ss x
x

Rozwijaj mowę w przedszkolach poprawnie


Dzieci zaczynają uczyć się tego świata od momentu narodzin. Studiują wszystko, co ich otacza, rozwijają się fizycznie i psychicznie w szybkim tempie. W wieku 3 lat większość dzieci już biegle rozmawia. Po 3 latach rozpoczyna się aktywna integracja społeczna, w której kluczową rolę odgrywa mowa. Dlatego tak ważne jest rozwijanie spójnej mowy u dzieci w wieku przedszkolnym.

Etapy rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym

Mowa nie jest wrodzona, ale wyuczona umiejętność. Dlatego konieczne jest rozwijanie go od najmłodszych lat. Rodzice powinni znać normy i specyfikę rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym, aby zauważyć odchylenia w czasie, skonsultować się z lekarzem i rozwiązać problemy na wczesnym etapie ich pojawiania się. W tym celu zaleca się zapoznanie z głównymi etapami rozwoju języka mówionego:

Etap 1. Przygotowanie (od urodzenia do 12 miesięcy). W pierwszych miesiącach życia noworodek tylko krzyczy i płacze. Nie rozumie słów, tylko intonację. Około 3 miesiące dziecko zaczyna wydawać inne dźwięki - bełkot. Nie nosi obciążenia semantycznego, ale wymaga przymusowej zachęty, ponieważ pobudza aparat mowy.

Po 5 miesiącach dziecko stara się zapamiętać i powtórzyć dźwięki słyszane od dorosłych. Około 8 miesięcy zaczyna rozumieć, że rozmawiają z nim.

Etap 2. Przedszkole (od 1 roku do 3 lat). Po 12 miesiącach większość już wymawia kilka słów (od 5 do 10). Do 3 lat słownictwo aktywnie rośnie, ale dzieci wciąż rozumieją więcej słów, niż mogą powiedzieć.

Etap 3. Przedszkole (od 3 do 7 lat). W tym okresie język mówiony aktywnie się rozwija. Dzieci stają się dociekliwe. Zadają dorosłym wiele pytań, na które należy odpowiedzieć, aby nie zniechęcić dziecka do chęci samorozwoju. Dzieci w wieku 3 lat potrafią scharakteryzować różne przedmioty, a nawet zbudować małe historie.Ich mowa jest rozmyta, wiele dźwięków wymawia się niepoprawnie: zwykle jest to "w", "uh", "h", "w", które zastępowane są przez "c" i "z". Szczególnie trudne jest brzmienie "p". Zostaje on zastąpiony przez dźwięk "l", lub nawet pominięty. Nawet po 5 latach nie wszyscy słuchają tego dźwięku.

czujniki dla dzieci

W wieku 5 lat dzieci mogą rozmawiać w sposób zrozumiały nie tylko dla rodziców, ale także dla wszystkich innych osób. Oni już wiedzą, jak nie tylko recytować propozycje kopiowanie cudzego ton głosu (oni już własny wyrazisty intonacja) i naśladować głosy zwierząt.

W wieku 6 lat większość dzieci poprawnie wymawia wszystkie dźwięki. W przypadku dzieci, które zniekształcają niektóre dźwięki, konieczne jest przeprowadzenie korekcji. W przeciwnym razie błędna wymowa zakorzeni się i trudno będzie przekwalifikować dziecko.

Główne przyczyny, które mają negatywny wpływ na rozwój mowy w wieku przedszkolnym:

  1. Niekorzystne wyposażenie domu. Napięta atmosfera w rodzinie, codzienne kłótnie i krzyki rodziców.
  2. Błędna mowa innych, z błędami.
  3. Nieuważna postawa rodziców wobec mowy dziecka. Być może po prostu nie zwracają uwagi na to, że ich dziecko nieprawidłowo wymawia niektóre dźwięki.
  4. Wady urządzenia mowy (na przykład krótkie wędzidło języka).

