ss x
x

Cechy rozwoju mowy u dzieci w ciągu 5 lat

Nauczając i rozwijając mowę dziecka w wieku 5-6 lat, pedagodzy kierują się "metodą rozwoju mowy". W tym okresie kładzie się podstawę jego słownictwa. W przyszłości leksykon będzie używany i uzupełniany w sposób ciągły.


Z tego, jak rozwinie się mowa dziecka w danym wieku, zależy od dalszego rozwoju. W wyniku złego rozwoju mowy, dziecko będzie miało trudności z przystosowaniem się do szkolnej społeczności w przyszłości. Zacznie on być złożony, komunikować się z rówieśnikami i nauczycielami. Będzie potrzebował konsultacji z logopedą, psychologiem, defektologiem. Nie pokaże ciekawości, zażenowany rozmową. Jeśli mowa dziecka zostanie rozwinięta, nie będzie miał kompleksu komunikacji w środowisku.

rozwijać mowę dziecka

Dla dzisiejszych dzieci charakteryzuje się doskonałą orientacją w nowoczesnej technologii. Ale rozwój twórczej mowy w tym samym czasie jest kulawy. Aby nauczyć dzieci w wieku 5-6 lat prawidłowego mówienia, nauczyciele tworzą specjalny "Program rozwoju mowy".


Program rozwoju mowy

Naukowcy udowodnili, że natura rodzi wiele dzieci. Będąc jeszcze w łonie matki, ma zdolność słyszenia i odczuwania. Urodzony, dziecko stara się komunikować - uśmiechy, gaworzy, później osiągnięciu rok, zaczyna mówić sylab, słów, wyrażeń i zdań. Dorastając, dziecko zaczyna wymyślać nowe słowa, podążając za swoją logiką słów. Powoli realizuje zjawiska językowe. Jeśli wszystko to dzieje się spontanicznie, jego umiejętności mówienia będą niskie. Aby właściwie opanować mowę, tworzony jest specjalny program edukacyjny dla dzieci w wieku 5-6 lat.

Ważne jest, aby pamiętać o indywidualności każdego dziecka. Konieczne jest opracowanie indywidualnego podejścia do każdego dziecka w wieku przedszkolnym.

Ten program rozwiązuje trzy główne zadania:

  1. Wezwanie do mowie u dzieci.
  2. Zapewniając jej twórczy charakter.
  3. Powstawanie uczniowskiego pragnienia rozwijania własnej mowy.

Program dla przedszkolaków 5-6 lat pracujących w następujących obszarach:

  • strukturalny. Powstają różne poziomy językowe;
  • funkcjonalny.Kształtowane umiejętności do bezpośredniego celu - rozwój języka, rozwój komunikacji głosowej;
  • poznawczy. Wykształca się umiejętność elementarnego rozumienia cech językowych i mowy.

Wskaźnikiem rozwoju spójnej mowy jest to, w jaki sposób dziecko buduje zdanie na strukturze i jakie środki używa w tym celu. Umiejętność ta powstaje w dialogu nauczyciela z dzieckiem, w którym nauczyciel kieruje myślami ucznia i przygotowuje go do monologu.

Pod nadzorem nauczyciela dziecko w wieku przedszkolnym buduje proste zdania, a następnie je łączy. Dziecko uczy się planować i dokonywać retellingu. Wysokie wymagania są wysuwane na spójną mowę, gdy dziecko się powiada, a nauczyciel zachowuje zapis rozmowy.

Kierunek poznawczy stanowi pierwszą koncepcję słów i struktury zdań u dzieci. Po uświadomieniu sobie słownego składu dźwięków i składu zdań, dziecko podchodzi do rozwoju umiejętności czytania i uczy się posługiwać językiem. Zaczyna też odnosić się do niego w nowy sposób. Zajęcia specjalne mające na celu wypracowanie spójnej mowy u dzieci, kształtują jej wysoką kulturę, podnoszą poziom, sprawiają, że mowa jest bardziej precyzyjna, ekspresyjna i bardziej artystyczna. Osoby przedszkolne, które podjęły takie zajęcia, od lat z powodzeniem przechodzą szkolenia. Mają jakąkolwiek mowę w swoim życiu.

dziewczyna w klasie

Mowa jest rozwijana w grach, w różnych działaniach, w komunikacji. Główny rozwój zapewniają specjalne lekcje językowe. Na nich:

  • wzbogacony i aktywowany słownik;
  • semantyczna strona słów została opracowana;
  • powstaje gramatyczny system mowy;
  • powstaje kultura dźwiękowa;
  • rozwijanie świadomości mowy;
  • rozwija umiejętność prowadzenia dialogu.

