ss x
x

Kalendarz do rozwoju pięcioletniego dziecka



Poznanie: co to jest

Pojęcie "wiedzy" jest połączeniem dwóch wzajemnie powiązanych czynników, które wpływają na rozwój dziecka. Pierwszy czynnik związany jest z tymi zdarzeniami i procesami myślowymi, które są niezbędne do uzyskania i przyswojenia informacji. Częste pytania na tym etapie to:

Co interesuje dziecko w wieku 5-6 lat?

Jakie informacje wybiera ze swojego otoczenia?

W jaki sposób dochodzi do niej informacja (jakie metody poznania są w tym przypadku stosowane)?

W jaki sposób dziecko radzi sobie z otrzymywanymi informacjami (przyswaja, systematyzuje, zapomina, inne)?

jak rozwijać zdolności dziecka

Drugi czynnik jest bezpośrednio związany z tym, jak dziecko odnosi się do informacji. Jest gotowy, aby dowiedzieć się, co uważa za pozytywne. Jeśli dane pierwotne są postrzegane negatywnie, nie pojawi się chęć dalszej wiedzy. Dlatego bardzo ważne jest właściwe monitorowanie rozwoju poznawczego dziewcząt i chłopców.

Co powinno dziecko w wieku 5-6 lat

Uważa się, że dzieci mają normalny rozwój poznawczy, jeśli przez 5-6 lat są w stanie:

  • określić kształt obiektu;
  • rozróżniać kolory i odcienie;
  • rozpoznawać proste kształty w geometrii;
  • mentalnie sporządzić trasę z domu do sklepu;
  • określić związek przyczynowo-skutkowy zdarzenia;
  • zapamiętywanie tekstu, liczby;
  • fantazjować i odróżniać fantazję od rzeczywistości;
  • przeprowadzać eksperymenty, rozprowadzać obiekty na grupy, analizować konkretną sytuację;
  • liczyć od 0 do 10 iz powrotem;
  • rozwiązywać proste problemy matematyczne w celu dodawania i odejmowania;
  • określić pory roku, dni tygodnia, części dnia;
  • określić inne elementarne rzeczy.
  • Mówiąc o rozwoju fizycznym, w tym wieku zarówno chłopcy, jak i dziewczęta powinni być w stanie:
  • swobodnie chodzić na piętach, skarpetkach;
  • podnieście kolana;
  • biegać w różnym tempie;
  • łapać, rzucać, rzucać, bić;
  • skakać (do przodu, do tyłu, na jedną nogę, na wysokość, na długość itp.);
  • grać w gry sportowe (piłka nożna, siatkówka, tenis, badminton).

Starszy wiek przedszkolny: cechy

Dziecko w wieku 5-6 lat jest uważane za dziecko w wieku przedszkolnym. Na tym etapie rozwija się wiedza, inteligencja, pamięć, wyobraźnia, osobowość jako całość. Dziecko jest interesujące, przyciąga i interesuje się różnymi rzeczami, przedmiotami, procesami zachodzącymi w świecie. Jednak w tym wieku nie jest w stanie zamówić wszystkich przychodzących informacji. Należy zachować ostrożność w rozwoju poznawczym dzieci. W tym wieku ustala się osobiste "ja".

Ogólnie rzecz biorąc, przedszkolaki w wieku 5-6 lat starają się poszerzać swoje horyzonty, rozumieć wzajemne relacje dorosłych i być z nimi na równych prawach, aby potwierdzić swój stosunek do środowiska i społeczeństwa. Poznanie odbywa się poprzez komunikację z rówieśnikami, samokształcenie danych, eksperymentowanie. Wiek ten charakteryzuje się rozwojem i rozwojem cech silnej woli, które pozwalają dziecku skupić się na jednej lub innej aktywności.

kalendarz rozwoju

Wiele dzieci w wieku 5-6 lat może krytycznie traktować siebie, szukać niedociągnięć, zarządzać nimi. W tym przypadku konieczne jest przekazanie dziecku jedynie pozytywnych informacji przez jego własny przykład i dostosowanie go do wszystkiego, co najlepsze i najlepsze. Negatywny wpływ na wychowanie dziecka może prowadzić do niestabilnej psychiki dziecka.


