ss x
x

Emocjonalne aspekty przedszkolu


W okresie przedszkolnym następuje intensywny rozwój osobowości, jej fizjologiczne i psychologiczne cechy. Dziecko w wieku przedszkolnym jest w pełni otwarte na percepcję świeżej wiedzy. Stara się poznać otaczającą rzeczywistość i określić swoje miejsce wśród innych ludzi. Wszystkie procesy myślowe są nieodłączne od emocji, których sam nie jest w stanie samodzielnie rozwinąć, dorośli pomagają mu w tym.


Cechy rozwoju sfery emocjonalnej u dzieci w wieku przedszkolnym

Do adaptacji w każdym środowisku społecznym konieczne jest zaangażowanie w rozwój emocjonalny. Warunki sprzyjające bliskości dziecka pozwolą mu nauczyć się radzić sobie z emocjami, kierować je we właściwym kierunku. Jeśli rodzice nie będą podkreślać rozwoju emocji, ich dzieci będą miały problemy z komunikowaniem się z rówieśnikami, dostosowaniem się do zespołu, pojawią się symptomy naruszenia rozwoju psycho-emocjonalnego (lęk, agresywność, wrogie nastawienie).

W przedszkolach często pojawiają się sytuacje konfliktowe między dziećmi, związane z przejawami agresji, samostanowienia kosztem innych. Konflikty powodują poważne i ostre doświadczenia (strach, niechęć, gniew, nienawiść, bezsilność), które mogą pozostawić uraz psychiczny na całe życie. Dziecko może stać się zamknięte w sobie, stracić wiarę w swoje umiejętności lub odwrotnie, zacząć odmawiać posłuszeństwa wobec wymagań dorosłych, kwestionując ich autorytet, buntując się, okazywać upór, upór i samowolę.

Wspólne wysiłki rodziców i nauczycieli w placówkach przedszkolnych mają na celu nauczenie dziecka rozpoznawania swoich emocji, rozpoznawania i zarządzania nimi. Aby porozmawiać o tym, co dziecko czuje i doświadczyć, konieczne jest posiadanie emocjonalnego słownictwa.Prawidłowo opracowane techniki pozwolą na kształtowanie zachowań moralnych, uczenie dziecka pozbycia się uczucia lęku, gniewu, nie wylewając go na innych. Konieczne jest, aby móc wyrażać swoje negatywne emocje, ale w formie bezpiecznej społecznie.

Dziecko musi nie tylko przejąć kontrolę nad własnymi emocjami, ale także nauczyć się rozpoznawać innych ludzi poprzez mimikę, gesty, postawy, słowa, ton głosu.

W celu pełnego rozwoju emocjonalnego dziecko musi się uczyć:

  • empatyzować, tj. dzielenia się i reprodukowania doświadczeń innych ludzi;
  • sympatyzować - najbardziej doświadczać stanu emocjonalnego innej osoby;
  • promować.

Warunki dla wysokiej jakości rozwoju emocjonalnego

U dzieci w wieku przedszkolnym świat emocjonalny różni się bogactwem i różnorodnością. Emocje pozwalają ci stać się bardziej świadomymi tego, co się dzieje. Poprzez emocje pojawia się wyrażenie stosunku do otaczającego świata, niezależnie od tego, czy są one pozytywne, czy negatywne. Z kolei pozytywne doświadczenia inspirują twórczy sukces.

Od 4 roku życia dzieci mają zdolność sympatyzowania z wyimaginowanymi postaciami książek, filmów i kreskówek. Uczą się reprezentować stan umysłu bohaterów, którzy wpadają w tę lub inną sytuację.

Że dziecko może się rozwijać jako osoba, konieczne jest, aby był w stałej interakcji z rówieśnikami i dorosłymi.

piękna dziewczyna

Przedszkolaki starszego wieku przykładają dużą wagę do przyjaźni i wzajemnej pomocy. Wspierają i chronią swoich przyjaciół, wierząc, że ich działania są słuszne, nawet jeśli tak nie jest.

Jest to również ważne dla rozwoju emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym - wraz z rodzicami odwiedzają różne imprezy kulturalne - wystawy, muzea, koncerty, teatr (opera, balet, teatr i lalkowych). Estetyczne poczucie piękna powstaje od najmłodszych lat.

Dla rozwoju emocjonalnego stosowane są takie metody i środki edukacji estetycznej: słuchanie muzyki, śpiew, nauka gry na instrumentach, taniec, twórczość artystyczną, inscenizacji teatralnych, czytanie fikcji z obowiązkowym analizy materiału czytania i rysowania ilustracje dla niego (opcjonalnie).