Punkty odniesienia dla rozwiązywania problemów związanych z rozwojem mowy to:

  1. Uzupełnianie słownictwa, ukierunkowane nie tylko na liczbę słów w słowniku, ale raczej na pełne zrozumienie ich znaczenia semantycznego. Dzieci uczą się wyrażać słowa z odpowiednią treścią i stosować je w spójny sposób. Od roku słownik słownictwa dzieci powinien rozwijać się w kierunku jakościowym.
  2. Zadania leksykalne rozwiązuje się przy pomocy zapoznania dzieci w wieku przedszkolnym z ćwiczeniami słownictwa wzbogacającymi słownictwo dziecka i przygotowując go do wykonywania zadań na połączonych wypowiedziach.
  3. Zadania tworzące gramatyczny system mowy są powiązane z problemami leksykalnymi.Kiedy analizuje się dzieło literackie, rozważa się obraz, składający się na niezależne historie, dzieci w wieku 5-6 lat od urodzenia celowo stosują normy gramatyki.
  4. Zadania wywołujące kulturę dźwięku mowy. Obejmuje on wymowę dźwięku, szybkość wymowy, dynamikę głosu, intonację. Wszystkie te elementy, każdy na swój sposób, mają wpływ na rozwój spójnej mowy dzieci w wieku 5-6 lat.

Dzieci w wieku 5-6 lat chwytają wszystko natychmiast. Ważne jest, aby rozwinąć w nich tę umiejętność.

Podczas sesji powinieneś połączyć zadania związane z budowaniem spójnej mowy z innymi. Na niektórych zajęciach dzieci wykonują ćwiczenia z zakresu słownictwa, fonetyki i gramatyki. Przywołują także umiejętność odpowiadania na pytania, opisywania tematów za pomocą znaków i opowiadania o nich niezależnie. Umiejętność komponowania spójnych monologów jest jednym z najważniejszych zadań dla przedszkolaków.

Ważna jest ocena opowiadań dla dzieci. Na początku nauczyciel ocenia historię. Następnie słowo jest dane dzieciom. Umiejętność oceny historii jest częścią uczenia się formułowania spójnej mowy. Kiedy dziecko ma już trzy lata, możesz poprosić go o ocenę historii, którą usłyszał. Zadawaj pytania (co podobało się w opowiadaniu, jakie to interesujące, kto jest jego bohaterem itd.) Dzieci w wieku 5-6 lat samodzielnie oceniają swoje wypowiedzi.

Klasy rozwiązują i zadania edukacyjne. Na nich ma miejsce kształtowanie moralnych cech osobowych. Dzieci uczą się empatii, sympatyzują z życiem bohaterów, oddzielają negatywne postacie od pozytywnych. Ogromne znaczenie ma fabuła dzieła sztuki. Uwaga skupia się na dzieciach w wieku przedszkolnym w zakresie kształtowania idei etycznych i uczuć moralnych.

Metoda zbiorowej narracji jest rodzajem "żywego modelu" opowiadania i tworzy relacje między dziećmi, które są niezbędne do kolektywnej twórczości. Mówiąc grupie, dzieci nabywają umiejętności komunikowania się ze sobą, uczą się gotować, przychodzą do siebie, aby pomóc, pomóc i tak dalej. Umiejętności te przydadzą się im w życiu.

rozwój mowy

Formy zbiorowych opowieści mogą być różne. Ta metoda wspólnej kreatywności kształtuje pozytywne relacje dzieci. Nauczyciel powinien brać pod uwagę stopień wychowania, życia i rozwoju dzieci.Zadania wychowania rozwiązuje się w interakcji z innymi zadaniami (mową, zadaniami estetycznymi i umysłowymi).

Prowadzenie zajęć specjalnych jest tylko częścią rozwoju spójnej mowy. Otaczający świat, natura, zjawiska społeczne, fikcja i inne przedmioty nie są częścią tej klasy. Znajomość z nimi występuje w innych zawodach. Podobnie wielki wpływ na rozwój mowy dziecka ma miejsce, gdy wchodzi on w interakcję z nauczycielem.

Podczas rozmowy z dzieckiem nauczyciel powinien zwracać uwagę na emocjonalność i ekspresję wypowiedzi. Ma to wielkie znaczenie.

Kiedy nadejdzie koniec roku, rozwój dziecka osiąga stan automatycznej wymiany mowy. Takie dzieci w wieku przedszkolnym mają wysoką aktywność życiową, są łatwo połączone z grami, ich ruchy są powiązane ze słowami.

Rozwój spójnej mowy u dzieci w wieku 5-6 lat jest złożonym procesem. Dlatego należy podchodzić do niego z całą odpowiedzialnością i powagą, w oparciu o opracowany "Program rozwoju mowy" dzieci.


Powiązane publikacje