ss x
x

Jak rozwinąć wolę i arbitralność dziecka?


Okres przedszkolny rozpoczyna się o 3, a kończy o 7 lat. W tym wieku ma miejsce tworzenie osobowości. Dzieci aktywnie rozwijają się fizycznie i psychicznie. Jednym z komponentów rozwoju umysłowego jest sfera wolicjonalna.


Esencja i funkcje woli

Will jest świadomą umiejętnością pokonywania różnych przeszkód (zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych), aby osiągnąć zamierzony cel. Wykonując działanie wolicjonalne, jednostka zmienia otaczającą rzeczywistość, podporządkowując ją jego intencjom.

Wola ma dwie funkcje:

  1. Stymulowanie. To skłania do popełnienia działań niezbędnych do osiągnięcia pewnego celu, pomimo napotykanych trudności. Czasami osoba musi przejść przez siebie i robić to, czego nie chce, ale jest to konieczne.
  2. Hamowanie. Dzięki sile woli człowiek może powstrzymać się od popełniania jakichkolwiek czynów, nawet jeśli naprawdę chce je popełnić.

Działalność wolicjonalna oznacza wolny wybór celu, który nie zależy od okoliczności zewnętrznych, ale od osobistych motywów.

Po pierwsze, wolicjonalna zdolność przedszkolaka powstaje, gdy spełnione są wymagania i wymagania dorosłych. Kiedy staje się to nawykiem, zaczyna stawiać sobie wymagania i wykonywać je sam.

Rozwój sfery woli oznacza rozwój niezależności, wytrwałości, celowości, inicjatywy, cierpliwości, energii i determinacji.

Słaba wola charakteryzuje się uporem, brakiem inicjatywy, lenistwem i brakiem powściągliwości.

Rozwój woli i dobrowolnych zachowań przy przygotowywaniu dziecka do szkoły

Zachowanie arbitralne to zachowanie kontrolowane przez świadomość osoby, które jest wykonywane w określonym celu.

rozwój woli dziecka

Rozwój woli jest niezbędny do przygotowania dziecka do nauki. Aby nie miał problemów z osiągnięciami akademickimi, musi nauczyć się kontrolować:

  • Twoja postawa, która jest, aby być w stanie siedzieć cicho przez chwilę, nie odwracaj się do końca lekcji;
  • percepcja jest konieczna, aby skupić się na słowach nauczyciela;
  • pamięć, która pozwala zapamiętywać różne informacje (wiersze, reguły itp.);
  • myślenie.

Aby spełnić wymagania nauczyciela, student musi mieć pewien poziom rozwoju niepożądanego zachowania i fonemicznej słuchu. Ważna jest obecność motywacji do wykonywania zadań szkolnych.

Słaby rozwój niepożądanego zachowania przejawia się w studenta z naruszeniem dyscypliny, odmawiając zadania i zasady funkcjonowania.


Etapy rozwoju wolicjonalnego

Will nie jest wrodzoną umiejętnością. Jest nabywany w procesie dorastania. Dlatego możemy wyróżnić główne etapy rozwoju woli:

Od urodzenia do roku. Noworodek nie ma woli, jego zachowanie i ruchy są mimowolne. On ma tylko wrodzone odruchy (bezpieczeństwo, chwytając, ssanie, i inne). Za około 2-3 miesiące dziecko zaczyna się uczyć, jak zarządzać ruchami. Widzi jaskrawą, głośną grzechotkę i próbuje sięgnąć po pióro. To nie jest akcja wolicjonalna, nie stawia sobie świadomego celu, jakim jest zabranie grzechotnika w jego ręce. To tylko zabawka, która ją przyciąga, przyciąga uwagę. W wyniku tego, że losowo porusza rękami i nogami, przypadkowo dotknie grzechotkę, wspomina to doświadczenie i spróbować powtórzyć ich sukces. Za każdym razem, gdy staje się lepsze, a po kilku miesiącach dziecko umiejętności chwytając posiadał, a wraz z nimi, stopniowo uczy się podnosić i utrzymać własną głowę, przewrócić, siedzieć, stać i chodzić.