Tworząc warunki rozwoju emocjonalnego, należy wziąć pod uwagę wiek dziecka, jego indywidualne cechy, zainteresowania, aspiracje. Rodzice powinni ujawnić, że są w stanie zainteresować dziecko, dać mu możliwość wyrażenia opinii lub samodzielnego podjęcia decyzji, w jakim kręgu chciałby się znaleźć.

Nie lekceważ znaczenia pochwały. Wpływa na kształtowanie odpowiedniej samooceny małego człowieka. Nawet jeśli coś nie działa dla niego lub coś w nim jest pomylone, ważne jest, aby powiedzieć mu "możesz", "możesz", "zdobyć".

Szczególnie ważne w emocjonalnym rozwoju dziecka jest klimat psychologiczny w rodzinie. Niektóre dzieci doświadczają zaburzeń emocjonalnych z powodu sytuacji występujących w domu. Rodzice mogą nawet o tym nie wiedzieć. Aby zdiagnozować ukryty problem, pomoże technika "rysowania rodziny". Dzieciak jest zapraszany do malowania swojej rodziny na białej kartce papieru, nie precyzując, co dokładnie jest zawarte w koncepcji "rodziny". Rysując czasem możesz zobaczyć znacznie więcej, niż dziecko potrafi wyrazić słowami.

Sposoby rozwoju emocjonalnego

Sposoby rozwoju emocjonalnego obejmują cały szereg działań, w których przejawiają się zdolności twórcze (rysowanie, formowanie z plasteliny, wycinanie kartonu (papieru), tworzenie różnych rzemiosł). Tak więc dziecko rozwija niezależność, wyobraźnię, wyobraźnię, nabywa nowe umiejętności.

Poprzez rysunki dzieci w wieku przedszkolnym wyrażają swoje emocje. Zazwyczaj dzieci rysują to, co im się podoba, a co frustruje, powoduje strach lub niepokój. Często projekcja obiektów strachu (nawet jeśli nie istnieją, wyobrażone) na figurze pomaga w walce z nimi. Możesz rysować ołówkiem, pędzlem, palcami. Zgodnie z jasnością i powagą linii rysunku, można zobaczyć związek dziecka z jakimś wydarzeniem, które miało miejsce w jego życiu.

Rozwija wyobraźnię i powoduje cały szereg emocji modelowania plasteliny lub ciasta.

Czytanie książek zawsze sprzyja wzbogaceniu emocjonalnemu, moralnemu i duchowemu. Dzieci są zanurzone w świecie książek, zaczynają wczuwać się w bohaterów, wiele się uczą o problemach życiowych i sposobach ich rozwiązywania. Po przeczytaniu dzieła dzieci analizować każdy problem i każdy znak, a zwłaszcza jego charakter, określić, jakie działania popełnione przez nich były słuszne, moralne, a co - źle. Za pomocą książek można nauczyć się być uczciwym, uprzejmym, pewnym siebie i odważnym.

Dobrą odmianą rozwoju sfery emocjonalnej (w tym sensie estetycznym) jest technika muzyczna.Muzyka służy do tańca i jako tło dla innych twórczych działań. W rytmach ruchów tanecznych objawia się charakter dzieci, ich myśli, uczucia, nastrój. Prawidłowo wybrane utwory muzyczne to środki spokoju, relaksu i usunięcia napięcia psychicznego, stanowiące podstawę estetycznego smaku.

rozwój emocjonalny

Środki do szkolenia sfery emocjonalnej obejmują różne ćwiczenia. Jeden z nich realizowany jest za pomocą kart ze zdjęciami osób lub rysunków zwierząt, na których twarzach przedstawione są różne emocje (smutek, radość, gniew, gniew itp.). Dzieciak musi określić jakie emocje i zademonstrować je na swojej twarzy.

Psycho-gimnastyka jest skuteczną techniką, która rozwija psychiczne, fizyczne i emocjonalne sfery jako całość. Na przykład dziecko może ucieleśnić wizerunek wesołego króliczka przeskakującego nad polaną. Będzie się uśmiechał, skakał i machał rękami. Funkcje tych ćwiczeń polegają na naprzemiennych płynnych i ostrych ruchach, wolnych i szybkich. Mięśnie w tym samym czasie będą następnie obciążać, a następnie zrelaksować się.

