ss x
x

Jak rozwinąć słuch fonemowy u dziecka?


5 lat jest uważane za początek okresu starszego wieku przedszkolnego. W tym czasie rodzice i nauczyciele w placówkach przedszkolnych powinny być aktywnie zaangażowane w ich fizycznej, psychicznej, emocjonalnej i rozwoju języka. Niewiele osób wie, że jednym z głównych składników w pełni rozwiniętej mowy jest formacja dobrego słuchu fonemowego.


Co to jest fonetyczna plotka?

Fonemu jest dźwięk, który nadaje temu wyrazowi konkretne znaczenie. Obecność słuchu fonemicznego oznacza rozpoznawanie dźwięków różnych części mowy, niezbędnych do zrozumienia znaczenia tego, co zostało powiedziane.

Słyszenie fonemiczne to zdolność, która pochodzi od urodzenia. Z jego pomocą możesz:

  • rozpoznać obecność określonego dźwięku w słowie;
  • odróżnić słowa, które składają się z tego samego dźwięku, na przykład, napój rakiet karetki wapno, zawieszka klaunem bar Slave marca blizny, itp.;
  • odróżniać słowa, które różnią się tylko jednym dźwiękiem: kozim kozłem, kupą-chmurą, podstawą wazonu i innymi.

Później, w wieku szkolnym, dzieci powinny być w stanie powiązać dźwięk z obrazem litery na papierze, a wręcz przeciwnie, aby wiedzieć, że konkretny list brzmi w ten sposób.

Rozwój słuchu fonemicznego u dzieci w wieku 5 lat

Dzieci w małym wieku nie potrafią odróżnić prawidłowej wymowy od zła. Ale rosną, rozwijają się. Jeśli dorosły jest regularnie związany z dzieckiem (czytanie książek dla dzieci, nauczanie z nim wierszy), to stopniowo uczy się poprawnie wymawiać słowa. W przedszkolu dzieci aktywnie uczyć się języka mówionego, tak ważne jest, aby nauczyć ich spójnego mowy, podstawy gramatyki, wzbogacają słownictwo w tym okresie wiekowej.

słuch dziecka

Należy zauważyć, że im wcześniej rozpocznie się proces nauczania mowy ojczystej, tym wolniej dziecko będzie z niej korzystało w przyszłości.

Większość dzieci w wieku 4 lat poprawnie wymawia wszystkie dźwięki z wyjątkiem "l" i "p".W wieku 5 lat mogą już poprawnie wymawiać wszystkie dźwięki ich mowy ojczystej. Dzieci są już w pełni rozwiniętym aparatem artykulacyjnym. Ale problem niewłaściwej wymowy poszczególnych dźwięków można dokładnie objąć słabym rozwojem słuchu fonemowego. Często u dzieci w wieku 5 lat dźwięki "c" i "sh", "sh" i "g", "c" i "c" nie są dobrze widoczne na słuch.

Dziecko w wieku 5 lat powinno rozróżniać poszczególne dźwięki w słowach, odróżniać je od siebie, określać ich pozycje (na początku, w środku, na końcu) i być w stanie ustalić ciąg aranżacji w słowach.

Jeśli słuch fonemowy jest słabo uformowany, dziecko pamięta, powtarza i pisze to, co słyszy, a nie to, co mu powiedziano. Jednak dziecko nie wymawia poprawnie dźwięków, co prowadzi do problemów w komunikowaniu się z innymi dziećmi. Dziecko zaczyna się drażnić, może zostać wyrzutkiem.

Tylko dzięki dobrze rozwiniętemu słuchowi fonemowemu przedszkolak uczy się czytać i pisać w przyszłości. Dlatego też, wchodząc do szkoły, dzieci powinny rozróżniać dźwięki przy uchu i korelować je z obrazem na papierze.

Jak rozwinąć słuch fonemowy u dziecka?

Jeśli rozwój słuchu fonemicznego nie osiągnie pożądanego poziomu, to dziecko w szkole podczas czytania myli litery, tęskni za nimi, a on sam tego nie zauważa. W liście do głuchego dziecka zastępuje wzywa nas i vice versa (koza-Xhosa, róża-rosa, bar parowa, góra-korowej), zmiany miękka do twardej i odwrotnie (marchew-Morkov, Lala, lala). Konstruktywny i spójny proces czytania i pisania jest niemożliwy bez umiejętności analizowania każdego dźwięku w słowie i odróżniania go od innych.


