ss x
x

Właściwe rozwijanie uwagi trzyletniego dziecka


Rozwój uwagi u dzieci w wieku 3 lat jest jednym z najważniejszych zadań rodziców, ponieważ zdolność dziecka do zrozumienia informacji i zapamiętywania jej bezpośrednio zależy od niej. Dopiero po trzech latach zdolności dziecka do zmiany i dystrybucji uwagi formuje się, ale z powodu jego niestabilności, trudno jest dziecku skoncentrować się na jednej lekcji, więc pomoc rodziców będzie bardzo przydatna.


Cechy rozwoju uwagi u dzieci w wieku 3 lat

W wieku 3 lat uwaga dziecka jest najczęściej przyciągana przez interesujące i jaskrawe przedmioty, emocje. Pozostaje skoncentrowany, dopóki istnieje zainteresowanie ludźmi, zabawkami lub działaniami. Dzieciak łatwo się rozprasza, może szybko rzucić jedną rzecz i zacząć angażować się w inną. Średni czas, w którym dziecko koncentruje się na jednej czynności, wynosi około 6-15 minut. Dbałość o dziecko 3 lat przejawia się w rozmaitych procesach psychicznych - to analizuje zainteresowany jego wizerunek, słucha ciekawej historii, entuzjastycznie rysunek ołówki lub odtwarzanie, próbuje odczytać książkę. Rozłożenie uwagi pomiędzy dwoma różnymi działaniami lub obiektami w tym wieku jest prawie niemożliwe.

W wieku 3 lat uwaga dziecka jest mimowolna, tj. powstaje samoczynnie i rzadko pojawia się pod wpływem jakiegokolwiek zadania lub celu. Dzieci w tym wieku nie mogą przez długi czas koncentrować się na jednym obiekcie. Gdy dorośniesz, zaczyna się formować dobrowolna uwaga, która jest wynikiem wolicjonalnego wysiłku. Jego rozwój odbywa się w procesie komunikowania się z dorosłymi, podczas gier i treningów.

rozwój uwagi u dziecka

Nie jest łatwo zmienić uwagę dzieci na 3 lata, dlatego bardzo ważne jest, aby poinformować dziecko z wyprzedzeniem o zakończeniu gry, ponieważ przejście z jednej czynności na drugą zajmuje trochę czasu. Jednocześnie uwaga dzieci w tym wieku jest bardzo trudne, aby wysłać na dowolny temat przy ustnych instrukcji.Aby powtórzyć żądanie, dziecko musi kilkakrotnie przełączyć się na pożądany obiekt.

Ważne! Szanuj zajęcia dziecka - gdyby entuzjastycznie coś gra, być ostrożny, aby zakłócać lub odwrócić jego uwagę. A jeśli chcesz przerwać lekcję, ostrzeż okruchem z góry, aby miał możliwość ukończenia gry.

Właściwości uwagi

Uwaga ma pewne cechy i właściwości, które charakteryzują umiejętności i zdolności danej osoby.

  • Koncentracja to zachowanie uwagi na działaniu lub przedmiocie. Kiedy rozwinięte zdolności koncentracji, dziecko nie może przez dłuższy czas, bez zakłóceń, aby skupić się na konkretne działania. U dzieci w wieku 3 lat rozwój umiejętności koncentracji jest na poziomie początkowym.
  • Przełączalność wyraża się w zdolności przenoszenia uwagi z jednego obiektu na inny. Rozwój tej umiejętności u dzieci w wieku 3 lat pomaga im w przełączaniu się między różnymi zajęciami.
  • Dystrybucja to możliwość równoczesnego wykonywania kilku akcji naraz lub utrzymywania uwagi na kilku różnych przedmiotach. Możliwość dystrybucji pozwala na robienie kilku rzeczy naraz. Po 3 latach zdolność dystrybucji praktycznie nie istnieje.
  • Zrównoważony rozwój to czas, w którym dana osoba jest w stanie zwrócić uwagę na przedmiot lub działanie. Stopień trwałości zależy od różnorodności wykonanych działań, a działania lub obiekty mogą się zmieniać, a ogólny kierunek działania pozostaje stały. Jednolite działania lub przedmioty znacznie zmniejszają stabilność uwagi, szczególnie u dzieci w wieku 3 lat.
  • Ilość uwagi jest określona przez liczbę obiektów, obiektów lub działań, które dana osoba jest w stanie zaobserwować jednocześnie. U dzieci w wieku 3 lat robi nie więcej niż 2-3 przedmioty. Mała objętość nie pozwala na zachowanie kilku obiektów w polu uwagi.