W pierwszym roku życia dziecko osiągnie znaczący postęp, nie tylko fizycznie, ale także na płaszczyźnie psychicznej. Od samego początku tylko krzyczy, potem zaczyna się poruszać, paplać, wydawać różne dźwięki przypominające ludzką mowę. Większość dzieci mówi już kilka słów rocznie. Naśladowanie odgrywa ważną rolę w rozwoju umysłowym, w tym w tworzeniu woli. Ma charakter mechaniczny i staje się świadomy dopiero w wieku przedszkolnym.

Przedszkole (od 1 do 3 lat). W tym wieku dziecko nadal aktywnie się rozwija: uczy się chodzić, biegać, rozmawiać.Przez 2 lata zaczęła rozwijać niezależność i nie jest dążenie do celów, ale aby go osiągnąć, może być tylko z osobą dorosłą. Dziecko ma własne pragnienia, które stara się spełnić. Skupić się dziecko w wieku poniżej 3 lat nie jest pokazany w kierunku bramki, ale tylko w swoim oświadczeniu. Przy zewnętrznych zakłóceniach może łatwo porzucić swój cel, zastąpić go innym. Ale czasami dzieci są wytrwałe i starają się osiągnąć pożądany cel więcej niż jeden raz na własną rękę.

Młodszy wiek przedszkolny (od 3 do 4 lat). W tym wieku dzieci wyznaczyły cele bezpośrednio związane z ich osobistymi zainteresowaniami i chwilowymi, impulsywnymi pragnieniami. Działa bezmyślnie, spontanicznie.

Średni okres przedszkolny (od 4 do 5 lat). W tym wieku następuje przejście od pochopnych działań do celowych. Kiedy pojawiają się motywy przedszkolaka, impulsywność ustępuje miejsca arbitralności. Dziecko uczy się wyznaczać cele, planować ich osiągnięcia i monitorowanie procesu. Fakt osiągnięcia celu zależy od trudności przeszkód i czasu ich przezwyciężenia, a także od istnienia udanego lub nieudanego doświadczenia w przeszłości.

Starszy wiek przedszkolny (od 5 do 7 lat). W tym wieku, wiele dzieci wyznaczać cele, które są ważne zarówno dla nich i dla innych. Jeśli cel nie zostanie osiągnięty po raz pierwszy, większość przedszkolaków ma interes w pokonywaniu trudności.

Cechy rozwoju woli w rodzinie

Rozwój woli i arbitralne zachowanie zaczyna się w młodym wieku w rodzinie. Istnieją dwie skrajności edukacji przedszkolaka:

  1. Miękkie wychowanie. Baby Pet, obciążenia z prezentami zabawek, nie pobiera go z każdego zadania w domu, spełniać wszystkie swoje pragnienia, nie zmuszaj go do przestrzegania pewnych zasad. Dziecko dostaje wszystko łatwe, to nie ma żadnego wysiłku w osiągnięcie celów. W rezultacie dziecko staje się kapryśne, uparte, niecierpliwe, nieuprzejme, zaczyna być leniwe i nie szanuje czyjejś pracy.
  2. Zbyt wymagające wychowanie. Rodzice, którzy chcieliby, aby ich dziecko wzrosła niezależny, inteligentny i pracowity, stale ładowane jego zadaniem niewykonalnym, nie nadaje się do życia. Dziecko nie jest w stanie poradzić sobie z ich wykonania i rzuca wszystko na pół drogi.W rezultacie rośnie słaba wola, przyzwyczajając się do rzucania niedokończonych rzeczy.

wydajność dziecka

Dla pełnoprawnego rozwoju woli i dobrowolnego zachowania konieczne jest:

