ss x
x

Rozwój dziecka przedszkolnego


Dzieci w wieku od 3 do 7 lat są uważane za dzieci w wieku przedszkolnym. W porównaniu z poprzednim okresem (od narodzin do 3 lat), dynamika ogólnego rozwoju fizycznego w tym etapie spowalnia bitów: Wskaźniki wzrostu i wagi zmieniają się równomiernie, przeciętnie 5-7 cm wysokości i 1-1,5 kg na rok. Ale zaczyna się bardziej aktywny rozwój umysłowy - powstaje mowa, percepcja, myślenie, pamięć, wyobraźnia. Dziecko uczy się kontrolować zachowanie, świadomie myśleć, odpowiadać za swoje działania, jego poczucie własnej wartości zaczyna się rozwijać, a zatem "cegła za cegłą" jest solidnym fundamentem przyszłej osobowości.

W tym wieku dzieci nie wiedzą jeszcze, jak wchodzić ze sobą w interakcje, ale grają obok siebie, ale nie razem. O wiele większe zainteresowanie dzieckiem ma komunikacja z dorosłymi, których stara się naśladować we wszystkim. Wiodącą działalnością jest gra, dzięki której dziecko nie tylko zna świat, ale także próbuje się udowodnić.


Rola gry w edukacji przedszkolnej

Cechy warunkowego charakteru gry dla dzieci wymagają odtworzenia środowiska poprzez wyobraźnię. Proces ten można nazwać pierwszym twórczym doświadczeniem dziecka. Dzięki niemu może modelować różne sytuacje życiowe, żyć nimi, doświadczać prawdziwych, żywych emocji. Uczy się określać kategorie "dobra i zła", "dobra i zła", za pomocą których kładzione są fundamenty jego edukacji moralnej.

W czwartym roku życia dziecko jest już w stanie wplatać w grę motywy opowieści z przeczytanych bajek lub przeszłych wydarzeń z jego życia. Potrafi rozpowszechniać role, obserwować postępy w grze, wyznaczać w niej cele, rozwiązywać problemy. Kontrolując rozwój fabuły gry, coraz satysfakcję z osiągnięcia celów, dziecko uczy się poznawać świat wokół nas. Jest to główny czynnik czynny w grze w wychowaniu dziecka, który później jest z powodzeniem stosowany przez nauczycieli, ucząc dzieci trudniejszych studiów: czytania, matematyki i innych nauk.

Dynamika i cechy edukacji umysłowej

W grze dziecko najpierw staje się świadome siebie jako członka kolektywu (w przedszkolu lub w domu w rodzinie).Uczy się zwrócić uwagę na nastroju, cech i zachowań innych ludzi, jak to wpływa na siebie i jaki efekt jego działania mają na ludzi wokół nich. Jest to najważniejszy aspekt przezwyciężenia dziecinnego egocentryzmu. Wszakże przed dzieckiem przy najmniejszym dyskomfortem (zimno, głód, itd.) Był wystarczający sygnał (krzyk), a dla dorosłych wynosiła około potem i wspierana.

rozwój dziecka

Po trzech latach dziecko ma umiejętności samoobsługowe i sam jest już w stanie zaspokoić wiele potrzeb. Ale jednocześnie nie są zupełnie nowe cechy zachowania i potrzeby wyższej klasy, dla których rozwiązanie wymaga umiejętności interakcji z innymi i rozwiniętego myślenia.

Rozwój umysłowy dziecka w wieku przedszkolnym jest ściśle związany ze sferą społeczną. Uczy i mistrzowie różnych ról społecznych - w domu jest synem lub córką w ogrodzie jest przyjacielem, absolwent, część zespołu, jest on również wnuk sąsiada na podeście, i tak dalej. W grze, mógł próbować na różnych ról społecznych (rola matki / ojca, brata) lub Professional (być lekarz, kucharz, nauczyciel, itp).

W okresie przedszkolnego dzieciństwa ostatecznie ukształtowane są komponenty intelektu:

  • mowa,
  • pamięć,
  • percepcja,
  • myślenie.

W wieku 7 lat mowa potoczna stała się narzędziem komunikacji dla dziecka, które opanował za pomocą czynnika audio. Ilość pamięci rośnie. Jeśli we wczesnym wieku przedszkolnym dziecko nie stara się specjalnie zapamiętać i pamięta tylko emocjonalne żywe obrazy, a następnie do 7 lat rozwija pamięć mechaniczną. Wraz z tym percepcja dziecka w tym wieku staje się bardziej skomplikowana. Jeśli w czasie wczesnego dzieciństwa, on po prostu wziął informację, że jest teraz w oparciu o dotychczasowe doświadczenia, dziecko uczy się analizować i usystematyzować słyszał i wyciągnąć własne wnioski. A jego myślenie staje się wizualnie figuratywne.

Rozwój emocjonalny przedszkolaków

Emocje dziecka są pożywką dla kształtowania jego psychiki. Uczy nie tylko czytać emocje innych ludzi i dzieci, rozumie też, jak starannie ekspresję różnych emocji poprzez mimikę i gesty. W tym pomaga mu także gra. Zaczyna realizować się jako osobna osoba, aby poznać swoje "ja".

Emocjonalne spektrum przedszkolaków staje się bardziej skomplikowane.W tym wieku, spotkał się z negatywnym i negatywne emocje, takie jak gniew, irytację, rozczarowanie, smutek, zazdrość. Pozytywne emocje przeżywa je bardziej jasno i zdecydowanie, głębokość doświadczenie emocjonalne jest wzmocniona, osiągając wyraz. Dziecko jest nadal występują pewne trudności w zarządzaniu ich emocje, więc jego zachowanie jest nadmierna emocjonalność i niestabilność. To całkowicie zależy od jego komunikacji z otaczającym światem i ludźmi.