Diagnostyka

Rodzice mogą niezależnie sprawdzić, na ile dobrze rozwija się uwaga dziecka i w jakich kwestiach potrzebuje pomocy. Wszystkie zajęcia u dzieci w wieku 3 lat przechodzą w formie gry. Możesz zaoferować dziecku następujące zadania:

  • znajdź na obrazie te same przedmioty i nazwij ich kolor;
  • kolorowe proste figury geometryczne;
  • Znajdź różnice na dwóch podobnych obrazkach.
Takie proste zadania i gry pozwolą ujawnić, jakie zadania powodują trudności dla dziecka i, zgodnie z tym, wybrać najbardziej przydatne ćwiczenia.

Rozwijanie gier

Rozwój uwagi i myślenia u dzieci w ciągu 3 lat odbywa się głównie w formie gry. Bardzo ważne jest stworzenie środowiska, w którym dziecko będzie łatwiej się skoncentrować. Pożądane jest usunięcie z pola widzenia dziecka wszystkich zabawek i przedmiotów, które nie są użyteczne dla klas. Staraj się nie dawać zwykłym przedmiotom gier, które są przeznaczone do zajęć, w przeciwnym razie ich zainteresowanie zostanie utracone.

"Znajdź to samo"

Prosta gra, w której możesz użyć prawie wszystkich przedmiotów - może to być słodycze, zabawki, karty z obrazkami. Istotą gry jest to, że dzieci znajdują te same przedmioty.

"Wspólne i różnice"

Dobrze rozwijająca się gra, uczy dziecko koncentrować się i zauważać drobne szczegóły. Do gry potrzebne będą podobne przedmioty w kształcie lub kolorze, a także karty z rysunkami. Poproś dziecko, aby znalazło różnicę między dwoma podobnymi obiektami lub obrazami.

uwaga dziecka

"Co się zmieniło"

Ta gra jest przydatna nie tylko do rozwoju dzieci w wieku 3 lat, ale także starszych dzieci. Możesz używać różnych przedmiotów - zabawek, ołówków, książek. Muszą być ułożone w jednym rzędzie, a następnie poprosić dziecko, aby zamknęło oczy, zmieniło kilka miejsc lub usunęło niektóre z nich i zapytało, co się zmieniło.

"Co słychać"

Gra, która rozwija uwagę słuchową. Będziesz potrzebował różnych brzmiących przedmiotów i zabawek muzycznych. Przygotuj niezbędne przedmioty i poproś dziecko, aby się odwróciło. Następnie wybierz obiekt i wydobywaj z niego dźwięki - szturchnij dzwonkiem, pukaj w bęben, uderz w rurę lub wertuj książki. Dziecko przy uchu powinno ustalić, jakie dźwięki i jaki przedmiot wydaje.

"Pamiętaj i powiedz"

Poproś dziecko, aby rozważyło prosty rysunek, na przykład zdjęcia owoców, warzyw lub zabawek. Następnie ukryj zdjęcie i zapytaj dziecko, które był w stanie zapamiętać - ile przedmiotów było, jaki to kolor, itp. Gdy dziecko dostosuje się do gry, możesz robić zdjęcia o bardziej złożonej fabule i więcej szczegółów.

"Zrób to samo"

Weź kolorystykę z wizerunkiem jednego dużego obiektu, na przykład jabłka lub piłki.Pomaluj połowę zdjęcia, a następnie poproś dziecko, aby ozdobiło obiekt tym samym kolorem.

Pamiętaj, że zajęcia z dziećmi w wieku 3 lat nie powinny być wyczerpujące. Ich czas trwania nie przekracza 10 minut. Pamiętaj, aby przełączać się między grą aktywną i pasywną.

rozwój uwagi

Na rozwój dziecka duży wpływ ma środowisko i środowisko domowe, w którym się rozwija. Spróbuj komunikować się z dzieckiem, nieustannie wzbogacaj swoją wiedzę, nauczaj obserwować i zauważać coś nowego i interesującego na spacerze, w domu lub w podróży. Jest to bardzo ważne, ponieważ zdolność dziecka do postrzegania, rozumienia i przyswajania informacji zależy od poziomu uwagi, a także od wydajności działań edukacyjnych w ogóle.


Powiązane publikacje