  1. Prawidłowy przykład rodziców. Dzieci w wieku przedszkolnym często naśladują dorosłych, więc starają się rozwijać silną wolę, kto oglądał z mamą i tatą. Rodzice powinni pokazać dziecku, jak osiągnąć cele i pokonać różne trudności w życiu być na osobistym przykładzie. Dla przedszkolak zawsze jest wzorem do naśladowania stają się dorośli, których kocha, szanuje i podziwia.
  2. Pokonywanie trudności domowych z późniejszymi zachętami. Dziecko musi radzić sobie sama z rzeczy, która jego zdolność do: posprzątać w swoim pokoju, opiekować się zwierzęciem lub doniczkowych, poczytać książkę z jego młodszym bratem (siostrą), etc. Rodzice muszą koniecznie chwalić przedszkolaka za pracę w domu, stymulować jego inicjatywę i niezależność.
  3. Formacja trybie dziennym i codziennych rytuałów: mycie rąk, mycie zębów, czyszczenie, itp Jest to niezwykle konieczne dla rozwoju woli, niezależności i dyscypliny.
  4. Wychowanie fizyczne. Począwszy od najprostszych codziennych opłat i kończąc na kubkach sportowych.
  5. Dziecinna gra ma wielkie znaczenie w rozwoju woli i arbitralnych zachowań. Szczególnie ważne są gry fabularne. W procesie grania dziecko próbuje obrazu postaci, próbuje odzwierciedlić jej charakter, uczucia, emocje. Gra przyczynia się do rozwoju mowy, myślenia, wyobraźni, intelektu, sfery społecznej i emocjonalnej. W tym samym czasie dziecko musi przestrzegać pewnych zasad, cele gry są umieszczone powyżej własnych pragnień. Zwykle sceny fabularne związane z życiem (rodzina, wakacje), działalność człowieka dorosłego (sprzedającego i kupującego w sklepie, budowniczych w budowie, lekarza i pacjenta w szpitalu, etc.), wojna (chłopcy), prace literackie i arcydzieła kina .
  6. Czytanie pouczających opowieści i opowieści o silnej woli, odważnych ludziach, którzy popełnili bohaterskie czyny. Obejmuje to także zapoznanie się z fikcją, w której głównymi postaciami są szlachetni, życzliwi, sympatyczni ludzie.
  7. Oglądanie filmów instruktażowych i kreskówek z pozytywnymi bohaterami.Pamiętaj, aby przejrzeć postacie postaci (ich pozytywne i negatywne cechy) i działania z dzieckiem po obejrzeniu.
  8. Przyznanie prawa wyboru. Dziecko powinno mieć możliwość wyboru (w granicach rozsądku), co chce, na przykład: „Co chcesz na śniadanie - gotowany ryż lub kasza gryczana”, „Jakie gry będzie z wami teraz grać?” Jaką kurtkę kupić - niebieski lub zielony? ". Nie zawsze możesz narzucić swoje zdanie na temat tego dziecka, nawet jeśli uważasz, że wiesz lepiej od niego, czego dokładnie potrzebuje. Przedszkolak powinien sformułować własną opinię, inaczej będzie zależał od kogoś w życiu, dorasta jako niezależny i nieinformatywny.
  9. Od wczesnego dzieciństwa po wprowadzenie jasnych zasad postępowania. Wszyscy krewni muszą prowadzić spójną i konsekwentną edukację. Dziecko w tej samej ilości potrzebuje dyscypliny, dyscypliny i miłości. Jeśli dziecku nie wolno czegoś robić, nie należy dopuszczać słabości. Nie możesz pozwolić mu dzisiaj zrobić czegoś, co wczoraj było zabronione. Dzieciak pomyśli, że teraz zawsze można to zrobić, a zakaz spowoduje mu nieporozumienie, krzyki, kaprysy. Jasne zasady zachowania pozwolą ci opanować samokontrolę i szybciej dostosować się do każdego nowego zespołu.
  10. Wspieraj chęć osiągnięcia celów. W przypadku dzieci trzeba nieustannie rozmawiać, aby odkryć swoje obawy i lęki, wspierać ich aspiracje, zaszczepić w nich zaufanie. Jeśli przedszkolak nie otrzymuje czegoś ze względu na swój wiek, potrzebna jest pomoc. W jednej sytuacji będzie wystarczająca rada, w drugiej będziesz musiał pomóc w akcji.
Edukacja woli zaczyna się od pokonywania drobnych trudności. Mały człowiek burzy jego wolę, trenuje ją, a potem radzi sobie z bardziej znaczącymi próbami.