Wskazówki dla rodziców

Rozwój poznawczy dziecka w wieku 5-6 lat w większości przypadków zależy od tego, jaki związek między rodzicami w rodzinie, ile czasu jest dane dziecku. Tak więc dla pełnego rozwoju dziecka rodzice potrzebują:

  1. Aby pomóc dziecku nauczyć się czegoś nowego i poszerzyć jego horyzonty. Opowiedz mu o florze i faunie, geografii, zjawiskach przyrodniczych, zapoznaj się ze światem przyrody nieożywionej, układem słonecznym. Tworzą w jego umyśle patriotyzm poprzez opowieści o Ojczyźnie, ludziach, wydarzeniach historycznych, jego kraju, mieście. Rozwiń zrozumienie rodziny i jej wartości. Zapoznanie dziecka z różnymi zawodami w życiu codziennym (w sklepie - sprzedawca, w szpitalu - lekarz, w autobusie - kierowca itp.). Zaangażuj go w jego domowe obowiązki. Uczestniczyć z dzieckiem cyrk, teatr, wystawy. Tworzą w jego umyśle pojęcie zasad ruchu drogowego, radzenia sobie z ogniem, zapałkami, sprzętem domowym.
  2. Opracowanie procesów poznawczych dziecka. Należy zwrócić uwagę na gry i ćwiczenia, które rozwijają pamięć, uwagę, wyobraźnię, myślenie. Kontynuuj studiowanie współczesnego świata i zmieniaj go.
  3. Promowanie przejawów niezależności dziecka. Wspieraj zainteresowania, uczucia, początki Twojego dziecka. Weź pod uwagę opinię dziecka, wybierając miejsce odpoczynku. Pomóż zebrać określone przedmioty, porozmawiaj o swoich preferencjach w tym wieku. Wspólnie, aby przejrzeć programy poznawcze, aby zapoznać się z odpowiednią literaturą.
  4. Kształtuj wiedzę o świecie poprzez pozytywną percepcję. Na przykład, poprzez swoje zachowanie, pokaż dziecku, jak okazywać troskę, troskę, uczucie, szacunek, zarówno bliskim, jak i nieznajomym. Aby przyciągnąć zainteresowanie ostrożnym nastawieniem do zwierząt i roślin. Odwiedź ogrody botaniczne, ogrody zoologiczne, wystawy. Zaszczepić poczucie dumy z siebie, swojej rodziny, kraju.

rozwój pięcioletniego dziecka

Zalecenia dla nauczycieli przedszkolnych

Nauczyciele z grupy starszych przedszkolaków powinni poświęcić dziecku dużo czasu, aby mógł on kognitywnie się rozwinąć. Do tego potrzebujesz:

  1. Aby pomóc dziecku nauczyć się czegoś nowego i poszerzyć jego horyzonty. Przedstaw informacje o świecie, istotach żywych i nieożywionych, przyrodzie, przestrzeni w przystępnej formie. Organizować święta tematyczne, konkursy, ćwiczenia, prowadzić zajęcia praktyczne. Naucz dziecko, aby zrozumieć, że jakakolwiek aktywność powinna zostać dostrojona do wyniku. Tworzą koncepcję i potrzeby zdrowego stylu życia, przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
  2. Opracowanie procesów poznawczych dziecka. Zadaniem wychowawcy jest przekazywanie informacji dziecku na różne sposoby. Rozwój procesów wiedzy może odbywać się za pomocą specjalnych ćwiczeń i gier, które pomagają w rozwoju myślenia. Pokaż dziecku łańcuch powiązań i prawidłowości, konsekwencje zerwania tego łańcucha. Popchnij dziecko do niezależnego wyboru, aktywności.
  3. Promowanie przejawów niezależności dziecka. Pedagog jest zobowiązany do zachęcania dziecka do jakichkolwiek pytań poznawczych, do organizowania praktycznych ćwiczeń mających na celu rozwój procesu myślowego. Zapoznanie dzieci ze źródłami informacji: książki, gazety, czasopisma, komputery, interaktywne stoły, inne są również niezbędne.Przeprowadzaj więcej konkursów, w których dziecko będzie mogło się objawić i całkowicie się objawić.
  4. Kształtuj wiedzę o świecie poprzez pozytywną percepcję. Opowiadać i wizualnie podawać przykłady wydarzeń historycznych, jak traktować innych, o relacjach między rówieśnikami. Kształtowanie wiedzy dzieci na temat słowa "niemożliwe" i "może", ostrożne podejście do rzeczy, przedmiotów, poczucie dumy z siebie, swojej Ojczyzny.

Wiek seniora w wieku przedszkolnym jest okresem kształtowania się wszystkich procesów poznawczych. Ważne jest, aby wykorzystać maksymalną liczbę gier, ćwiczeń i zadań dla pełnego rozwoju dziecka. Szczególną uwagę należy zwrócić na projektanta, gry, gdzie konieczne jest określenie przynależności grupowej obiektu ("Trzeci dodatek", "Rozwiń po kolei"), gier, które rozwijają pamięć.

Najważniejsze w rozwoju poznawczym dzieci w wieku 5-6 lat jest ciągłe poszerzanie horyzontu. W przypadku jakichkolwiek pytań odpowiedz dziecku w pełni, rozsądnie i racjonalnie.


Powiązane publikacje