ss x
x

Kształtowanie zdolności poznawczych u dzieci w ciągu 3-4 lat


W okresie średniego wieku przedszkolnego następuje przejście od nieświadomych procesów umysłowych do świadomych. Dzieci zaczynają celowo i celowo uczyć się nowych rzeczy, rozwijać myślenie, logikę, pamięć.

Istota wiedzy

Poznanie to proces zdobywania nowej wiedzy, odkrywanie tego, co wcześniej nieznane. Aby uzyskać wynik aktywności poznawczej, konieczne jest aktywne uczestnictwo osoby w tym procesie.

Ludzki mózg jest zaprojektowany tak, aby w każdej minucie odbierał i przetwarzał informacje, zapamiętując to, co uważa za przydatne i pozbywając się niepotrzebnej wiedzy. Dziecko w wieku 4-5 lat jest otwarte na cały świat. W tym wieku jest w stanie wchłonąć ogromną ilość informacji. Dorośli powinni pomóc przedszkolakom określić, co jest ważne, a co nie.

Rozwój aktywności poznawczej dzieci w wieku przedszkolnym jest przede wszystkim ukierunkowany na kształtowanie umiejętności i chęci uczenia się.

Etapy rozwoju poznania dzieci w wieku przedszkolnym

Rozwój poznawczy ma kilka etapów:

  1. Ciekawość to nieświadome pragnienie wiedzy. Może to być tylko reakcja na jasny, kolorowy temat, przejaw zainteresowania.
  2. Ciekawość jest już świadomym, żywym interesem w zdobywaniu nowych informacji. Na tym etapie dziecko jest szczęśliwe, zaskoczone i jest zachwycone, gdy rozpoznaje nowe.
  3. Rozwój zainteresowań poznawczych. Przedszkolaki rozwijają motywację poznawczą, stymulując ich do stałej znajomości nieznanego.
  4. Aktywność poznawcza jest najwyższym etapem rozwoju poznawczego.

Rozwój aktywności poznawczej zachodzi na różne sposoby. U niektórych dzieci w wieku przedszkolnym ma ono charakter teoretyczny, podczas gdy w innych jest praktyczne. Wszystko zależy od cech edukacji.

dziecko 4 lat

Od momentu narodzin dziecko zaczyna poznawać świat. Zadaniem rodziców na tym etapie jest stworzenie sprzyjającego środowiska dla rozwoju ich dzieci.Dziecku należy poświęcić dużo uwagi, aby zademonstrować swoją miłość, zabawiać go jasnymi zabawkami.

W młodym wieku (1-3 lat) proces poznania wiąże się tylko ze stroną praktyczną. Informacje gromadzone są przez:

  • badanie otaczających przedmiotów, które dziecko może dotknąć;
  • uczestnictwo w różnych sytuacjach;
  • osobista obserwacja różnych zdarzeń.
Aby pobudzić proces poznawczy dziecka w wieku poniżej 3 lat, istnieje potrzeba ciągłej różnorodności i możliwości bezpłatnych badań.

W wieku 3-4 lat dziecko ma już wiele informacji, ale jest niespójne. Uczy się tylko nawiązywania relacji. Obiekty są nie tylko same obiekty (takie jak zabawki) i działania z nimi (kompresji, umieszczone w oknie, kliknij na przycisk, aby rzucać), ale ich właściwości (kolor, kształt, rozmiar, itd.). Dziecko zaczyna porównywać obiekty między sobą, aby znaleźć wspólne i charakterystyczne cechy.

Kiedy dziecko skończy 4 lata, proces uczenia się osiąga wyższy poziom: mowa staje się jednym ze sposobów poznania.

W wieku 5 lat dziecko może już usystematyzować i analizować, uogólniać, klasyfikować i organizować zgromadzoną wiedzę.


Cechy zainteresowań poznawczych u dzieci w wieku przedszkolnym w wieku 4-5 lat

W okresie średniego wieku przedszkolnego dziecko manifestuje:

  1. Niezależność. Dziecko stara się robić wszystko sam, bez pomocy dorosłych. Pragnienie to musi być wspierane, dając mu możliwość zaopiekowania się sobą, powierzyć proste prace domowe. Negatywną stroną niezależności jest próba ustanowienia własnych reguł.
  2. Etyczne poglądy. Dziecko rozumie uczucia innych ludzi, uczy się empatyzować. Zwraca większą uwagę na działania dorosłych, a nie na ich słowa.
  3. Kreatywne umiejętności. Dziecko ma bardzo bogatą wyobraźnię, reprezentuje w swojej głowie cały bajkowy świat, marzy o tym, by zostać bohaterem jakiejś fantastycznej historii, próbując przetłumaczyć ją na papierze.
  4. Obawy. Rodzą się z bogatą wyobraźnią.
  5. Relacje z innymi dziećmi. Dzieciak coraz częściej wykazuje zainteresowanie wspólnymi grami, które stają się bardziej złożone, bardziej różnorodne. Różnicuj różnorodność i relacje z rówieśnikami. Są przyjaciółmi, kłótniami, zazdrością o siebie nawzajem itd.
  6. Aktywna ciekawość. Przejawia się w ciągłych pytaniach dziecka.