Aby nauczyć dziecko dbania o przyrodę, musisz dać mu możliwość opiekowania się roślinami i zwierzętami. Trzeba mu pokazać, jak piękna i krucha jest nasza natura na przykładzie pięknych pachnących kwiatów. Trzeba wyjaśnić, jak długo zajmuje zaopiekowanie się rośliną, aby rozkwitła, przyniosła owoce, a cała praca może zostać zniszczona w jednej chwili.

Dziecko musi nauczyć się dbać o naszych młodszych braci. Musi zrozumieć, w jaki sposób życie zwierzęcia zależy od osoby, aby zrozumieć, że jesteśmy odpowiedzialni za tych, którzy zostali nauczeni. W tym celu nie jest konieczne posiadanie zwierząt w domu. Możesz karmić kaczki na stawie, gołębie na podwórku, karmić bezpańskie psy i koty. Możesz mieć dom chomika, papugi, kota lub psa i dać dziecku możliwość nie tylko nakarmienia i wyprasowania zwierzęcia, ale także posprzątania po nim, wykąpania go, chodzenia. Wszystkie te procedury rozwijają niezależność i dyscyplinę. W trosce o rośliny i zwierzęta, dziecko powinno zdawać sobie sprawę z wagi tego biznesu, rozwijać estetyczny stosunek do natury, nauczyć się go kochać, przejąć kontrolę nad pozytywnymi emocjami.

Gra jest główną działalnością każdego dziecka. Jest pełen emocji, działań i improwizacji.Jest środkiem do rozwoju fizycznego, poznawczego i społecznego stanu. Metoda nauczania za pomocą gier jest najbardziej poprawna.

Dla dobrego nauczyciela najważniejsze jest, aby nie osiągnąć ostatecznego rezultatu dla całej grupy dzieci, ale aby wszystkie czynności były tak interesujące. Przedszkolaki powinny być wygodne i interesujące, aby zrozumieć nowe.

Aby badany materiał był mocno trawiony, należy go składać i prezentować konsekwentnie, a nie chaotycznie.

Odpowiednio skonstruowana metoda nauczania obejmuje nie uniwersalne zajęcia dla przeciętnego dziecka, ale indywidualne, biorąc pod uwagę cechy osobiste, tak aby każde dziecko mogło poczuć jego wyjątkowość i rozwinąć swoje umiejętności.

Dziecko powinno aktywnie uczestniczyć w jego wychowaniu. Trzeba go traktować z szacunkiem, aby nie stracił poczucia własnej wartości.

Zabawki jako ważna część rozwoju emocjonalnego

Zabawki są wymyślone przez dorosłych, aby przygotować dzieci do dorosłości i stosunków społecznych. Wielu nawet nie podejrzewa funkcjonalnych celów zabawek. Zgodnie z funkcjonalnością, wszystkie mogą być podzielone na grupy:

  1. Zdjęcia są lalkami i miękkimi zabawkami (zazwyczaj małymi zwierzętami), które służą jako środek edukacji estetycznej. Pomagają one rozładować napięcie emocjonalne, wypełnić brak miłości i uwagi ze strony rodziców. To te zabawki stają się najbardziej kochanymi. Lalki są na zewnątrz jak ludzie, a pluszowe zwierzęta powodują czułość, chcą być przytulone, przyciśnięte do siebie.
  2. Zabawki-narzędzia - ostrza, grabie, formy, wiadra. Są to miniaturowe kopie prawdziwych narzędzi, za pomocą których symuluje się pracę z materiałem naturalnym - piaskiem, wodą, kamieniami.
  3. Techniczne - samochody osobowe i ciężarowe, samoloty itp. pobudzają aktywność poznawczą, pojawianie się problemów technicznych (dlaczego koła się poruszają?), rozwijają myślenie.
  4. Zabawki-rzemiosło - duma dzieci, środek do wyrażania siebie.
  5. Zabawki są zabawne. Przynieś pozytywne emocje, wywołaj radość i ciekawość.

Zabawka jest rozrywką dla dziecka, która pomaga kształtować estetyczny smak. Jest to sposób na tworzenie różnych sytuacji w grze, które stanowią podstawę do rozwoju sfery emocjonalnej.

Rozmyślny rozwój w wieku przedszkolnym

Wola jest umiejętnością świadomego regulowania własnych działań i zachowań w celu przezwyciężenia przeszkód, które pojawiają się na drodze do osiągnięcia pożądanego celu. Silny rozwój małych dzieci to przejście od niekontrolowanego (impulsywnego) do podporządkowanego, kontrolowanego.

Potężne dziecko ma swoje zachowanie, wie, jak zaplanować, kontrolować i osiągnąć zamierzony cel.

