ss x
x

Wskazówki dotyczące rozwoju dziecka za 3-4 lata


Wiek 3 lat charakteryzuje się wysoką aktywnością poznawczą dziecka, aspiracją do uczenia się przedmiotów i ich właściwości. Dzieci już wiedzą, jak dużo robić i dążyć do niepodległości. Tworzy spójną mowę i logiczne myślenie. Uwaga staje się bardziej stabilna, wzrasta zdolność dziecka do koncentracji na jednej lekcji. Dzieci spędzają dużo czasu w swoich ulubionych grach, oglądają zdjęcia i interesują się wszystkim, co się dzieje.



Rozwój fizyczny

Po 3 latach umiejętności motoryczne i koordynacja ruchów są już dobrze rozwinięte u dziecka. Dzieci biegają dobrze, skaczą, tańczą. Mogą jednocześnie wykonywać różne ruchy dłońmi i stopami, na przykład klaskanie w dłonie i tupanie nogami. Dobry rzut i złap piłkę, jeździć na trójkołowcu i skuterze, mogą chodzić na palcach i przeskoczyć przez małą przeszkodę.

Ćwiczenia i gry

Bardzo przydatne dla dzieci w wieku 3 lat, rozwijające elastyczność, zręczność, koordynację ruchów, siłę. Może to być:

  • gry w piłkę;
  • jazda na rowerze i skuterze;
  • tańczyć.
Niemal wszystkie dzieci z wczesnego dzieciństwa lubią tańczyć. Taniec jest doskonałym narzędziem do rozwoju fizycznego dziecka. Ekscytująca, zabawna aktywność, która promuje kształtowanie prawidłowego chodu i postawy, koordynację ruchów, poczucie rytmu i smaku estetycznego, podnosi nastrój i przynosi dzieciom wiele pozytywnych emocji.

Małe dzieci polubią grę "Hit the basket". Do tego potrzebne będą kilka małych kulek i duży kosz. Zamiast kosza można użyć miednicy lub pudełka. Celem gry jest wrzucenie piłki do kosza. Na początku gry odległość między dzieckiem a koszem powinna być mała - nie większa niż 60 cm, stopniowo można zwiększyć odległość.

Praktyczny rozwój

Celem praktycznego rozwoju dziecka jest nauczenie go swoich codziennych umiejętności i nauczenie go niezależności.Jest to szczególnie ważne dla dzieci, które rozpoczynają naukę w przedszkolu. W wieku 3 lat, większość dzieci już wiedzą, jak jeść łyżeczką delikatnie umyć ręce po spacery i przed posiłkami, myć i myć zęby, próbują ubrać i rozebrać, oczyścić po zabawki.

piękny uśmiech dziecka

Dla rozwoju praktycznych umiejętności od najmłodszych lat może wiązać się z dziecka w codziennych pracach domowych - wodą kwiaty, zamiatać podłogę, napełnić łóżko itp Pomoże to dziecku poczuć się ważnym i niezależnym.

Gry i ćwiczenia

  • Domowy ogród. Umów się z dzieckiem w domu na parapecie lub na balkonie małego ogrodu warzywnego - cebule roślin lub krytych roślin ozdobnych, oglądać je rozwijać i rozwijać w dziecku nawyku dbania o nich.
  • Zmywanie naczyń. Możesz zaufać miękiszu, aby umyć plastikowy kubek lub talerz. Na początek pokaż, jak to się robi, w procesie i bezpośrednio. Pamiętaj, aby pochwalić dziecko za wykonaną pracę.

Rozwój społeczny

W wieku trzech lat wzrasta zapotrzebowanie dziecka na komunikację i wspólne zabawy z innymi dziećmi. Faceci uczą się wchodzić w interakcje, nawiązywać przyjaźnie. Duże znaczenie w tym okresie są gier role-playing, w których dzieci próbują na różne role, nauczyć się dzielić zabawki, negocjować i współpracować. Zadaniem rodziców jest pomóc dziecku rozwiązać kontrowersyjne problemy i nauczyć uprzejmą komunikację.

Rozwój mowy

W wieku 3 lat słownictwo dzieci liczy około 1000 słów, z których przeważają czasowniki i rzeczowniki. Zacząć pojawiać się przymiotniki, cyfry, zaimki (on, ona, my). Jeśli wcześniej dziecko używać w mowie głównie przymiotniki jakościowe (ciepłe, miękkie, niebieski), ale teraz i dzierżawcze, jak ciotki, wujka, Cat. Mowa staje się połączona, gramatycznie poprawna i emocjonalnie kolorowa. Oferty składają się z 3-4 słów.

Rozwój mowy dzieci w wieku 3 lat powinien być ukierunkowany na kształtowanie kultury dźwiękowej mowy, jej prawidłowej struktury gramatycznej i leksykalnej.

Gry i ćwiczenia

  • nazwijcie znaki obiektu - piłka jest okrągła, zielona, ​​duża;
  • podnieś akcję do obiektów - maszyna idzie, króliczek skacze, statek płynie;
  • rozważ obraz i skomponuj małą opowieść o tym, co jest na niej przedstawione (z pomocą dorosłego).

