ss x
x

Rozwijanie zajęć z trzyletnim dzieckiem


W ciągu 3-4 lat dzieci są bardzo dociekliwe, interesują się wszystkim, co dzieje się wokół, badają przedmioty i ich właściwości, uczą się porównywać, szukać podobieństw i różnic między nimi. Ważne jest wspieranie aktywności poznawczej dziecka, kształtowanie pozytywnego nastawienia do uczenia się.

W wieku 3-4 lat dzieci są już zupełnie niezależne, potrafią dużo i gromadzą imponujący bagaż wiedzy. Aktywnie rozwija logiczne myślenie i zdolność do ustalania związków przyczynowo-skutkowych. Konieczne jest zaangażowanie się w wszechstronny rozwój dziecka od wczesnego dzieciństwa, ponieważ w tym okresie odbywa się intensywny rozwój fizyczny i psychiczny, kładzie się fundament pod formację i kształtowanie dziecka jako osoby.

Program zajęć z dziećmi w wieku 3-4 lat powinien obejmować:

  • zadania dla rozwoju małych i dużych umiejętności motorycznych;
  • zajęcia z tworzenia i rozwoju mowy;
  • badanie elementarnych pojęć matematycznych;
  • lekcje muzyki;
  • rysunek;
  • zadania, które rozwijają logiczne myślenie.

Rozwijanie ćwiczeń i zabaw z dziećmi, które nie uczęszczają do placówek przedszkolnych, może odbywać się w domu.

Rozwój mowy

W ciągu 3-4 lat dzieci mają intensywny rozwój mowy - staje się ona bardziej złożona i rozłożona, zmienia się jej słownictwo. Wnioski są przedłużane i skomplikowane. Klasy rozwoju mowy są niezbędne do poszerzania słownictwa, poprawy umiejętności mówienia, rozwijania umiejętności formułowania i spójnego wyrażania własnych myśli. Dzieci uczą się gramatycznie poprawnie budować zdania, w tym złożone, używać przyimków i nachylenia słów. W ciągu 3-4 lat wiele dzieci zna i używa uprzejmych słów w swoich przemówieniach - "dziękuję", "proszę", "cześć", itp.

tworzenie gier

Ćwiczenia dla rozwoju mowy młodszych przedszkolaków:

  • kompilacja opowiadania o obrazie fabularnym;
  • opis tematu na zdjęciu;
  • grupowanie przedmiotów według funkcji;
  • gry za pomocą przyimków - przenoszenie przedmiotu na stół, pod stół, przy stole, przy stole itd .;
  • badanie cech, atrybutów i właściwości obiektów na zdjęciach;
  • grupowanie przedmiotów zgodnie z przeznaczeniem;
  • powtarzanie małej opowieści.

Również program rozwoju mowy dla dzieci w wieku 3-4 lat powinien obejmować gry wprowadzające dziecko do liczby mnogiej wyrazów, rozwijać umiejętności prawidłowego stosowania form czasowników, zaimków i przyimków. Zadania powinny być interesujące i adekwatne do wieku dziecka.

W ciągu 3-4 lat dzieci mogą mieć problemy z wymową niektórych dźwięków, więc będzie to bardzo przydatna gimnastyka artykulacyjna. Możesz uczyć się w domu, korzystając z literatury specjalistycznej.

Rozwój umiejętności motorycznych

Rozpoczęcie rozwoju umiejętności motorycznych najlepiej od najmłodszych lat, ponieważ ma znaczący wpływ na rozwój mowy, co z kolei jest jednym z najpotężniejszych czynników w ogólnym rozwoju dzieci. Co więcej, umiejętności motoryczne są ściśle związane z takimi procesami umysłowymi, jak uwaga, myślenie, koordynacja, wyobraźnia i pamięć. Ćwiczenia rozwijające umiejętności motoryczne dzieci w wieku 3-4 lat są bardzo ważne, ponieważ w przyszłości dokładne, skoordynowane działania palców i dłoni będą konieczne do opanowania umiejętności pisania, rysowania, potrzeb domowych (ubieranie, czesanie itp.).

Ćwiczenia rozwijające zdolności motoryczne dzieci w wieku przedszkolnym:

  • ćwiczenia palców;
  • modelowanie;
  • aplikacje;
  • rysunek;
  • różne zadania graficzne - kreskowanie, obrysy;
  • gry ze sznurowaniem.

dziewczyna gra

Dzieci w wieku 3-4 lat, z reguły, zwracają uwagę na jasne przedmioty i obrazy, dlatego pożądane jest korzystanie z interesujących materiałów dydaktycznych podczas zajęć z dziećmi, w placówkach przedszkolnych i w domu.


Matematyka

Za 3-4 lata większość dzieci może liczyć do 5, zrozumieć pojęcia "duży", "mały", "górny", "dolny", zna proste figury geometryczne.

Ćwiczenia:

  • policz liczbę określonych obiektów na rysunku i znajdź odpowiedni obraz graficzny postaci;
  • wybiórczo policz tylko jabłka lub tylko ołówki;
  • pokaż na obrazie najmniejszy i największy obiekt;
  • Narysuj okrąg, kwadrat i trójkąt na obrazie.

