ss x
x

Jak stworzyć muzyczne ucho dla dziecka?

Każde dziecko zaczyna publikować pierwsze słowa za rok lub dwa. W jasnych zdaniach, oczywiście, nie może ich sformułować. Dlatego rodzice starają się dokładnie zrozumieć, czego chce ich ulubione dziecko. Bliżej wieku przedszkolnego mowa staje się bardziej czytelna i zrozumiała. Jednak, aby uniknąć problemów z wymową w przyszłości, lepiej jest wcześniej zwrócić uwagę na rozwój fonetyki.


Jak stworzyć muzyczne ucho dla dziecka?

Czym jest słuch fonemiczny? Odpowiedź na to pytanie jest prosta - umiejętność postrzegania mowy. Wiele matek są zdania, jeśli dziecko zna wszystkie litery alfabetu, więc nie będzie dobry do rozmowy. Ale to nie gwarantuje braku problemów z wymową. Czystej wymowy potrzeb: mobilnych i elastycznych krawędzi, dolnej szczęki, języka, dokładne i skoordynowany ruch przegubowej zawsze jest zajęty w wynikach. Dziecko powinno rozwinąć percepcję fonemiczną - umiejętność rozróżniania dźwięków mowy, psychicznego rozróżniania słów od kompozycji.

Negatywne konsekwencje braku fonemów u dzieci w wieku przedszkolnym:

  • powolne tworzenie się systemu mowy;
  • rozmyte lub niepoprawne brzmienie;
  • niemożność opanowania dźwiękowej strony języka, rozróżniania dźwięków przez ucho;
  • trudności z czytaniem i pisaniem;
  • spadek wyników w nauce, utrata zainteresowania zdobywaniem nowej wiedzy;
  • izolacja, małomówność, nerwowość.
Jeśli dziecko źle mówi lub wymawia słowa, które są zrozumiałe tylko dla niego, rodzice nie zwracają należytej uwagi na rozwiązanie tego problemu, to przede wszystkim negatywnie wpływa to na kształtowanie się osobowości małego człowieka.

Jak powstaje słuch fonetyczny

Teoretycznie istnieje kilka etapów rozwoju słuchu fonetycznego. Na pierwszym etapie dziecko dostrzega różne dźwięki (głosy, szum wody). Na drugim - usłyszał logicznie skorelowana z działaniami (np: jeśli matka mówi do dziecka: „mniam-mniam”, to należy rozumieć, że mówimy o wykorzystaniu żywności). Na trzecim etapie następuje tworzenie dźwięku.

Większość dzieci już w pełni rozumie mowę dorosłych w wieku dwóch lat, rozróżnia słowa.Do wieku przedszkolnego muszą wymawiać sybilant, dźwięczny, gwizd i inne dźwięki. Dzieci w wieku 5-6 lat bardzo często nie mówią słów, które są potrzebne, ale takie, w których swobodnie mówią. Wynika to z faktu, że dziecko nie może w pełni kontrolować swojego aparatu artykulacyjnego. Aby zapobiec negatywnym konsekwencjom, warto wcześniej poradzić sobie z dzieckiem z rozwojem słuchu muzycznego, rytmicznego.

dziecko i fortepian

Gra jest doskonałym sposobem rozwijania słuchu fonemicznego u dzieci w różnym wieku, w tym przedszkolaków. Rodzice powinni uczyć dzieci w swobodny i zabawny sposób:

  • rozpoznawać dźwięki niewerbalne (szum wody, trzask gałęzi, dziurkacz sąsiada);
  • wyraźnie wymawiać litery, zarówno samogłoski, jak i spółgłoski;
  • ucho muzyczne;
  • Rozpoznawać barwę i wysokość dźwięków (szczekanie psa i szczekanie dorosłego psa);
  • rozróżnić skład dźwiękowy podobnych słów (usta-kot, rak-mac, inne).
  • Nie rozwojowy etap rozwoju

Aby rozpocząć rozwój słuchu fonemicznego od dzieciństwa, powinieneś skorzystać ze specjalnych ćwiczeń. Są wykonane z dziećmi w wieku od jednego do trzech lat. Głównym zadaniem jest wprowadzenie dziecka w dźwięki, które go otaczają. Najbardziej skuteczne i proste ćwiczenia, które pomogą rozpoznać dźwięki dziecka:

  1. "Zgadnij, co to jest?". Do tej gry potrzebne są trzy przedmioty, które produkują dźwięki (nie są już potrzebne, ponieważ odwracają uwagę). Na przykład weź dzwonek, budzik i opakowanie celofanowe. Najpierw pokazujemy dziecku każdy element osobno, a następnie razem. W końcu dziecko musi rozpoznać dźwięk i wskazać pożądany obiekt.
  2. "Zgadnij, co się dzieje?" Bardzo łatwo jest grać w tę grę. Po pierwsze, dziecko musi pokazać, jak bzyki lokomotywy, samochód, parowiec lub coś innego. Następnie jeden dorosły powinien wyjść za drzwi i opublikować ten dźwięk, a dziecko na karcie powinno pokazać, czyj dźwięk słyszy.