Dzieci w wieku 3 lat nie mogą jeszcze wiązać zdań z tekstem, więc początek frazy i więzadło między zdaniami jest wypowiadane przez dorosłego, a zakończenie jest negocjowane przez dziecko. W codziennej komunikacji z dzieckiem spróbuj powiedzieć mu więcej o wszystkim, co cię otacza, zwracaj uwagę na drobne szczegóły. Naucz dziecko, aby prawidłowo zastosować różne przyimki (w, na, na zewnątrz) oraz prawy koniec w słowach, spojrzeć na zdjęcia w księgach i wypowiedzieć się na temat wszystkiego, co można zobaczyć i zapytać dziecko o to, co widzi. Graj w fabułach fabularnych różnych przedmiotów - w sklepie, szkole, fryzjerze, warsztacie naprawczym. Opracuj mowę dialogową. Zwróć uwagę na małe zdolności motoryczne - jest ściśle związana z rozwojem mowy.

Zajęcia mające na celu rozwój mowy dziecka w ciągu 3 lat muszą odbywać się wyłącznie w formie zabawy, być ekscytujące i interesujące.

Rozwój matematyczny

W ciągu 3 lat dzieci są wprowadzane do postaci, liczb, koncepcji wielkości i ilości. Wiele dzieci już wiedzą, jak liczyć do 5, rozróżnienie między pojęciem „jeden” i „wiele”, „duże” i „małe”. W tym okresie ważne jest, aby dziecko nauczyło się obrazu ilości i odpowiadającej jej liczby.

Gry i ćwiczenia

  • znajdź najmniejszy i największy obiekt na rysunku;
  • policz liczbę obiektów i znajdź odpowiednią liczbę;
  • Policz tylko piłki lub kwiaty;
  • zdefiniuj na obrazku okrąg, trójkąt i kwadrat;
  • porównywać obiekty pod względem wielkości, kształtu i koloru.

Do gier można używać pałeczek do liczenia, kart z liczbami, wkładek w postaci różnych kształtów geometrycznych, sorterów, kostek. Zaznajomienie dziecka 3 lata z pojęciem ilości mogą być w życiu codziennym - rozważyć razem jabłka, słodycze, kostki, ołówki, itp Tak więc proces opanowania elementarnych matematycznych koncepcji i działań przejdzie naturalnie i swobodnie.

Świat wokół nas

W wieku 3 lat dzieci znają domowe i dzikie zwierzęta, a wytwarzane przez nich dźwięki mogą nazwać kilka owadów, ptaków i ryb. Znają i umieją określać porę dnia, znają zjawiska przyrody.

Gry i ćwiczenia

  • zapytaj, jaka jest pogoda na zewnątrz, jak deszcz, śnieg, słońce itp .;
  • poprosić ich o wybór owoców lub warzyw z oferowanych produktów;
  • rozważcie razem z obrazkami dzieci różne kolory, drzewa, jagody;
  • powiedz dziecku, jaki materiał jest zrobiony z tego lub tego obiektu - szklany słoik - szkło; kostka z drewna - drewniana; kula z gumy - guma;
  • Za pomocą zabawek lub kart dowiedz się, jakie rodzaje transportu - samochody, autobusy, tramwaje itp.

dziewczyna gra w naturze

Poszerzaj wiedzę dziecka o otaczającym Cię świecie w domu, na spacerze i na wycieczkach. Spacerując po parku, powiedzieć dziecku o drzew i kwiatów, ich struktury - Pokazuje połączenia i gałęzi, pnia, liście drzew, łodygi, płatki, liście - kwiaty. Już komunikować się z dzieckiem, spróbuj zrozumieć język, aby odpowiedzieć na wszystkie ich pytania lub szukać odpowiedzi z niego.

Na zajęcia możesz korzystać z manekinów z owoców, warzyw, jagód i innych produktów. Takie zabawki pozwalają dziecku lepiej zrozumieć kształt, fakturę i wielkość prawdziwych owoców lub warzyw, zwłaszcza jeśli któreś z nich dziecko widziało tylko na zdjęciach. Do zapoznania się z fauną można wykorzystać postacie domowe i dzikie zwierzęta oraz ich młode. Przydatne będą plakaty z różnymi ptakami, rybami, owadami, roślinami.

Twórczy rozwój

Kreatywne zajęcia są bardzo przydatne dla małych dzieci. Rozwijają artystyczny gust, wyobraźnię i wyobraźnię, odgrywają ważną rolę w rozwoju drobnych zdolności motorycznych i wytrwałości. W wieku 3 lat dzieci chętnie malują ołówkami i farbami, formowane z plasteliny i wspólnie z rodzicami wykonują rękodzieło i aplikacje. Potrafi narysować słońce, chmurę, osobę, a także proste geometryczne kształty. Rysowanie, maluch zapoznaje się z kolorami i formą, opanowuje różne techniki i materiały.