Rozwój poznania u dzieci w wieku przedszkolnym 4-5 lat w domu iw przedszkolu

umiejętności dziecka 3 lata

Większość dzieci w wieku 4-5 lat chodzi do przedszkola, gdzie uczy się nowych rzeczy na lekcjach, prowadzonych w formie gry, podczas komunikacji i podczas zabawy z innymi dziećmi w wieku przedszkolnym. Jednak rodzice nie powinni rezygnować z całej odpowiedzialności za ogólny rozwój dziecka dla opiekuna w placówce przedszkolnej. Mama i tata powinni dać dziecku przynajmniej trochę czasu na rozwinięcie procesów poznawczych. Po prostu spacerując z dzieckiem w parku możesz komentować wszystko dookoła: "Patrz, jakie piękne czerwone kwiaty! To są tulipany. Te żółte to narcyza! "Mówiąc dziecku o otaczającym go świecie i odpowiadając na jego liczne pytania, należy zadawać mu pytania:" A czym jest ta maszyna do pisania? Ładunek? A jaki to kolor? Zgadza się, zielony. "

W wieku 5 lat dziecko powinno już znać wszystkie litery i być w stanie policzyć. Do rozwoju wiedzy niezbędne jest:

  1. Przeczytaj z dzieckiem ciekawe książki o świecie, propagując życzliwość, odwagę i inne pozytywne cechy.
  2. Aby grać w rozwijające się gry.
  3. Prowadzić w kółko, w którym aktywność odpowiada zainteresowaniom i talentom dziecka (rysunek, tańce, modelowanie, śpiew, gimnastyka i inne).
  4. Aktywne zajęcia, w tym spacery na świeżym powietrzu (nad morzem, w lesie), aktywne gry (nadrabianie zaległości, piłka nożna itp.), Codzienne ćwiczenia.

Dzieci w wieku przedszkolnym muszą być uczone dobroci, człowieczeństwa, współczucia i troski. Dzieci w wieku 4-5 lat muszą zrozumieć, że:

  • otaczający je świat jest pełen tajemnic i nierozwiązanych tajemnic, jest niesamowity i interesujący;
  • świat jest delikatny i delikatny, musi być chroniony, strzeżony;
  • świat jest piękny, jego pięknem jest nie tylko ochrona, ale i mnożenie się.

Ćwiczenia gry dla rozwoju wiedzy

Każde zatrudnienie z dziećmi w wieku 4-5 lat powinno odbywać się w formie gry:

  1. Granie w historię. Każde dziecko ma ulubioną bajkę, na przykład "Kolobok". Dzieciak jest zaproszony do przedstawienia głównego bohatera tej opowieści. Będzie usiłował skopiować swoją ulubioną postać, przekazać swój charakter i emocje, kiedy wejdzie w tę lub inną sytuację.
  2. Taniec. Powinieneś włączyć muzykę rytmiczną i tańczyć z dzieckiem. Więc rozpryskuje całą dodatkową energię i podnosi na duchu.
  3. Konkursy. Nauczyciel w przedszkolu może organizować zawody sportowe między dziećmi. To doskonały wariant aktywności grupowej.
  4. "Znajdź różnice."Spokojna gra domowa. Dziecko pokazuje dwa obrazy, które na pierwszy rzut oka są takie same, ale różnią się między sobą małymi szczegółami. Ta gra trenuje pamięć i myślenie.
  5. "Aukcja". Nauczyciel pokazuje temat dzieciom (na przykład ołówkowi) i proponuje, aby powiedzieć, co można z nim zrobić (rysować, rzucać, szturchać) i wymienić jego cechy jakościowe (drewniane, czerwone, długie).
  6. "Najbardziej czujni". Dzieci w wieku przedszkolnym są pokazywane na zdjęciach, potem się chowają, a dzieci na zmianę wymieniają to, co było na tych zdjęciach. To ćwiczenie rozwija pamięć.
  7. Zbieranie puzzli. Ta gra ma na celu rozwój percepcji.

umiejętności dziecka

Tak więc dzieci w wieku 4-5 lat są gotowe do nauki dużych ilości nowych informacji. nauczyciel przedszkola i rodzice powinni nie tylko dostarczają informacji, ale również do utrzymania stałej zainteresowanie dziecka zrozumieć nowy, motywować go. Ale najważniejszą rzeczą jest zwracanie uwagi rodziców na ich dziecko i poprawny, osobisty przykład, jaki dają.


Powiązane publikacje