ss x
x

Znaczenie wychowania fizycznego dzieci w wieku 4-5 lat


Fizyczny rozwój dziecka w każdym wieku różni się pod względem jego cech. Pomimo faktu, że każde dziecko rozwija się indywidualnie, istnieją kryteria, które są wspólne dla większości dzieci. Wiek 4-5 lat zazwyczaj nazywa środkową przedszkola, ponieważ cechy przejawiają się w tym okresie, typowe dla starszego wieku przedszkolnym z przechowywanych cech charakterystycznych dla młodszych przedszkolaków.

Wskaźniki rozwoju fizycznego

Rozwój fizyczny dzieci określany jest zgodnie z następującymi wskaźnikami:

  • wskaźniki wzrostu;
  • wartość wagi;
  • stopień rozwoju motorycznego;
  • rozmiar klatki piersiowej (obwód);
  • stan narządów wewnętrznych;
  • stan układu mięśniowego;
  • stan układu kostnego.

Dla dzieci w wieku 4-5 lat charakterystyczny jest podobny wzrost masy i wzrostu. Średnio wzrost wzrasta o 6-8 cm, a waga o około 1,5-2,5 kg. Tak więc, średni wzrost chłopców 4 lata wynosi 1 m, dziewczęta tego wieku poniżej około 0,5 cm. Wzrost 5 lat osiągnie chłopców i dziewcząt, odpowiednio 107 i 106 cm. Waga Wydajność dzieci są na 15,5 kg ( dla dziewcząt w wieku 4 lat) i około 16 kg (dla chłopców 4 lata). W wieku pięciu lat waga dziewcząt wynosi 17,5 kg, podczas gdy chłopcy ważą około 18 kg w tym samym wieku.

W wieku sześciu lat tempo przyrostu masy ciała i wzrostu z reguły nieco przyspiesza. Na przykład, sześć chłopców ważą około 20-20,5 kg, a ich wzrost do 115 cm. Dla dziewczynek wartości wzrostu wynosi średnio 114 cm i masie 19,5 kg.

Jednak w tym przypadku mówimy o średnich wartościach wskaźników. Każde dziecko ma swoje własne funkcje rozwojowe. Dziedziczność odgrywa ważną rolę w tym zakresie. Jeśli rodzice mają niską i małą masę ciała, to dziecko będzie niższe niż ich rówieśnicy. Rodzaj ciała dzieci mogą być duża (większa niż 106 cm i waga 16 kg), środek i małe (jeśli wzrost mniej niż 100 cm i waga mniej niż 15 kg).

W przypadku, gdy waga i wzrost dziecka znacznie odbiegają od średnich wartości, zaleca się skonsultować i zostać zbadane przez specjalistę endokrynologa.Dzieci, których waga jest znacznie większa lub mniejsza od przeciętnej, powinny regularnie odwiedzać pediatrę.

Jednocześnie wśród głównych przyczyn, które są przyczyną nadmiaru lub niedowagi, można liczyć nie tylko na zaburzenia metaboliczne lub hormonalne, a także na niedożywienie, niewystarczającą aktywność fizyczną itp. W związku z tym należy zwrócić szczególną uwagę na wystarczającą zawartość w menu białka, tłuszcze i węglowodany. Pożądane jest, aby dziecko spożywało od 4 do 6 razy w ciągu dnia.


Cechy fizyczne dzieci w wieku przedszkolnym

W przypadku dzieci w wieku przedszkolnym istnieje ostra potrzeba aktywnego ruchu. W tym przypadku same ruchy stają się znacznie bardziej zróżnicowane i bardziej pewne. Maluchy nie mające aktywności fizycznej charakteryzują się nadmierną nadpobudliwością, kapryśnymi zachowaniami, są nieposłuszne.

W wieku 4-5 lat dzieci uczą się podczas gier. Przez tego wieku, zwykle mistrzowskie umiejętności dzieci, takie jak bieganie, skakanie, zabawy z piłką (zwykle dziecko może kopać i rzucać piłkę), dzieci mogą samodzielnie huśtawka na huśtawki. Ten okres charakteryzuje się również aktywnym rozwojem umiejętności motorycznych. Przy prawidłowym rozwoju fizycznym, dziecko w wieku 4-5 lat musi być w stanie:

  • stać na jednej nodze przez kilka sekund;
  • wspiąć się i zejść po schodach;
  • iść w tył;
  • skakać.