Zadania wymagające skupienia i skupienia uwagi na dzieciach powinny być na przemian z aktywnymi, żywymi grami, aby uniknąć przepracowania dziecka i zachowania zainteresowania działaniami. W ciągu 3-4 lat trudno jest utrzymać uwagę dzieci w jednej klasie. Trzeba wziąć tę szczególną specyfikę i opracować program studiów zgodnie z nią.W domu, aby uczyć wczesnego dziecka elementarnej matematyki można zrobić codzienne czynności i za pomocą improwizowanych materiałów.

Lekcje muzyki

Lekcje muzyki są bardzo ważne dla pełnego i kompleksowego rozwoju dzieci w wieku 3-4 lat. Rozwijają uwagę słuchową, zdolność odczuwania rytmu i poruszania się w przestrzeni. Dzieci uczą się wyrażać charakter i nastrój muzyki za pomocą ruchów i mimiki. Rozwija układ mięśniowo-szkieletowy, plastyczność, koordynację ruchów.

Taniec, dzieci nie tylko opanowują różne ruchy, ale także kreują pewien artystyczny wizerunek, biorąc pod uwagę charakter i nastrój dzieła muzycznego. Taniec jest doskonałym narzędziem do wczesnego rozwoju estetycznego i artystycznego dziecka. Zaleca się włączenie do programu nauczania dzieci w wieku od trzech do czterech lat z niepełnosprawnością intelektualną i problemami z mową. Zajęcia obejmują:

  • proste ćwiczenia mowy i ruchu;
  • piosenki, wiersze;
  • gimnastyka palca i artykulacji;
  • tańczy z wyraźnym rytmem;
  • badanie instrumentów muzycznych i ich dźwięku;
  • gry na świeżym powietrzu.

Taniec i proste ćwiczenia taneczne są skutecznymi metodami treningu ciała dziecka. Oni pomagają złagodzić stres, odpocząć, rozwijać poczucie rytmu, promować tworzenie dobrej postawy i chodu, mobilności i płynności ruchu. Prawie wszystkie dzieci lubią tańczyć od najmłodszych lat, więc zajęcia przynoszą im dużo pozytywnych emocji i dopingują.


Rozwój logicznego myślenia

W wieku 3-4 lat u dzieci w oparciu o efekt wizualny zaczyna formować myślenie wizualno-figuratywne, aktywnie rozwijając logiczne myślenie. W ciągu 3-4 lat, dzieci zwykle są w stanie zbierać zagadki lub podzielić obrazy 3-4 części, zidentyfikować grupę raz obiektu lub znaleźć parę obiektów, poznać kilka zawodów, środki transportu, są prowadzone w czasie dnia.

Ćwiczenia dla rozwoju logicznego myślenia:

  • znajdź różnice na dwóch podobnych obrazach;
  • zidentyfikować na zdjęciach przedmioty należące do tej samej grupy - naczynia, ubrania lub zabawki;
  • porównywać przedmioty według rozmiaru, koloru i kształtu;
  • zebrać prosty obraz 3-4 części;
  • Wskaż podobieństwa i różnice między tymi dwoma tematami.

Rozwijanie zajęć z trzyletnim dzieckiem

Gry logiczne uczą dziecko porównywania obiektów, analizowania ich właściwości, ustalania związków przyczynowo-skutkowych i wyciągania własnych wniosków na temat różnych zjawisk. Podczas gry dziecko uczy się obliczać bieg wydarzeń i wyciągać wnioski.

Rysowanie

Lekcje rysunku są przydatne do rozwoju umiejętności motorycznych, wyobraźni, kreatywności, wyobraźni i wyobraźni. W procesie rysowania dziecko poznaje różne kolory, eksperymentuje z liniami i formami, bada właściwości materiałów. Dla dzieci w wieku 3-4 lat jest to szczególnie ważne, ponieważ w tym wieku dzieci uczą się najprostszych pojęć matematycznych, zapoznają się z kształtem, wielkością i kolorem przedmiotów.

Ćwiczenia:

  • narysuj punkty;
  • pomaluj wzór;
  • zrób cieniowanie.

Rysowanie to fascynująca, interesująca działalność, która rozwija artystyczny gust i wzbogaca wiedzę dzieci. Pomaga przygotować rękę dziecka do pisania i wprowadzić ją do podstawowych figur geometrycznych.

Zajęcia z dziećmi w wieku 3-4 lat zarówno w przedszkolu, jak iw domu powinny odbywać się w wesołej formie i przyjaznej atmosferze. Zadania muszą odpowiadać wieku dziecka. Bardzo ważne jest zachęcanie do wysiłków i pomoc w okruchach, jeśli jakiekolwiek zadania powodują trudności. Konieczne jest ukształtowanie u dziecka pozytywnego nastawienia do badań w celu zachowania aktywności poznawczej. Biorąc pod uwagę osobliwości rozwojowe dzieci w wieku 3-4 lat, zaleca się, aby zamieniać się między czynnościami umysłowymi, twórczymi i fizycznymi, aby zapobiegać przepracowaniu dziecka.


Powiązane publikacje