ss x
x

Rozwój słuchu u czteroletniego dziecka


Z zastrzeżeniem regularnych zajęć z dzieckiem, w ciągu 4-5 lat będzie on w stanie łatwo rozróżnić grupy dźwięków, nie myląc ich, gdy zostaną wymówione. Również dzieci w tym wieku potrafią słyszeć na ucho, czy w danym słowie występuje pewien dźwięk i odbierają odgłosy słowa danego przez rodzica.

Najczęściej dzieci doświadczają problemów z definicją syczenia, a dla rozwoju czteroletniego dziecka percepcji mowy należy regularnie angażować się w niego.


Dlaczego jest to konieczne?

Współczesna logopedia rozważa problem stania się słuchem fonemicznym jednym z najważniejszych dla współczesności. Wielu badaczy zwraca uwagę na znaczenie jego formowania w odpowiednim czasie, aby uniknąć rozwoju patologii mowy u dzieci w wieku przedszkolnym.

Naukowcy ustalili, że umiejętność ich słuchania, postrzegania przekazywanych informacji, samodzielnego rozróżniania poprawności wymowy dźwięków nie tylko w mowie własnej, ale także w nieznajomym odgrywa równie ważną rolę w kształtowaniu zdolności mowy dzieci. Zdolność dziecka do kontrolowania własnej wymowy rozwija się również poprzez różne ćwiczenia, z których większość akceptuje formę gry.

Skuteczne nauczanie umiejętności czytania i pisania oraz podstaw języka nie jest możliwe bez słuchu fonogicznego u 4-letniego dziecka, dlatego też główny nacisk kładziony jest przez specjalistów na wczesną diagnozę i późniejsze korekty błędów w rozwoju.

słuch dziecka

Rozwijanie zadań związanych z grami dla słuchu fonemicznego u dzieci w wieku czterech lat odbywa się zarówno w klasach osobistych, jak iw grupie. Wykonywane ćwiczenia są zwykle prowadzone w formie gier, stanowią główny składnik większości stosowanych obecnie metod korekcji i są stosowane od pierwszych chwil pracy z logopedą dziecięcą.

Kilka wskazówek dla rodziców

Przeprowadzając samokształcenie w domu z dzieckiem w wieku 4 lat, powinieneś unikać niepotrzebnego obciążania dziecka - przeładowując je informacją, możesz nie tylko zniechęcić do zainteresowania nauką, ale także całkowicie pomylić je z wieloma zasadami i normami wymowy.Biorąc to pod uwagę, codzienne lekcje z dzieckiem nie powinny trwać dłużej niż 15-20 minut. Podczas ćwiczeń należy przestrzegać następujących zasad:

  • Nie spiesz się z dziećmi ani nie poruszaj nimi podczas wykonywania ćwiczeń;
  • jeśli zauważysz, że dziecko nie nauczyć się ćwiczeń, nie wyraźnie mu pomóc, konieczne jest, aby dostarczyć dziecku poczucie spełnienia autograficzny;
  • ćwiczenia powinny być prowadzone w cichym i spokojnym otoczeniu - pomaga to lepiej skupić się, co pozytywnie wpływa na wydajność zajęć;
  • nie zapominaj o zasadzie "złotego środka" - stopniowego przechodzenia od prostych do bardziej złożonych ćwiczeń;
  • rygorystyczne podejście do dziecka w czasie ćwiczeń może mieć negatywny wpływ na jego pragnienie zaangażowania, jednocześnie promując go, nawet najmniejsze sukcesy pobudza pragnienie.
Bez względu na wydajność ćwiczenia, dzieci powinny być chwalone na koniec ćwiczeń.

Dodatkowe czynniki wpływające na rozwój słuchu fonemicznego

Podczas spacerów z dzieckiem, jak również w domu, powinieneś powiedzieć mu o różnych przedmiotach, które się spotykają. A jego opowieści muszą wywoływać zainteresowanie dziecka, ale nie rozmawiaj z nim w niepotrzebnie prostym języku.

Od 3-4 lat trzeba czytać dziecku fascynujące książki. Patrząc na różne ilustracje z nim, musisz jednocześnie nauczyć go wskazywać na zdjęcia, które wymienił i wyjaśnić szczegółowo, co oznaczają.