Wiele dzieci w wieku przedszkolnym ma zaburzenia emocjonalne i sensoryczne, co ma negatywny wpływ na rozwój mowy w wieku przedszkolnym. Zazwyczaj powodem tego jest związek z rodzicami. Zdarza się, jeśli matka i ojciec nie mają wystarczająco dużo czasu na komunikację z dzieckiem, nie rozwijają go ani nie angażują się w niego, ale tylko w wąskie sfery. Rodzice są w stanie wprowadzić życie dziecka w piękno i dobro, motywując go do kreatywnych impulsów, stworzyć warunki dla ciągłego pragnienia poznania środowiska.

Należy zauważyć, że środek ekranu (oglądanie telewizji, granie na komputerze), które zajmują dużą część przyjemności, spowolnić powstawanie spójnych mowy i umiejętności komunikacyjnych.

Aby stymulować rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym, zajęcia z nimi powinny być prowadzone nie tylko w placówce przedszkolnej z opiekunem, ale także w domu z rodzicami. Mamusie i tatusiowie muszą często komunikować się ze swoimi dziećmi w domu, sprzyjania rozwojowi monologu ustnej i mowy dialogu, wykazać poszczególne przykłady ekspresyjnej intonacji.


Rozwój monologicznej mowy dziecka

Mowa monologiczna to mowa jednej osoby. Dziecko z dobrą mowę monolog jest w stanie swobodnie wyrażać swoje myśli w formie rozszerzonej, aby przekazać je do publiczności, do oceny zdarzeń. Rozwój monologicznej mowy stymuluje logiczne myślenie. Ważną kwestią jest obecność motywacji, to znaczy pragnienie, aby komuś coś powiedzieć.

Mowa monologiczna ma kilka funkcji:

  1. Informacyjny. Monolog przekazuje określone informacje. Ta funkcja jest najbardziej podstawowa dla dzieci w wieku 3-7 lat.
  2. Emocjonalnie oceniając.
  3. Skuteczne. Monolog jest w stanie przekonać lub nawet przekonać kogoś do zrobienia czegoś, aby pobudzić działanie.

Rozwój mowy monologicznej ma na celu nauczenie dziecka zdolności jasnego, wyraźnego i konsekwentnego wyrażania swoich myśli. Jest to niezbędne nie tylko do przygotowania się do szkoły, ale także do rozwoju dziecka jako pełnoprawnej osobowości.

czujniki

Aby rozwinąć monologiczną mowę, konieczne jest ciągłe wzbogacanie słownika dziecka, przywoływanie potrzeby wyrażania własnych myśli, pomocne gramatycznie w sformułowaniu znaczenia słów.


Rozwój mowy dialogicznej

Aby nawiązać komunikację z innymi ludźmi, używa się mowy dialogicznej - formy komunikacji językowej, polegającej na wymianie zdań. Poprzez dialog nawiązanie kontaktu i rozwój stosunków społecznych.

Mowa dialogiczna jest bardziej skomplikowana niż monologiczna. Dziecko musi być w stanie słuchać rozmówcy, rozumieć ideę, którą chcą mu przekazać, przemyśleć ich wskazówki, sformułować je poprawnie.

Do opracowania mowy dialogicznej wykorzystywane są dwie metody:

  1. Rozmowa jest najbardziej dostępną formą komunikacji. Rozmowa z dziećmi jest konieczna przez cały czas i na każdy temat: co widzą, co czytają, czego się uczą i tak dalej.
  2. Rozmowa. Podczas rozmowy, zadawania pytań, odpowiedzi są zagadki domyślić, rozwiązywania problemów logicznych. Dziecko uczy się intuicyjnie czuć, kiedy odpowiedź na pytanie powinna być monosyllabicznie, a kiedy - pytanie się rozwinie.

Jednym z rodzajów konwersacji jest świecka rozmowa, sugerująca dialog na dowolny temat (żywe wrażenia, zabawne przypadki, usłyszane historie). W tym przypadku dorosły komunikuje się z dzieckiem jako równy rozmówca.