Wolicjonalne dziecko musi mieć następujące cechy:

  1. Dyscyplina to umiejętność podporządkowywania swoich działań normom społecznym.
  2. Zdecydowanie - silna wola, pozwala szybko wybrać cele i sposoby ich osiągnięcia. Niezdecydowani ludzie nieustannie analizują decyzje, które już zostały podjęte.
  3. Odwaga. Pomaga pokonać strach i dezorientację, nie bać się odpowiedzialnej pracy, porażek. Jednocześnie odwaga wymaga rozważenia groźnych niebezpieczeństw, a nie ich niedopowiedzenia.
  4. Wytrwałość. Pozwala zakończyć to, co zacząłeś.
  5. Niezależność to siła woli, która pozwala ci wyznaczać sobie cele, bez pomocy z zewnątrz, wybierając sposoby ich osiągnięcia. Przeciwna niepodległości - na sugestie kiedy maleńki łatwo podatny na wpływ innych, aby działać zgodnie z porad innych ludzi, kierując się opinią innych ludzi.
  6. Inicjatywa - umiejętność aktywnego działania, twórczego.
  7. Celowość jest cechą o silnej woli, gotowością do dania całej siły, aby osiągnąć cel. W takim przypadku konieczne jest odrzucenie wszystkich niepotrzebnych, niepotrzebnych.
  8. Samokontrola jest jakością, przeciwieństwem impulsywności, powstrzymującej manifestacji emocji.

Takiej silnej woli, jak wytrwałości, nie można mylić z uporem. Ta ostatnia przejawia się w uznaniu tylko własnej opinii, która jest czasami błędna, i pragnieniu podążania za nią we wszystkich jej działaniach.

Emocjonalne aspekty przedszkolu

Na umyślny rozwój (jak również moralny) duży wpływ ma osobisty przykład osoby dorosłej (matki, ojca, wychowawcy). Osoba dorosła jest w stanie zainwestować w świadomości dziecka zestawu zasad, rytuałów i zachowań, mówiąc o rzeczywistej sytuacji ich życiu lub demonstrując swoją siłę woli w praktyce. Konieczne jest wyjaśnienie, że w wieku dorosłym czasami trzeba stawić czoła różnym trudnościom i trzeba przezwyciężyć siebie, aby je pokonać.

Program rozwoju sfery emocjonalno-wolicjonalnej

Program Rozwoju emocjonalne i wolicjonalne przedszkolaki obejmuje całą gamę różnych gier i ćwiczeń. Główną rolę odgrywają w nim metody ról. Dziecko musi podjąć i odgrywają żadnej roli: bohater książki, filmu, osoby lub zwierzęcia.

gry komunikacja - gry dla dzieci razem, promować adaptację społeczną i rozwój przyjaźni, współpracy i wsparcia.

Do rozwoju wyobraźni wykorzystaj gry słowne i niewerbalne. Pierwsze dotyczy wymyślanie różnych opowiadań, bajek, a drugi - obraz istoty (chyba mitycznego) na papierze.

Różne osoby aktywne ( „klasyczny”, „kolos”, przekaźnik) i psychiczne (warcaby, szachy, „Battleship”, „Kółko i krzyżyk”) gry pośrednio zdyscyplinować dzieci. Aby wygrać, musisz pamiętać i przestrzegać reguł gry. Dla interesu uczestników zwycięstwa może pochodzić z małym nagrody za pierwsze miejsce oraz realizację bezpłatnych sesji - ostatni. Na równi z tych prostych, ale przydatnych gier, wszelkie zajęcia sportowe trenować siłę woli, wytrzymałości, koncentracji i cierpliwości.

Dzieci trzeba uczyć, aby przezwyciężyć stosunkowo niewielkie trudności. W życiu codziennym, należy kierować się zasadą: „Nie jest konieczne, aby zrobić dla dziecka, co może zrobić sam.”

Aby ustalić, jak skuteczny jest program, należy prowadzić dziennik wyników. Niech stanie się jasne dla dziecka. Zamiast szacunków można narysować smutne i wesołe króliczki lub koty.

Promować rozwój emocjonalny dziecka, musi wziąć pod uwagę wszystkie skomplikowaną strukturę sferze emocjonalnej - stan (lęk, pewność siebie, zwątpienia), uczucia (poznawcze, estetyczne, moralne) emocje zarówno pozytywne (radość, radość) i negatywne (gniew, pogarda nienawiść, irytacja).


Powiązane publikacje