Gry i ćwiczenia

  • formowanie
  • rysunek - malowanie dużych rysunków, rysowanie punktami
  • układanki i podzielone zdjęcia z dużymi fragmentami
  • aplikacja
  • rzemiosło z wykorzystaniem naturalnych materiałów

W wieku 3 lat, dopóki dzieci nie są dobrze kontrolowane przez siły nacisku, więc szczotka rysunek może powodować pewne trudności niektórych dzieci. W takich przypadkach możesz użyć specjalnych farb do malowania na palcach.

Autorskie metody wczesnego rozwoju dzieci

Wśród autorskich technik są bardzo popularne:

  • technika Marii Montessori
  • Metodologia Glenna Domana
  • Program Nikitina

Metodologia Montessori

Główne zasady systemu Montessori to wolność i niezależność dziecka w pewnych granicach, naturalny rozwój umysłowy, fizyczny i społeczny dziecka.

Kluczowa charakterystyka metodyki:

  • Zajęcia i gry odbywają się w przestrzeni podzielonej na kilka stref tematycznych;
  • grupy obejmują dzieci w różnym wieku;
  • samo dziecko decyduje o tym, co chce zrobić.

W tym samym czasie dzieci uczą się przestrzegać pewnych zasad:

  1. Wszystko, co dziecko potrafi zrobić sam, robi to bez pomocy osoby dorosłej.
  2. W klasie dzieci powinny zachowywać się cicho, nie przeszkadzać innym dzieciom w zabawie i ćwiczeniu.
  3. Ktokolwiek zabrał zabawkę lub zabawkę, najpierw bawi się nią. Tak więc u dziecka podnosi się zrozumienie granic własnych i cudzych.
  4. Zabawki i różne materiały piśmienne, które były używane na zajęciach, dziecko musi przynieść oryginalną formę - wszystko do mycia i składania. W ten sposób tworzy się szacunek dla innych ludzi.

Zasady pomagają dzieciom czuć się bardziej pewnymi siebie, zapewnić stabilność codziennej rutyny i edukować dzieci o szacunku dla innych dzieci i dorosłych.


Metoda Glenna Domana

Ten program jest przeznaczony dla małych dzieci od najmłodszych lat. Jego istota polega na tym, że dziecko pokazuje kartę ze słowem i odpowiednim obrazem. Początkowo technika była przeznaczona wyłącznie dla dzieci z upośledzeniem umysłowym, ale wkrótce zyskała większą popularność.

Wskazówki dotyczące rozwoju dziecka za 3-4 lata

Trening odbywa się w formie gry i trwa około 5 sekund. Zajęcia odbywają się codziennie, 3 razy dziennie. Warunkiem obowiązkowym jest dobry nastrój dziecka i rodzica (lub innej bliskiej osoby, która jest zaangażowana w szkolenie). Pokaż, że karta nie powinna być dłuższa niż 3 sekundy, aby dziecko nie straciło zainteresowania grą. Zaleca się, aby jedna i ta sama karta była pokazywana nie więcej niż 3 razy dziennie. Pod koniec sesji, chwal dziecko za wykonaną pracę.

Dla dziecka powinno to być tylko grą, a nie zawodem, więc jeśli zauważysz, że to zainteresowanie, nie nalegaj ani nie zmuszaj dziecka, nie usuwaj kart i nie przełączaj się na inne zajęcia.

Oprócz zajęć z kartami metoda Domana obejmuje także duży zestaw ćwiczeń fizycznych, które również muszą być regularnie wykonywane, ponieważ rozwój intelektualny dziecka jest ściśle związany z jego fizycznym rozwojem.

Program Nikitin

Podstawowe zasady systemu:

  • wolność wyboru klas;
  • zainteresowanie działaniami i entuzjazmem dziecka, zaangażowanie rodzica w życie dziecka;
  • wspólne działania;
  • nasycony materiałami dydaktycznymi.

Jednym z głównych zachęt dla pełnych wczesnych autorów metodologii rozwoju dziecka rozważyć stworzenie warunków dla rozwoju swoich możliwości, są odpowiednie do ich potrzeb i możliwości, ale przeznaczony dla starszego wieku. Na przykład, dziecko po prostu nauczył się mówić, a wśród jego zabawek już bloki z liter i cyfr lub alfabetu. Autorzy uważają, że metody otoczył dziecka zabawki i pomoce dydaktyczne, pogłębianie jej rozwoju, go i poznawczą działalność poszukiwawczą stymulować.

W ciągu 3 lat dzieci są bardzo ciekawski, są zainteresowani prawie wszystko, co dzieje się wokół, starając się zrozumieć przyczyny różnych zjawisk i wydarzeń. Zadaniem rodziców - aby wspierać aktywność poznawczą dziecka, rozwijanie zdolności intelektualnych i mowy. Najlepszym sposobem jest aktywna komunikacja z dzieckiem w życiu codziennym i zaangażowanie w jego interesy.


Powiązane publikacje