psychikę i mowy przedszkolaka, zręczne palce i zręczny są bardzo przydatne w codziennym życiu codziennym. Na przykład dziecko uczy się zapinać ubrania na własną rękę, wiązać buty, mistrzowskie guziki i inne rodzaje zapięć. Oznacza to, że poprawia umiejętność samoobsługi.

Umiejętność prawidłowego trzymania ołówka, pióra lub pędzla w wieku 4-5 lat będzie ogromną pomocą w szybkim rozwoju umiejętności pisania i rysowania. Często tylko zabierając swojego syna lub córkę do pierwszej klasy, rodzice są zaskoczeni, gdy dowiadują się o słabo rozwiniętych zdolnościach motorycznych swojego potomstwa. Oto przypadek z pierwszych problemów początkujący studenckich, zamiast znaku z jego pierwszych drążków i haczyków i zapisać nowy materiał nauczania uczy się trzymać palce w pióra lub ołówka. Takie badanie staje się dla dziecka prawdziwą torturą!

Dlatego rozpoczęcie lekcji tematycznych z przedszkolaki muszą się we wczesnym dzieciństwie, najlepszy jest wiek 2 lat, kiedy okruchy już rozumie i wie, jak wydobyć z siebie serię słów, a nawet zdań. Angażować się w działania rozwojowe powinny być regularnie, a nie od czasu do czasu, to lepiej, jeśli będzie rozwijać pewien program tygodniowy i jest pomalowane na jasny plan dla każdej lekcji.

Cechy, nieprawidłowości i wskaźniki motoryczne u dzieci w wieku 4-5 lat

Opracowując plan lekcji dla dzieci w wieku 4-5 lat, należy wziąć pod uwagę cechy ich rozwoju i umiejętności, które osiągnęły w wieku przedszkolnym.

  • W tym wieku ruchy dzieci są coraz bardziej podobne do ruchów dorosłych;
  • Umiejętności uzyskane w wieku 2-3 lat stają się bardziej wyrafinowane i doskonałe;
  • Dzieci są przyzwyczajeni do porządku i wkładania rzeczy na swoje miejsca;
  • Podczas chwytania obiektu używana jest nie tylko dłoń, ale także palce;
  • Dzieci uczą się rysować koła i inne postacie, wycinać i wklejać aplikacje;
  • Są w stanie się rozebrać i ubrać;
  • Ruch rąk dziecka jest nierozerwalnie związany z widzeniem i zachodzi pod nieustanną kontrolą wzrokową;

Istnieją ogólnie przyjęte normy dotyczące rozwoju dzieci, które jasno opisują, co dziecko w wieku przedszkolnym musi mieć w wieku 4-5 lat.

  • Dzieciak wie, jak zapukać w ten temat;
  • Możliwe jest wykreślenie własnego rysunku;
  • Potrafi rysować pionowe linie;
  • Rysuje różne kształty geometryczne;
  • Potrafi wziąć dowolny, nawet bardzo mały przedmiot z dwoma palcami - palcem wskazującym i dużym;
  • Może narysować małego człowieka z długopisami i nogami.

Jeśli większość umiejętności z tej listy nie spowoduje trudności w okruchach, to jego umiejętności motoryczne kształtują się zgodnie z ustalonymi normami.

Jeśli zaobserwowane zostaną następujące nieprawidłowości w zachowaniu i zdolnościach dziecka, zadaniem rodziców i nauczycieli jest poświęcenie więcej czasu i uwagi na odpowiednie zajęcia.

  • Ruch rąk nie jest jasny, ale bardziej chaotyczny;
  • Dziecko nie wie, jak źle może zachowywać się: samodzielnie jeść, ubierać się i rozbierać, czyścić zabawki z nim.
  • Słabo rozwinięte umiejętności modelowania, rysowania, projektowania, aplikacji;
  • Brak umiejętności trzymania łyżki, ołówka, nożyczek.

dobre umiejętności motoryczne

Aby zidentyfikować opisane wyżej nieprawidłowości, rodzice mogą przeprowadzić serię testów, ale dla dokładnego zakończenia, lepiej skonsultować się ze specjalistą.

  • Przeczytaj z dzieckiem poteshkę, bijąc go różnymi gestami, a następnie poproś go, aby powtórzył je dla ciebie;
  • Ewentualnie, na każdej ręce, ściśnij i uwolnij krzywki. Oznacza to, że najpierw otwarta jest lewa dłoń, prawą dłoń jest ściśnięta, następnie trzeba powoli zmieniać położenie rąk, dokładnie odwrotnie;
  • Poprosić miękiszu o krok na stole lub podłodze dwoma palcami ręki, wskaźnikiem i środkiem, lub na przemian złożyć wszystkie palce, jakby się liczył;
  • Poproś go, aby zebrał piramidę lub lalkę gniazdującą i obserwował prawidłową sekwencję figur lub pierścieni;
  • Poproś dziecko, aby odcień dowolnej figury geometrycznej z liniami o różnych kierunkach, upewnij się, że linia nie wykracza poza kontur.
  • Zaproponuj mu przerysowanie dowolnego prostego rysunku, szczególnie zwracaj uwagę na poprawny rysunek drobnych szczegółów.

Prosząc synowi lub córce o wykonanie tych prostych zadań, rodzice mogą podsumować. Jeżeli w wieku 3 lat prawidłowe wykonanie 1/3 proponowanych ćwiczeń jest dopuszczalne, to w wieku 5 lat dziecko powinno wykonać około 90% ćwiczeń.Jeśli jego umiejętności nie spełniają standardów, rodzice i nauczyciele są zobowiązani poświęcić więcej czasu na szkolenie w zakresie rozwoju motorycznego.

Rozwijanie zajęć dla dzieci w wieku 4-5 lat

Gdy dziecko osiągnie wiek 3 lata, jego stałymi towarzyszami w grach powinny być różne łamigłówki, mozaiki, projektantów i sznurowania. Łapiąc dzieci, dorośli powinni korzystać z różnych "gier palcowych".

Gra «Latarki»

Dorosły skomentował ich działań i powiedział: „zapalono pochodnie”, poruszając palcami zaciśnięte w pięści. Wtedy "latarki gasną", a dłoń znowu zaciska się w pięść. Dziecko siedzące naprzeciwko powinno powtarzać ruchy.

Lekcje na temat rozwoju umiejętności motorycznych dla dzieci

Skuteczne działania mające na celu rozwój umiejętności motorycznych, jest formowany z gliny lub pobrania w misce wypełnionej piaskiem lub ziarna różnych przedmiotów: koraliki, kulki lub guziki.

Można zaproponować oparach rozprzestrzeniania przycisków, wyznaczającej ich kontur wzoru lub napisu razem perełki z dużymi otworami na cienkiej linie.

Postaraj się poświęcić lekcje z dzieckiem tak bardzo, jak to możliwe, a Twoja praca szybko przyniesie pozytywne rezultaty.


Powiązane publikacje