Aby rozwinąć uwagę i pamięć słuchową, opracowywane są następujące gry:

  1. "Bunny, bear, wolf: o co oni grają?". Przed rozpoczęciem tej gry musisz przygotować trzy instrumenty muzyczne. Na przykład bęben, gitara i akordeon. Trzeba pokazać dziecku, jak grać na tych instrumentach, aby słyszeć dźwięki i rozumieć zasadę działania. Po tym należy ukryć narzędzia.Publikując od nich odgłosy, dziecko musi odgadnąć, jaki to jest dźwięk i jakie ruchy może wytworzyć mu ciało.
  2. "Pod tym skokiem i pod co znakować?". Znaczenie gry polega na rozwijaniu poczucia rytmu dziecka. Po pierwsze, musi zademonstrować dźwięk, a następnie, co należy zrobić pod nim: skakać lub krok. Po kilku demonstracjach dzieci otrzymują własny wybór. Takie ćwiczenie szkoli plotkę.
  3. "Ukryj i szukaj". Idealna gra do rozwoju ucha muzycznego dla dzieci. Dziecko musi się zamknąć lub zawiązać oczy. Zadaniem dorosłego: poruszaj się po pokoju i klaszcz w dłonie. Dziecko powinno iść do klaśnięć. To ćwiczenie pomaga usłyszeć dźwięki, ich kolejność i konsekwencję.
  4. "Dźwięk: złap mnie." Dla ciągłego doskonalenia słuchu rytmicznego ta gra jest przydatna. Dorosły na przykład mówi słowo. Z kolei dziecko musi powtarzać je z najwyższą precyzją.
  5. "Powtarzanie jest matką uczenia się". To idealne ćwiczenie dla rozwoju słuchu muzycznego i rytmicznego. Dzieci są zaproszone do słuchania odgłosu ołówka pukającego na stół lub stukającego w dłonie. Muszą powtarzać okresowość i rytm. Wraz z wiekiem zadanie powinno być skomplikowane i rozszerzone.

muzyka i dzieci


Mowy etap rozwoju

Ten etap rozwoju słuchu i pamięci fonemicznej jest bardzo ważny. Informacje są zawarte głównie od trzech do sześciu lat. Najbardziej akceptowane gry w tym okresie to:

  1. "Kto tu jest?". Jedna z osób dorosłych jest ukryte, a następnie wypowiada dźwięk, takie jak „meow” i „Woof”. Zadaniem dziecka jest nie tylko powiedzieć, kto to jest, ale także znaleźć podobne zwierzę wśród swoich zabawek.
  2. "Cicho głośno." Ta gra może być oglądany w różnych interpretacji. Duży pies - głośny dźwięk, mały - cicho. W Zheleznovs, na przykład, istnieje specjalna piosenka „cicho-głośno”, pod którym dziecko rozwija swoją muzyczną ucho i rytm, barwa zdefiniowanie poprawnie.
  3. "Kto mówi co?". Wynik gry zależy od staranności rodziców. Podczas czytania opowieści czy wiersze powinny przeznaczyć głosowych znaki intonacji. Potem dzieci rozpoznają bohaterów za pomocą dźwięków, które wypowiadali.
  4. "Znajdź obiekt (zabawka)". Głównym zadaniem dorosłego w tej grze jest wyraźne i jednoznaczne wymówienie nazwy przedmiotu (przynieś piłkę, krzesło, lalkę).
  5. "Teremok lub który mieszka w domu".W tej grze trzeba okresowo przeczytać „dwór”. Po tym, dziecko może grać, dostarczając obrazy. Musi wybrać obraz, nazwisko osoby, która jest na nim przedstawiona i powiedzieć, jakie dźwięki mówi ta postać.
  6. "Obraz dźwięk". Najważniejszą rzeczą w tej grze jest nauczenie dziecka, aby zidentyfikować dźwięk obrazu. Dzieci oglądające obrazy powinny wydawać dźwięki, które mogą być publikowane przez tych, którzy są przedstawieni w tych opisach.
  7. «Gry dźwiękowe». Są przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym. Na przykład, gra w zoo miasta, nazwy. Najważniejsze jest to, że dziecko zaczyna wymawiać nowe słowo na ostatniej literze poprzedniego.
  8. "Wybierz krótki". Gra pomaga przedszkolaków rozwijać nie tylko słuchu, ale także logiki. Proponuje się wypowiedzieć kilka słów, spośród których dzieci powinny wybrać najkrótszy.
Aby rozwinąć słyszenie fonetyczne u dzieci w wieku przedszkolnym, istnieje wiele gier i ćwiczeń. Nie należy zapominać, a zajęcia logopedyczne. Lepiej powierzyć je profesjonalistom.

Pamiętaj, że od rozwoju dziecięcego słuchu fonemicznego zależy kształtowanie jego osobowości. Dzięki odpowiedniemu wykształceniu, specjalnym ćwiczeniom, ćwiczeniom i zabawom Twoje dziecko nabiera słuchu muzycznego i rytmicznego. Wszystko to zwiększa proces logiczny i umysłowy, podnosi samoocenę małego człowieka, przyczynia się do rozwoju fizycznego i intelektualnego.


Powiązane publikacje