Poziom rozwoju umiejętności motorycznych powinien pozwolić dziecku radzić sobie z takimi czynnościami jak rysowanie figur geometrycznych, w szczególności kwadratu, trójkąta, koła, używania widelca i łyżki podczas posiłków, samodzielnego ubieranie i rozbieranie, czyszczenie zębów. Również dla dzieci w tym wieku jest możliwość jazdy na rowerze trójkołowym i budowy przedmiotów z 10 lub więcej figurek zabawek.

Właśnie w tym okresie aktywnie rozwija się zręczność i koordynacja. Dzieci w tym wieku są dobrze zrównoważone, udaje im się pokonać małe przeszkody, lepiej opanowują technikę posiadania piłki.

Dla fizycznego rozwoju dzieci pożądane jest codzienne poranne ćwiczenia. Ćwiczenia powinny być proste - to przysiady, ruchy na rozgrzewkę rąk, nóg i szyi, stoki. Czas porannego ładowania powinien wynosić 10-15 minut.Dzieci uczęszczające do placówek przedszkolnych z reguły ćwiczą pod okiem wychowawców. Również dla dziecka w wieku 4-5 lat przydatne jest uprawianie gimnastyki, skakanie na trampolinie, chodzenie po linii prostej itp.

Rączka dziecka w wieku przedszkolnym jest pożądana, aby przygotować się na początek listu do nauki. W tym celu należy zwrócić szczególną uwagę na rozwój mięśni dłoni. W tym celu, dziecko musi być zaangażowany w modelowaniu plastelina, glina i ciasta, to także korzystne dla rozwoju umiejętności motorycznych rąk wpływa malarstwo i rysunek zdjęcia. Takie działania nie tylko promują formację fizyczną, ale także rozwijają wyobraźnię dziecka.

Układ mięśniowo-szkieletowy

Przez 4-5 lat następuje aktywny wzrost kręgosłupa, który trwa do dorosłości. Jednocześnie proporcje sekcji kręgosłupa u dzieci w wieku przedszkolnym są takie same jak u dorosłych. Ze względu na to, że dziecko w wieku 4-5 lat nie ukończyło jeszcze kostnienia, dzieci w wieku przedszkolnym są najbardziej elastyczne. Specyfika rozwoju układu mięśniowo-szkieletowego dzieci w tym wieku polega na tym, że podczas ćwiczeń fizycznych są przeciwstawiane obciążeniom wymuszonym, a szczególną uwagę należy zwrócić na poprawność postawy.

dziecko 4 lat

Kiedy dziecko jest zbyt długie w jednej pozycji, występuje nadmierne napięcie mięśni, co prowadzi do upośledzenia postawy. W związku z tym podczas zajęć wymagających utrzymania statycznej postawy należy poświęcić kilka minut na różne ćwiczenia fizyczne.


Cechy zachowania

Dla dzieci w wieku przedszkolnym charakterystyczne jest rozwijanie nowych umiejętności. Wśród nich m.in. pomagając rodzicom w domu. Z reguły dziecko w wieku 4-5 lat może już włożyć do pralki i wyodrębnić z niej ubrania, wyrabiać figurki z ciasta, pomóc w przewożeniu małych torebek ze sklepu.

Bardzo ważne jest, aby rodzice zachęcali dziecko do pomocy starszym w każdy możliwy sposób. W tym celu konieczne jest, aby używać różnych słów pozytywny kolor - dobrze, mądry, etc. Dzięki tej technice wzrośnie stan emocjonalny i samoocena młodego asystenta.

Umiejętności fizyczne i umiejętności u dzieci w wieku przedszkolnym mogą się nieco różnić. Każde dziecko ma swoje własne cechy i indywidualnego tempa rozwoju.Jedno dziecko charakteryzuje się stopniowym rozwojem nowych umiejętności i zdolności fizycznych, inne dziecko może rozwijać się szybciej i wykazuje cechy charakterystyczne dla starszych dzieci.


Powiązane publikacje