ss x
x

Charakterystyka rozwoju psychicznego u dzieci w wieku 4 lat


Dzieci rosną bardzo szybko. Dziecko, które było 4 lat, każdego dnia coraz bardziej pokazuje swoje własne indywidualne cechy, autonomię i niezależność. On może mieć dużo czasu, aby grać z własnymi zabawkami, zamierza starać się nową akcję. Ważną częścią ogólnego rozwoju dziecka jest rozwijać swoje emocje. Dziecko nie może samodzielnie rozwijać tę część emocji, jak gestów i mimiki. W tym procesie jego rodzice muszą być koniecznie zaangażowani.


Cechy rozwoju emocjonalnego dzieci w wieku 4-5 lat

Rozwój emocjonalny dziecka w wieku 4 lat przejawia się w tym, że impulsywne pragnienia kontrolują jego zachowanie. Chce natychmiast dostać zabawkę, jak widać w rękach innego dziecka lub w oknie sklepu, zjeść ciasteczko teraz, a nie w godzinach popołudniowych. Jeśli nie dostanie tego, czego chce, może rzucić furię.

Dziecko stopniowo uczy się złapać nastrój innych ludzi. Konieczne jest nauczenie go nie tylko zrozumienia tych emocji, ale także dzielenia się nimi: empatii i pocieszenia w przypadkach, gdy ktoś jest smutny lub zdenerwowany.

Dzieciak od 4 lat jest w stanie:

  • określić nastrój osoby na rysunku lub fotografii;
  • przedstawiają wyraz twarzy danej emocji na prośbę ukochanej osoby;
  • przyznać się do winy, prosić o przebaczenie;
  • straszyć obcych i radować się, gdy zbliża się znajoma osoba.

Kroh od 4 lat zaczyna rozumieć, że nie wszystkie jego sztuczki przynoszą radość. Niektóre z jego działań wywołują urazę, irytację, ból. Czasem świadomie sprawdza to, obserwując emocje, które spowodują takie działania.

Cechy emocjonalne rozwoju dziecka w ciągu 5 lat to zdolność kontrolowania swoich pragnień impulsowych i wyrażania swoich uczuć. Dzieci w wieku 5 lat są bardziej cierpliwe niż 4 lata. Jeśli czegoś nie lubią, mówią o swoich rozstrojonych uczuciach i nie rzucają histerii.W tym wieku dzieci mogą zacząć mówić obraźliwe, złe słowa.


Rola rodziców w rozwoju emocjonalnym dzieci 4-5 lat

Cechy emocjonalnego komponentu rozwoju dziecka w ciągu 4 lat zależą od atmosfery, która rozwinęła się w rodzinie. Jeśli pokój i miłość królują w domu, a rodzice i inni krewni okazują życzliwość, empatię, troskę, szacunek dla siebie nawzajem, okruszyna na poziomie podświadomości zrobi to samo.

Z dzieckiem musisz ciągle rozmawiać o swoich uczuciach i emocjach, aby zrozumieć, w jakich momentach życia jego rodzice są smutni lub szczęśliwi. Musisz zapytać dziecko o jego uczucia, aby mógł wyrazić je słowami.

dziewczyna rysuje

W celu rozwoju emocjonalnego dziecka w wieku 4-5 lat, musisz ukształtować jego poczucie piękna, poznać piękne dzieła muzyczne, obrazy wielkich artystów, książki znanych pisarzy. Dziecko powinno rozwijać się twórczo, co ułatwia rysunek, muzyka, śpiew i taniec. Często dzieci na swoich obrazach przedstawiają swoje emocje, nastawienie do wszystkiego. Tak więc, na przykład, w jasnych kolorach będą narysować to, co im się podoba, powodując pozytywne emocje. To, co wywołuje smutek, smutek lub strach, będzie przedstawiane ciemnymi tonami ostrymi liniami. Przy wyborze kierunku okruchy, konieczne jest wzięcie pod uwagę jego szczególne skłonności twórcze, pragnienia.

Ważny jest wybór filmów, które dziecko ogląda w ciągu 4 lat. Arcydzieła kina, mające na oczach dzieci, nie niosą negatywny komunikat, należy czuć się chciwość, nienawiść, arogancja. Filmy powinny rozwijać dziecko na różne sposoby, niosą pozytywne emocje. Z dzieckiem należy omówić czytane filmy i książki, nauczyć go wyrażania swojego punktu widzenia. Niech sam wytłumaczy, które postacie zachowują się dobrze, a jakie złe. Musi nauczyć się rozumieć, co jest dobre, a co złe.

psychika dziecka

Wielu rodziców w procesie wychowywania dzieci w wieku 4-5 lat boryka się z problemem chciwości. Ku wielkoduszności i responsywności konieczne jest przyzwyczajenie się i robienie tego stopniowo. Często dziecko kategorycznie odmawia udostępnienia swojej zabawki innemu dziecku. Pokazuje poczucie własności, zmuszając go do rezygnacji z zabawki siłą - zła. Więc poczuje silną niechęć.Lepiej odwrócić uwagę od innych sprzecznych dzieci. Ale na następne spotkanie powinni zaprosić dziecko, aby podarowało zabawkę swojemu przyjacielowi. Aby wybrać zabawkę, konieczne jest, aby wraz z dzieckiem nie powodowało ona poczucia straty. Kiedy dziecko przedstawia zabawkę znajomemu, powinno być miłe. Musi zrozumieć, że dawanie może przynieść radość.

Ćwiczenia dla rozwoju psychoemocjonalnego dzieci

Program rozwoju emocjonalnego opiera się na ćwiczeniach gry, które mogą pomóc dzieciom zrozumieć emocje własne i innych. Program powinien uwzględniać psychologiczne cechy dzieci w wieku, nie powinno być zbyt trudne, jest zobowiązany do motywowania. Najważniejsze w tym powinny być ćwiczenia na wyraz twarzy i gesty. Na przykład dzieci mogą pokazywać karty z ludzkimi emocjami i prosić je, aby powielały się na twarzach. Kiedy lekcje indywidualne podczas treningu emocji dziecko 5. roku życia należy zwrócić się do uśmiechu (jako przebiegłego lisa jak przetargu słońca) boczy (jako złego czarodzieja, jak wściekły cloud) boi (jak Bunny, który spotkał wilka), zmęczony (jako papieża po pracy) itp.

dziecko jedzące truskawki

Bardzo przydatne dla rozwoju psychicznego wykonywania jest „śmiech na strachu.” Każde z dzieci, że ich sytuacja w życiu, kiedy był przestraszony, a następnie razem z dorosłymi i innymi dziećmi znaleźć coś śmiesznego w tej sytuacji.

Dzieci żyją emocjami. Wszystko, co czują, znajduje odzwierciedlenie w ich działaniach. Dziecko ważne jest, aby nauczyć się zarządzać swoimi emocjami i zrozumieć emocje innych. W ten sposób powinno pomóc rodzicom dziecka nie okazało się z bezdusznych, samolubnych i bezdusznych ludzi, skoncentrowanych tylko na siebie i swoich uczuć. Najważniejsze - cierpliwość i wytrwałość.


Powiązane publikacje