ss x
x

Jak rozwinąć mowę przedszkolaka?


Ten proces u dzieci w wieku przedszkolnym następuje stopniowo, możliwe jest rozróżnienie podstawowych kroków od urodzenia do szkoły:

  • do 2 miesięcy - noworodki płaczą częściej;
  • 2 - 4 miesiące - po raz pierwszy jest spacer;
  • 6 miesięcy - etap szemrania;
  • od 12 miesięcy do 3 lat - zaczyna wymawiać swoje świadome słowa;
  • od 3 do 5 lat - zaczyna budować propozycje. Przedszkolaki zaczynają wyświetlać dialogiczną mowę. Wielu próbuje dużo i szybko powiedzieć. Mowa może już być połączona, ale niespójna;
  • od 5 lat - słownictwo już znacznie się rozwinęło, trwa szkolenie przedszkolaków mowy dialogicznej. Mówi prawie wszystkie słowa, które zna, wspiera dialog, komponuje rymy. W tym wieku w języku ojczystym mowa powinna być połączona.
Teoretyczne ramy czasowe każdego etapu odpowiadają wartościom uśrednionym. Jeśli tymczasowe odchylenie któregoś z etapów wynosi 1 - 2 miesiące - ten proces rozwoju mowy monologicznej i / lub dialogicznej jest normalny.

Jak poznać poziom rozwoju mowy

Zalecenia dotyczące dalszego rozwoju mowy oparte są na definicji obecnego poziomu. Na tej podstawie określa się zasady i techniki wymagane w konkretnym przypadku.

chłopiec się uczy

Aby zidentyfikować rezerwę leksykalną, dziecko ma i poprawnie rozumie słowa, których używa, jest diagnoza rozwoju mowy. Technologie i techniki, na których opiera się jej program, polegają na demonstrowaniu obrazów z obrazami obiektów lub dowolnych działań. Dzieci w wieku przedszkolnym są badane indywidualnie.


Podstawowe techniki

Aby pomóc w opanowaniu mowy, biorąc pod uwagę specyfikę jej rozwoju, stosuje się różne nowoczesne programy metodyczne.

Nie można wybrać jednej metody opracowywania mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym - należy zastosować cały szereg metod uzupełniających.

Najważniejszą rzeczą w kształtowaniu podstawowych teoretycznych i praktycznych umiejętności konwersacji jest komunikacja. Podstawy mowy układane są od pierwszych dni. Zalecenia metodyczne obejmują pracę technologiczną związaną ze stałą komunikacją. Podczas gdy dziecko nie jest jeszcze w stanie mówić - musisz mu powiedzieć.

Aby ułatwić zrozumienie, w jaki sposób wyraźny jest określony dźwięk lub kombinacja dźwięków, należy regularnie powtarzać go kilka razy powoli i wyraźnie w obecności dziecka. Ważne jest, że nie tylko słyszał poprawną wymowę, ale także widział artykulację.

Technologia pracy w celu stworzenia spójnej mowy dialogicznej powinna obejmować techniki mające na celu ogólny rozwój. Trzeba zwracać uwagę na małe zdolności motoryczne - ma to korzystny wpływ na jego rozwój umysłowy. Dużo czasu to nie wystarczy - ćwierć godziny gier i ćwiczeń palcem dziennie wystarczy.

mowa dziecka

Korzyści przyniosą gimnastykę oddechową. Może być również reprezentowany w formie gry - będą to ciekawe techniki, takie jak:

  • zdmuchnąć nasiona z mniszek lekarski;
  • dmuchać bąbelkami
  • wydech trzyma piórko w powietrzu.

Program pracy nad tworzeniem spójnej mowy dialogowej obejmuje etap, w którym dziecko osiągnęło wiek, w którym zaczyna się okres aktywnego uzupełniania słownictwa, ważne jest nie tylko rozmawianie z nim - jest on zobowiązany do słuchania. Jest to pouczające: nie tylko możesz dowiedzieć się więcej o problemach i radościach, ale także o czasie, aby zauważyć możliwe defekty wymowy.

Wiele zaleceń metodycznych implikuje czytanie. Po przeczytaniu bajki lub opowiadania możesz omówić fabułę, porozmawiać o bohaterach. Aby wymyślić wydarzenia, które nie występują w materiale źródłowym, rozważ alternatywne opcje rozwoju historii, postaw się w miejscu postaci pozytywnych lub negatywnych. Będzie to nie tylko okazja dla dorosłego, aby zbliżyć się do dziecka, ale także da umiejętności konstruowania łańcuchów logicznych i wizualnego zademonstrowania zasad logicznego myślenia.

Program pracy nad tworzeniem monologicznej i / lub dialogicznej spójnej mowy powinien obejmować czynności rozwojowe i ćwiczenia w zabawny, nienachalny sposób, aby dziecko to lubiło. W przeciwnym razie istnieje ryzyko powstania bariery psychologicznej.

Nietradycyjne metody rozwoju mowy

Możesz także zwrócić uwagę na niektóre nowoczesne, nietradycyjne technologie. Najczęściej stosowane są skuteczne nietradycyjne metody pracy, takie jak:

  1. Wywiad. Teoretyczne podstawy tej technologii pracy nad tworzeniem mowy dialogicznej u dzieci obejmują zdobywanie podstawowej wiedzy o normach komunikacji głosowej z osobami o różnych kategoriach wiekowych, a także kształtowanie umiejętności do ich wykorzystania nie tylko w klasie, ale także w prawdziwym życiu.
  2. Piktogramy. Zasady pracy nad tą technologią wiążą się z rozwojem poczucia systemowego urządzenia języka. Same piktogramy są umieszczane na polu wirującym lub są wklejane na kostkę i są przedstawiane w formie tabelarycznej.

Nietradycyjne technologie wykorzystują podobne zasady, stosując unikalne techniki, które będą poznawcze zarówno dla dziecka, jak i jego rodziców.


Rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym za pomocą ćwiczeń

Zalecenia metodyczne dotyczące tworzenia spójnej mowy monologicznej i dialogicznej u dzieci w wieku przedszkolnym często obejmują zestawy ćwiczeń. Istnieje wiele prostych ćwiczeń, które pomogą rozwinąć mowę dzieciom w wieku przedszkolnym. Mogą być używane w domu.

  1. Technologia pracy nad rozwojem artykulacji opiera się na wymowie słów onomatopeicznych, w tym naśladowaniu głosów zwierząt;
  2. Podstawą definicji i użycia dźwięków jest ustalenie, który pierwszy dźwięk w słowie, aby odebrać inne słowa zaczynające się od tego dźwięku, do wymawiania słów, których brzmienie jest podobne;
  3. Program rozwoju dykcji może zawierać "czyste języki", a także techniki takie jak czytanie i zapamiętywanie wierszy pomogą rozwinąć nie tylko mowę, ale i pamięć;
  4. Program do rozwijania dialogowej mowy połączonej powinien zawierać gry z czasownikami: musisz nazwać temat i wymyślić z nim kilka akcji lub opisać, co robią postacie z historii / kreskówki / obrazu;
  5. Praca z tekstami o różnej długości, złożoności i orientacji stylistycznej. Zwróć uwagę na różnorodność treści materiału dydaktycznego.

Jak rozwinąć mowę przedszkolaka?

Dzieci w wieku przedszkolnym mają problemy z wykorzystaniem przestrzennych pretekstów. Należy okresowo grać zabawy, „Gdzie” - poprosił, aby opisać dokładnie, gdzie zabawki: na matrycy lub za nim, i tak dalej.To pomoże mu w praktykowaniu zasad używania takich przyimków w mowie.


Powiązane publikacje