ss x
x

Poprawnie mówimy o mowie dziecka przez 3 lata


W wieku 3-4 lat dzieci są bardzo dociekliwe, aktywnie badają wszystko, co ich otacza. W tym czasie zgromadzili wystarczającą wiedzę o różnych przedmiotach i zjawiskach, potrafią wyrażać na ich temat proste osądy i wyciągać własne wnioski. Aktywnie rozwija się zdolność uogólniania - dzieci zaczynają łączyć kilka elementów, podobnych w pewien sposób do znaku lub celu, do jednej grupy. Umiejętności mówienia poprawiają się - mowa staje się bardziej skomplikowana, staje się bardziej zrozumiała.

Cechy rozwoju mowy dzieci w wieku 3-4 lat

W czwartym roku życia dzieci nie rozwinęły jeszcze zdolności do regulacji oddechu werbalnego, często tracą pauzę między słowami i frazami, czasami nieprawidłowo kładą nacisk i nie wymawiają zakończeń słów. W tym wieku nie jest łatwo dzieciom opanować od razu i umiejętnie wyrazić swoje myśli w spójny sposób oraz poprawną gramatycznie konstrukcją zdań i wyraźną wymową dźwięków.
Jeśli chodzi o aktywną mowę, większość dzieci w wieku 3-4 lat ma następujące umiejętności:

  • używać około 1500 słów (3 lata) i około 2000 słów w ciągu 4 lat;
  • zaczynają mówić złożone zdania;
  • używaj zdań składających się z 4-5 słów;
  • zadawać wiele pytań;
  • używaj przyimków i spójników;
  • staraj się jasno i poprawnie wymawiać słowa takie jak dorośli;
  • spróbuj wymyślić wiersze i rymy na słowa, aktywnie twórz własne formy wyrazów;
  • uważnie słuchaj nowych słów i dźwięków, staraj się je odtworzyć;
  • poprawnie używaj czasowników w czasie przeszłym.

Zrozumienie mowy:

  • słuchaj długich opowieści i opowiadań;
  • rozumieć złożone zdania;
  • może spełnić prośbę, na przykład, o przyniesienie czegoś, nawet jeśli podmiot jest poza zasięgiem wzroku.

Dzieci w wieku 3 lat mają najczęściej trudności z wymawianiem sybilantów (W, N, W) i dźwięcznych dźwięków (L, R). Skwierczące dźwięki są często zastępowane przez gwizdy, a dźwięczne dźwięki są całkowicie pomijane.Takie problemy dla dzieci w tym wieku są normą.

Do czwartego roku życia słownictwo dziecka liczy około 2000 słów. W mowy, oprócz rzeczowniki, są cyfry, pronouns i przysĹ,Ăłwki. Wcześniej malucha mowy udział tylko przymiotniki jakościowe - lekkie, miękkie, smaczne, teraz pojawiają się i zaborczy - buty Ciotka kapelusz wuja, etc. Mowa staje się poprawna gramatycznie i bardziej zrozumiała. Poprawiona jest wymowa pojedynczych dźwięków. Dziecko może odpowiedzieć na pytanie dorosłego ze szczegółowym zdaniem 3 lub więcej słów.

Normy rozwoju mowy

Tempo rozwoju spójnej mowy u dzieci w ciągu 3-4 lat jest bardzo indywidualne, ale istnieją ogólnie akceptowane normy, które rodzice mogą orientować, aby zrozumieć, jak poprawny jest rozwój mowy ich dziecka. Pożądane jest, aby za 4 lata dziecko mogło:

  • wymawiać swoje imię, nazwisko i patronimię;
  • wymienić nazwiska bliskich krewnych i przyjaciół;
  • powtórzyć bajkę lub kreskówkę;
  • dokładnie powtórz to, co usłyszałeś;
  • akcje telefoniczne - ptak leci, pies biegnie, samochód jeździ;
  • w trakcie mowy obniżaj i zwiększaj ton.

Poprawnie mówimy o mowie dziecka przez 3 lata
W mowie dzieci w wieku 3-4 lat, braki w wymowie pewnych słów, szczególnie długich i nieznanych, i rozmyta wymowa pewnej liczby dźwięków mogą się utrzymywać.
Następujące przypadki wymagają zwiększonej uwagi:

  • mowa dziecka jest trudna do zrozumienia i wygląda na bełkot;
  • chude aktywne słownictwo - dziecko nie może nazwać przedmiotów i zjawisk, które spotykają się codziennie;
  • słaby słownictwo pasywne - dziecko nie rozumie, czego się od niego wymaga i nie potrafi nawet odpowiedzieć na proste pytania;
  • słabo rozwinięta jakość dźwięku;
  • Wyrażenia są monosylabiczne, a składanie sugestii jest trudne.

Na rozwój mowy dziecka wpływają zarówno czynniki fizjologiczne, jak i czynniki społeczne. Brak uwagi lub jej nadmiar może utrudniać pełny rozwój umiejętności komunikacyjnych.