Byłoby zbędne, aby naprawić wyniki aktywności zawodowej przedszkolaka na jeden dzień. Jako oceny możesz przedstawić smutne i wesołe króliczki. Najważniejsze jest stworzenie bodźca dla dziecka do samorozwoju i samodoskonalenia.

Aby rozwinąć samodzielność, rodzice nigdy nie powinni robić dla swojego dziecka tego, co sami mogą zrobić.

Ważną rolę w rozwoju woli odgrywa kolektyw. Regularna komunikacja, praca zespołowa i gra zespołowa mają ogromny wpływ na kształtowanie osobowości.Dziecko stara się nie pozostawać w tyle za kolektywem, aby sprostać jego wymaganiom, stara się pokazać te same cechy, które pokazuje lider.

Ćwiczenia dla rozwoju woli

Ćwiczenia gry mające na celu rozwijanie woli i arbitralne zachowanie:

"Sekretne słowo". Dorosły nazywa różne słowa, a dzieci powinny powtarzać wszystko za sobą, z wyjątkiem pewnych słów (na przykład słów z literą "A" lub nazw zwierząt). Słysząc tajne słowo, musisz skakać (klaszcz w dłonie). Możesz zapisywać punkty karne na papierze, a nawet niewielką nagrodę dla tych, którzy zdadzą grę z najmniejszą ilością kar.

Gra nadaje się dla przedszkolaków od 4 lat i starszych. Pociąga uwagę, pamięć, siły przez długi czas, aby przestrzegać pewnych zasad, uczy kontroli.

"Tak i nie ma połączenia" - Stara gra dla dzieci. Facylitator zadaje dzieciom kolejno pytania, na które nie można odpowiedzieć "tak" i "nie", a także "czarny" i "biały". Kto popełnił błąd, otrzymuje punkt karny lub zostaje liderem.

Ta gra jest odpowiednia dla dzieci, które mają już 5 lat. Zwiększa zasób słownictwa, szukając synonimów zabronionych słów, rozwija szybkość reakcji i uczy kontrolować mowę.

"Cztery żywioły". Dzieci stoją w kole. Dorosły wyjaśnia zasady: gdy mówi „! Woda”, wszystko trzeba umieścić swoje ręce w ręce, jeśli on mówi! „Air” - ręce wznoszą się, „ziemia” - Down, „Ogień” - trzeba obracać nadgarstki. Ta gra promuje rozwój arbitralnych zachowań i samoorganizacji.

"Koloruj liczby". Dziecko jest zaproszone do pokolorowania różnych kształtów geometrycznych. Gra trwa dokładnie tyle, ile dziecko starannie koloruje. Jak tylko jego praca zaczyna się nieostrożnie, gra się zatrzymuje. Ta gra promuje rozwój cierpliwości podczas wykonywania monotonnej pracy.

Jak rozwinąć wolę i arbitralność dziecka?

Spokojne gry logiczne wpływają również korzystnie na rozwój woli i arbitralne zachowanie. Należą do nich: warcaby, szachy, rozdawanie, "bitwy morskie", lotto, "erudyta", "kółko i krzyżyk", kostki domina i inne. Zmuszają się do koncentracji, szkolenia logiki, myślenia, uczenia cierpliwości, zapamiętywania i przestrzegania zasad.

Tak więc, w procesie rozwijania woli i arbitralnego zachowania dzieci w wieku przedszkolnym, rola dorosłych odgrywa ogromną rolę.Nauczyciele w placówkach przedszkolnych, rodzice i inni krewni powinni wspierać dziecko w wieku przedszkolnym, odpowiednio go kształcić, dawać mu prawo wyboru, grać w proste logiczne i aktywne gry. Will się nie rozwinie. Proces ten musi być stymulowany i motywowany. Najlepszą motywacją będzie osobisty przykład rodziców.


Powiązane publikacje