Sprawdzanie stopnia rozwoju słuchu fonemicznego u dzieci w wieku 5 lat

Dowiedz się, czy słyszenie fonemiczne jest dobrze rozwinięte, czy dziecko może być samodzielne. Istnieją dwie proste metody:

Pokaż karty dzieci, które przedstawiają przedmioty, zwierzęta lub zjawiska podobne do wymowy. Ich nazwy powinny być różne od tylko jednego dźwięku: ktoś, złom som-house, górskim kory, cloud-pala itp Dorosły mówi imię, a dziecko wybiera zdjęcia. Aby uzyskać prawdziwy wynik, muszą być spełnione następujące warunki:

- wychowawca lub rodzic wymienia tylko obraz na zdjęciach, a dziecko tylko pokazuje;

- obrazy są wywoływane w różnych sekwencjach, czasem powtarzanych;

- nie należy podawać dodatkowych wyjaśnień podczas testu;

- dorosły nie powinien patrzeć na zwany obraz, dziecko może to zauważyć;

- podczas wypowiadania egzaminator powinien zasłaniać usta dłonią (lub czymś innym), aby dziecko określało wszystkie dźwięki tylko przez ucho;

- Konieczne jest obserwowanie sposobu, w jaki dziecko wskazuje na zdjęcia: pewnie lub nie, spogląda pytająco, lub może wybierać zdjęcia losowo.

Dziecko powinno powtarzać grupy sylab lub słów z dźwiękami, które mogą powodować problemy: ta-da-ha, tsa-cha-scha, ot-ots-ot, itp.

Zajęcia dla rozwoju słuchu fonemowego dla dzieci w wieku 5 lat

Wszystkie zajęcia dla rozwoju dźwięków fonemowych dla dzieci w wieku 5 lat powinny być prowadzone w formie gry. Czas to 15-20 minut.

rozwój słuchu

Prowadzenie zajęć jest konieczne, gdy dziecko czuje się dobrze: pełne, nie chore i w dobrym nastroju. Nie trzeba naciskać na dziecko i zmusić go do zrobienia czegokolwiek wbrew jego woli.

  1. "Brzmi z pudełka." Do gry ma kilka pól i jest wypełniona różnymi treściami: nasiona, zad, groszek, koraliki, guziki, orzechy i inne. Dziecko musi wstrząsnąć pudełkami i odgadnąć zawartość.
  2. "Jaki przedmiot wytwarza ten dźwięk?". Wykonuje się przedmioty wykonane z różnych materiałów: szklaną zlewkę, plastikową zabawkę, drewnianą linijkę, cynową łyżkę i tym podobne. Najpierw dziecko patrzy jak dorosły puka do każdego z tych przedmiotów, a jednocześnie wydaje różne dźwięki. Potem dziecko zamyka oczy, dorosły puka do każdego przedmiotu, a dziecko musi odgadnąć dźwięki.
  3. Blindfolds. Dzieciak zamyka oczy i przechodzi do sygnałów dźwiękowych: grzechotki, dzwonek, klaskanie rąk, klikanie palcami i inne.
  4. "Posłuchaj i pokaż mi." Zanim ułożą się karty dziecka z obrazem podobnym do brzmiącego słowa: usta, kot, prąd lub sok, sen, sum, dom itd. Rodzic wywołuje obiekt (lub zwierzę), a dziecko musi pokazać mu kartę.
  5. "Dobrze lub źle." Nauczyciel wspomina kilka razy to samo słowo, ale z błędem w jednej literze: prokodil, drocodile, krokodyl. Kiedy dziecko słyszy właściwe słowo, powinien dać znak, na przykład, klaskać w dłonie.
  6. "Czyj głos?" Dzieci zawierają nagrania dźwiękowe dźwięków wydawane przez różne ptaki i zwierzęta i powinny je odgadnąć.
  7. "Zgadnij instrument muzyczny."Przed zabawką rozwijane są dziecięce zabawki muzyczne: fortepian, trąbka, gwizdek, grzechotka, bęben. Słucha dźwięków, które publikują, zapamiętuje je. Następnie obiekty chowają się za ekranem, a dziecko musi odgadnąć, które z nich teraz gra.
  8. "Złap dźwięk." Ustawiany jest pojedynczy dźwięk (na przykład "sh"), który dziecko musi "złapać". Dorosły wymienia różne dźwięki, a dziecko powinno klaskać w dłonie, gdy słyszy właściwą. Następnie nauczyciel mówi różne słowa (kot, skóra, futro, ciepło, piłka itp.). Dziecko klaszcze w dłonie, gdy słyszy słowo z danym dźwiękiem.

Gra pozwala nauczyć dziecko, że był zainteresowany tym procesem.

Tak więc rozwój słuchu fonemicznego u dzieci w wieku 5 lat jest nierozerwalnie związany z ich werbalnym rozwojem oraz umiejętnością poprawnego czytania i pisania w przyszłości. Nauczyciele w przedszkolu powinni uczyć dzieci prawidłowej wymowy i umiejętności rozróżniania dźwięków, ale prowadzić ćwiczenia gry mające na celu rozwój słuchu fonemowego, z udziałem ich dzieci i samych rodziców.


Powiązane publikacje