Najlepszym sposobem na poprawienie mowy dialogowej jest przedstawienie teatralne.Każdy próbuje odgrywać rolę kogoś innego, odchodzi od swojego egocentrycznego punktu widzenia.

Rozwój intonacyjnej ekspresji mowy

W wieku 5 lat większość dzieci ma już ekspresję intonacyjną poprzez regularną komunikację z dorosłymi. Ale niektóre dzieci są nadal monotone i wyrazu wiersze odczytane artykułować swoją rolę w uroczystych przedstawień, spektakli teatralnych. Często nie rozumieją ważnej roli intonacji w przekazywaniu znaczenia tego, co zostało powiedziane i odzwierciedlaniu ich uczuć.

Rozwój ekspresji intonacyjnej odbywa się w dwóch etapach:

  1. Kształtowanie umiejętności postrzegania intonacji.
  2. Nauczanie umiejętności posługiwania się nim we własnych monologach.

Najbardziej oczywistym sposobem pokazania dzieciom w wieku przedszkolnym znaczenia intonacji jest czytanie tego samego tekstu na początku monotonnie, a następnie z wyrazem.

Rozwój ekspresji intonacyjnej obejmuje szkolenie:

Tempo wypowiedzi (powoli, umiarkowanie, szybko). Do tego służą różne pokrętła językowe. Najpierw mówią powoli, a potem prędkość się zwiększa.

Rozwijaj mowę w przedszkolach poprawnie

Gra "Karuzela": dzieci są w kręgu, trzymają się za ręce i powoli prowadzą okrągły taniec. Nauczyciel mówi: "Karuzela powoli się odwróciła, a teraz jest szybciej!" Dzieci przyspieszają, a po kilku okrążeniach zwalniają. Stopniowe spowolnienie i zatrzymanie towarzyszą słowa: "Cicho, nie spiesz się! Przystanek karuzeli! Jeden-dwa, a gra się kończy! ". W następnej grze dzieci wymawiają słowa razem z dorosłymi, a przy tempie okrągłego tańca zmieniają szybkość wypowiadanych słów.
  1. Barwa mowy (wysoka i niska). Dla takich klas intonacyjnej ekspresji odpowiednie jest czytanie bajki "Teremok". W nim mysz mówi wysokim głosem, a niedźwiedź, przeciwnie, nisko.
  2. Rytm mowy. W klasie ekspresji intonacyjnej wyrażeniom głosowym towarzyszą ruchy i gesty. Niech dzieci stemplują stopy i klaszczą w rytm słów. Podczas nauczania można użyć słynnej piosenki dla dzieci "Tra-ta-ta, noszę kota z nami" i inne podobne rytmiczne utwory muzyczne.
  3. Moc głosu. Wszystkie dzieci są podzielone na dwie grupy i stają się naprzeciwko siebie. Jedna grupa głośno wymawia kombinacje samogłosek "ay", "oy", "ai", "io" i inne. Drugi powtarza się za nimi, ale jest znacznie ciszej.Następnie grupy zmieniają role: druga mówi głośno, a pierwsza - po cichu.
  4. Melodike - zmiana głosu na zdania pytające, wykrzyknikowe i afirmatywne. Lekcje wyjaśniają, że głos ludzki może wznosić się i opadać (wznosić się i opaść). Na kartach strzałki są wyraźnie rysowane i opuszczane. Nauczyciel opowiada spokojnie ( „W lesie było Furry choinki”), wykrzykuje ( „Jak pięknie błyszczy lodu w zimie w słońcu!”) I pyta ( „Gdzie jest Masza?”).

Dlatego rozwój spójnej mowy dzieci w wieku przedszkolnym jest ważnym procesem, któremu należy poświęcić maksimum uwagi. Obejmuje rozwój monologu intonacji mowy dialog i ekspresji. Dzieci muszą być odpowiednio zmotywowani do nauki, zainteresowanie procesem, zbierając najbardziej zabawne zadania gry i ćwiczenia.


Powiązane publikacje