Dynamika i problemy rozwoju poznawczego

W czasach wczesnego wieku przedszkolnego obraz świata kształtuje się poprzez procesy poznawcze. Potrzeba poznania staje się kluczem do przedszkolaka. Aby uniknąć przyszłych problemów, nauczyciele i rodzice powinni zwrócić uwagę na emocjonalny składnik tych procesów u dziecka. W tym okresie układane są także podstawy motywacji. Ten złożony mechanizm ma swoje osobliwości i wzorce rozwoju.

  • Pierwszy etap - ciekawość - zależy całkowicie od środowiska.
  • Przejście do następnego etapu - ciekawości - następuje po tym, jak dziecko zostanie połączone z aktywną wizją świata i jego zrozumieniem, wychodząc poza to, co widziane.
  • Cechą kolejnego etapu jest ciągłe zainteresowanie znanym obiektem, selektywnością, celowością, motywacją do poznania.

rozwój przedszkolaków

W trakcie edukacji zdolności poznawczych dziecko w wieku przedszkolnym może identyfikować związki przyczynowo-skutkowe, zadawać pytania lub odpowiadać na nie, rozwiązywać problem, przechodzić wszystkie etapy myślenia:

  • przetwarzanie danych wejściowych,
  • eksperymentować,
  • nawiązywanie relacji,
  • wnioski.

Cechy rozwoju mowy

Rozwój psychologiczny dzieci w wieku przedszkolnym i ich gotowość do nauki w szkole określają umiejętności komunikacyjne. Mowa przedszkolaka przed ukończeniem 7 lat powinna być w pełni ukształtowana. Kolejnym ważnym wskaźnikiem rozwoju mowy u dziecka jest umiejętność dialogu. Również nauczyciele i nauczyciele powinni zwracać uwagę na kulturę dźwiękową mowy, jej strukturę gramatyczną, poszerzać słownictwo przedszkolaka.

Cechy edukacji są takie, że w okresie przed początkiem samodzielnego czytania wszystkie umiejętności mowy dziecko uczy się od komunikowania się z dorosłymi. Niestety problem polega na tym, że codzienna mowa nie wyróżnia się dużą różnorodnością i bogactwem słownictwa.W tym czasie trzeba tak często, jak to możliwe, aby czytać książki na głos swojego dziecka, uczestniczyć występy z nim wypowiedzieć się na temat tego, co się dzieje, i omówić widać i czytać, podając charakterystykę bohaterów książek i sztuk teatralnych. Ważne jest również zwracanie uwagi na mowę dziecka, sposób formułowania i wyrażania myśli, budowania zdań, mówienia i doświadczania trudności. Idealnie, on sam musi nauczyć się oceniać umiejętność czytania, zauważać w nim błędy, rozpoznawać problemy i być w stanie je poprawić.

Dynamika wychowania fizycznego

Bardzo ważny czas w rozwoju dziecka rozpoczyna się, gdy zostaną określone główne wskaźniki ogólnego stanu zdrowia fizycznego. W tym okresie cechy genetyczne dziecka stają się najbardziej zauważalne.

W tym czasie dynamika wzrostu szkieletu jest bardzo wysoka, ale początek i koniec kostnienia różnych grup kostnych trwa 14-15 lat. Aktywność mięśniowa odgrywa teraz kluczową rolę. Mięśnie, więzadła, ścięgna pomagają równomiernie rozłożyć obciążenie szkieletu kostnego, wspomagają tworzenie prawidłowej postawy i łuku stopy, anatomicznie prawidłową pozycję narządów wewnętrznych w otrzewnej.

Ruch dla dziecka jest konieczną potrzebą biologiczną. Jeśli udział masy mięśniowej niemowlę nie przekracza 23% wagowych, wówczas w wieku przedszkolnym wartość ta wzrasta do 27% średniej. Wydolność funkcjonalna mięśni również wzrasta. Wzrost obciążenia mięśni na ciele dziecka, w porównaniu z osobą dorosłą, ma ograniczenia. Układ oddechowy, który reguluje reżim tlenowy, jest nadal niedostatecznie rozwinięty. Konieczne jest nauczenie dziecka oddychania przez nos, spokojnego wdechu i wydechu. Z biegiem czasu rozwija się umiejętność kontrolowania oddychania i problemy zanikają.

Rozwój układu sercowo-naczyniowego nie może być rozpatrywany oddzielnie od innych systemów. Wydajność serca dziecka jest wysoka. Specjaliści-pediatrzy uważają, że ćwiczenia fizyczne dla dzieci od wczesnego dzieciństwa pomagają w tworzeniu zdrowej tkanki serca.

Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym jest jednym z najważniejszych problemów w kształtowaniu zdrowej i harmonijnej osobowości. Funkcje i wysoka plastyczność układu nerwowego pomaga w opanowaniu ogromnej liczby umiejętności i zdolności.W tym okresie możliwe jest szybkie dostosowanie wcześniej niewłaściwie uformowanych nawyków i wyeliminowanie pojawiających się problemów wychowawczych. Dziecko dosłownie pochłania napływające informacje niczym gąbka. A rodzice i nauczyciele muszą zachęcać do niezależnej działalności rosnącej osoby, tworząc pozytywne wzmocnienie aktywności twórczej.




Powiązane publikacje