Metody rozwoju mowy

Specjaliści opracowali różne techniki, które promują rozwój mowy w ciągu 3-4 lat. Z reguły zajęcia dla dzieci w tym wieku odbywają się w formie gry. Ponadto możesz rozwinąć mowę swojego dziecka na spacer, w domu, na wycieczki itp.
Zalecenia dotyczące rozwoju spójnej mowy dziecka:

  • Rozszerz krąg komunikacji dziecka - komunikuj się jak najwięcej z osobami w różnym wieku.
  • Wzbogać swoje słownictwo - każde nowe słowo jest ustalane przez powtarzanie go przez kilka dni.
  • Zobacz, jak dziecko wypowiada syczenie (H, H, W) i gwizdy (З, С, Ц), twarde i miękkie. Jeśli robi to źle, poprawnie.
  • Używaj różnych wypowiedzi - cicho i głośno, szybko i wolno.
  • Bajki i opowiadania starają się czytać wyraziście, oglądać barwę i intonację.
  • Podczas spacerów porozmawiaj o wszystkim, co widzisz wokół siebie.
  • Zapytaj dziecko o kreskówkę, historię itp.
  • Naucz poszerzać odpowiedź i odpowiadać na zadawane pytania.
  • O ile to możliwe, czytaj bajki, wiersze i twistery.
  • Zagraj w różne gry słowne, na przykład "Jadalne - niejadalne", "Co leży gdzie".

rozwój mowy u dziecka
Program rozwoju mowy dziecka powinien być kompleksowy i obejmować różne działania mające na celu, w tym rozwój umiejętności motorycznych, ponieważ mowa jest blisko z nim związana.

Gry dla rozwoju mowy

Edukacja i rozwój dzieci w wieku 3-4 lat jest z reguły w formie gry.

"Opowieść o języku"
Celem jest zapoznanie dziecka z organów zaangażowanych w tworzenie mowy - niebo, warg, gardła, języka. Do zajęć potrzebujesz lustra. Powiedz dziecku historię o języku. Mieszka w ustach i bardzo nowoczesny, uwielbia wystawać na zewnątrz i patrzeć w różnych kierunkach (powinno być przeniesienie jego język w górę, potem w dół, kółko, lewo - prawo). Innym językiem lubi ukrywać i być dokuczał - głową w dół, a następnie uciec do zębów górnych i dolnych, stają się wąskie lub szerokie. Razem z dzieckiem baw przed lustrem - buduj różne twarze i oszukuj.
"Koń"
Takie czynności można wykonywać codziennie. Poproś dziecko, aby klasnął językiem jak koń. To ćwiczenie pomoże dziecku w przyszłości uniknąć trudności w wymowie dźwięków S, W, L, R.
"Powtórz"
Gra uczy dziecko, jak poprawnie wymawiać słowa. Do zajęć potrzebujesz różnych zdjęć. Pokazuj zdjęcia i na przykład wymawiaj słowa z pewnym dźwiękiem "Ш" lub "Ж":
szalik, futro, czereśnia, kredens, miś, kapelusz
żołądź, ropucha, nożyczki, chrząszcze, kałuża
Ważne jest, aby dziecko wyraźnie wymawiał te dźwięki, prędkość w tym przypadku nie ma znaczenia.
Następnie wybierz słowa z parami spółgłosek miękkości-twardości:
kreda, miód, niedźwiedź, miecz, piłka
mleko, masło, mydło, morze

Mowa dziecka
"Zjednocz się"
Gra, która promuje rozwój myślenia wizualno-graficznego. Aby ćwiczyć, będziesz potrzebował karty z obrazem różnych potraw, ubrań, owoców lub warzyw. Połóż na stole kilka kart, na przykład z rysunkami ubrań, poproś dziecko, aby nazwało je osobno, a następnie jednym słowem. Możesz grać i na odwrót - poproś dziecko, aby wskazało, jakie warzywa, owoce itp. Zna.
«Przyimki»
Gra uczy dziecko poprawnie używać przyimków i słów. W przypadku zajęć odpowiedni jest dowolny przedmiot - zabawka, książka itp. Przesuń przedmiot pod stół, stół, stół i poproś dziecko, by powiedziało, gdzie znajduje się zabawka. Pytaj, jeśli dziecko nie poradzi sobie.
"Wełna powietrzna"
Ta gra ma na celu rozwój oddychania mowy i uczy dziecko kontrolować swoją siłę. Do zajęć potrzebne będą kosmetyczne waciki. Rozłóż je na stole i dmuchnij razem z nimi. Która piłka jest dalej, wygrał.
Program szkoleń dla rozwoju mowy u dzieci w wieku 3-4 roku życia muszą obejmować działalność twórcza - rzeźby, rysunku i rzemiosła, przyczyniają się one do rozwoju umiejętności motorycznych, wytrwałości i koncentracji. Gry bardzo przydatne i mobilne - dzieci łatwiej zapamiętują nazwy przedmiotów i uczą się liczyć.


Powiązane publikacje