Wspólne zgromadzenie rodzinnego albumu ze zdjęciami pomoże dziecku aktywnie się rozwijać. Gromadząc różne zdjęcia przedstawiające różne działania, musisz poprosić dziecko, aby skomentował te zdjęcia.

słuchanie dziecka

W okresie rozwoju dziecka istnieje duże zapotrzebowanie na rozmówcy - jest konieczne nie tylko, aby go słuchać siebie, ale słuchać go z maksymalną starannością. Wymyślanie różnych spółdzielczych gier z działki, możliwe jest nie tylko psychicznie bliżej, ale również odgrywać pozytywną rolę w rozwoju dziecka.

Podążając za tymi prostymi wskazówkami, rodzice z łatwością przyczynią się do rozwoju dzieci, nie tylko w planie mowy, ale także w myśleniu. Nowoczesna formuła rozwoju niemowląt, stosowana przez większość lekarzy, wygląda jak "delikatne zdolności motoryczne - mowa - pełne myślenie".

W kontaktach z dziećmi nie zaleca się kopiowania wymowy i selekcji. Zwroty muszą być budowane jasno, a także wymawiać słowa, odnosząc się do niego jako osoby dorosłej.


Rozwój umiejętności motorycznych jako sposobu na rozwój mowy.

Ten rodzaj szkolenia powinien być prowadzony przez okres do 4 lat, a korzystanie z tych zajęć znacznie pomoże dziecku w późniejszym rozwoju.

Ćwiczenia rozpoczynają się od masażu rąk - łatwe głaskanie od czubków palców po nadgarstek, z późniejszym zgięciem i przedłużeniem każdego palca. Zaleca się również grać w dobrze znanej każdej grze: "Palce" i "Soroka Beloboka", które w tym okresie rozwoju są bardzo istotne.

Możesz poprosić dziecko o pokazanie swojej siły - uszczypnięcie palców w pięść i ich późniejsze ściśnięcie ma ogromny pozytywny wpływ na rozwój rąk.

Podstawowe ćwiczenia dla rozwoju percepcji mowy

Nowoczesne metody rozwoju dzieci od 4 lat opierają się na metodach analityczno-syntetycznych. Oznacza to, że przede wszystkim dzieci zaczynają się poznawać nie alfabetem, ale dźwiękami, które pojawiają się w ich ojczystej mowie.

dziecko gra

Faktem jest, że nie mając pojęcia o kolejności dźwięków w słowie i liczbie, trudno będzie dziecku nie tylko poprawnie pisać, ale także swobodnie czytać, nawet jeśli potrafi wymienić wszystkie litery w kolejności. W końcu, oprócz tego, nadal musisz umieć komponować słowa z nich, czego potrzebujesz do nauczania dzieci.

Prawidłowo ukształtowany i osadzony w podświadomości dziecka, fonetyczne zasady mowy pomogą w dalszym rozwoju ortografii w godzinach szkolnych, ponieważ zrozumienie tych podstaw zapewnia znaczącą prewencyjną korzyść dla różnych form wyświetlania i dysgrafii.

Proces formowania podzielony jest warunkowo na 5 etapów:

  1. Na pierwszym etapie dziecko uczy się rozróżniać dźwięki, które nie są bezpośrednio związane z mową. Konieczne jest, aby dać dziecku usłyszeć skrzypienie drzwi, dźwięk bieżącą wodą i inne dźwięki otaczającego człowieka wszędzie. Następnie należy poprosić dziecko z zamkniętymi oczami, aby odgadnąć, co dokładnie jest przyczyną dźwięku.
  2. Po przejściu drugiego etapu dziecko ma zdolność rozróżniania dźwięków mowy, którą usłyszał pod względem wysokości, barwy i siły. W tym ćwiczeniu możesz nagrywać głosy osób znajdujących się blisko niego i jego własnego głosu, a następnie odgadnąć, którego głos powiela.
  3. W trzecim etapie dziecko nauczy się odróżniać podobne brzmiące słowa. Musimy przedłożyć mu kilka zdjęć, z podobnymi brzmiącymi imionami przedstawionych na nich obiektów. Odpowiedzialność dorosłych polega na nazwaniu tematu, a dzieci - na podniesieniu poprawnego obrazu i obrazu nazwanego obiektu.
  4. W czwartym etapie dzieci uczą się rozróżniać sylaby. Dorosły powinien wyjaśnić dziecku, że istnieją długie i krótkie słowa i wymawiać je razem z dzieckiem, akcentując każdą sylabę.
  5. W końcowej fazie dzieci wyjaśniają, że wszystkie słowa składają się z dźwięków. Jest często używany to gra słów: dziecko jest obiekt lub wydarzenie i musi powiedzieć, że dźwięki typowe. Lub odwrotnie, dorośli odtwarzają dźwięk, a dziecko powinno powiedzieć, co to znaczy.


Powiązane publikacje