ss x
x

Rozwój sensoryczny u dziecka w wieku 3 lat


W rozwoju umiejętności dzieci trudniej jest wyodrębnić pewne etapy - znaczenie każdego z nich jest dość wysokie, a dziecko potrzebuje kompleksowego rozwoju w okresie 3-4 lat wzrostu. Ale wielu specjalistów z dzieciństwa wyróżnia się okres od 3 do 4 lat życia - w tym momencie zaczyna się intensywnie rozwijać, dziecko uczy się otaczającego go świata i podejmowania pierwszych prób samowystarczalności. Dlatego w tym wieku powinieneś poświęcić więcej uwagi dzieciom, dużo z tym robić i grać w różne gry rozwojowe.
W wieku trzech, dziecko wie już wiele słów i aktywnie wykorzystuje mowę, jednak jego zdolność do rozpoznawania emocji ludzi z nimi rozmawiać nie jest jeszcze rozwinięta, a on woli w tym wieku proaktywne zamiast rozmowy. Ważne jest, aby nauczyć dziecko wyrażania swoich uczuć poprzez mowę, a nie przez krzyki, napady złości i rzucanie zabawek.
Kolejny ważny moment w rozwoju: od tego wieku dzieci powinny być zachęcane do zabawy z projektantem, prowadzenia różnorodnych ćwiczeń mających na celu poprawę zdolności motorycznych i zdolności czuciowych oraz poprawę koordynacji ruchów. W tym celu z powodzeniem stosowane są różne gry związane z grami, zwane grami Montessori, z ich pomocą można rozwijać sensoryczne u dzieci, poprawiać zdolności motoryczne i koordynację, rozwijać umiejętności modelowania i twórczości artystycznej. Wszystko to jest niezwykle ważne dla normalnego tworzenia się dzieci w wieku od 3 lat.

dziecko zmysłowe

Pierwszym latom życia dziecka towarzyszy wiele wrażeń. Dlatego konieczne jest zorganizowanie dla dziecka możliwości obserwowania jasnych poruszających się obiektów, aby umożliwić mu interakcję z obiektami o różnych kształtach i rozmiarach.


Czym jest rozwój sensoryczny i dlaczego jest on dla dziecka?

Ta koncepcja pochodzi od łacińskiego słowa "sunser", dosłownie oznaczającego "doznania". Oznacza to możliwość poznania różnych otaczających obiektów, zjawisk, aby dostrzec otrzymaną od nich informację. Dokładność postrzegania obiektów podrzędnych i możliwości prowadzenia informacje otrzymane zależy sukces przyczyni się do dalszego procesu uczenia się.
Rozwój zdolności sensorycznych zaczyna się od uzyskania pomysłów na temat: jego kształtu, koloru i walorów smakowych, zapachu. Do tego dziecko musi dotknąć przedmiotu, smak, zapach, dotyk, itd., Tylko w ten sposób może on uzyskać informacje charakteryzujące obiekt, często nawet nie znając definicję tych cech: .. gładki lub obiektu chropowatość powierzchni, gorzki lub słodki smak, ostry lub przyjemny zapach itp.
Cechy edukacji zdolności sensorycznych u dzieci są następujące:

  • Sensorics jest podstawą do dalszego rozwoju inteligencji.
  • Wpływają na dziecko, aby zamówić informacje, które otrzymuje od świata zewnętrznego.
  • Przygotuj dzieci do dalszego rozwoju w rzeczywistości.
  • Umożliwia uczenie się i utrwalanie w pamięci norm i koncepcji zmysłowych akceptowanych przez cały świat.
  • Wspiera rozwój uważności i obserwacji u dziecka 3-4 lat.
  • Pozytywnie wpływa na zdolność wszystkich rodzajów pamięci. Może to być pamięć wizualna, słuchowa, motoryczna, wyobrażeniowa itp.
  • Rozwija poczucie estetyki dziecka, które pozytywnie wpływa na wyobraźnię i fantazję.

Pozwala dziecku poznać świat wokół siebie za pomocą nowych sposobów.
Ma pozytywny wpływ na proces dalszej edukacji.
Dogania dzieci od lat 3 różnych ćwiczeń mających na celu rozwój zdolności sensoryczne i percepcji, rodzice pomagają dziecku lepiej zrozumieć otaczający nas świat, fundamenty tego, co przyczynia się do zrozumienia. Po tym wszystkim, pierwsze wrażenie z okolicznych obiektów są zawsze oparte na uczuciach dziecka i zdolność do określenia właściwości rzeczy zależy od poziomu jego psychiczne, psychologiczne i estetyczne wzrostu.
Po osiągnięciu 3-letnie dziecko powinno już być w stanie określić kolor obiektów, ich kształt i wielkość, cechy.Ponadto, należy zrozumieć różnice pomiędzy kolorami i kształtami rzeczy odróżniających obiektów na podstawie ich wielkości (aby móc dzielić je na duże i małe).


Jak można rozwinąć sensoryczne u dziecka

W ciągu 3-4 lat zmysłowy rozwój dzieci można przypisać podstawom, które później formują jego intelekt. To z tego powodu, należy zwrócić szczególną uwagę na tworzenie i dalszy rozwój dziecka postrzegają swoje środowisko, dostarczając informacji na temat okolicznych obiektów i ich właściwości.
Stopniowy wzrost wiedzy na temat różnych cech obiektów, takich jak kolor, waga, smak, wielkość i położenie w stosunku do innych rzeczy, pojęcia czasu i innych, łatwe do odczytania dla dorosłych rzeczy, nie tylko znacznie poszerzyć horyzonty dziecka, pozwalając mu lepiej zrozumieć otaczający nas świat, ale również Pomagają im zdobyć pewność siebie. To z kolei pozytywnie wpłynie na dalszy rozwój psychologiczny.
W wieku 3-4 lat dziecko musi wykazać następujące umiejętności:

  • wykonuj liczne precyzyjne akcje. Na przykład, powinien być zdolny do otwierania i zamykania obiektów, umieścić je w torby i zabrać stamtąd, zbieranie, demontaż (co zdarza się zwykle bardziej skuteczne w ogóle), składane, itp.;
  • wykorzystywać niektóre przedmioty, rozumieć ich cel, urządzenie i zasadę działania. Obejmuje to umiejętność radzenia sobie z zachodnimi zabawkami, "granie" na instrumentach muzycznych, naśladowanie działań rodziców z przedmiotami codziennego życia;
  • Możliwość sortowania obiektów na podstawie ich kształtu, rozmiaru i koloru.

lekcje z dzieckiem

Jednocześnie nie należy zapominać o rozwoju umiejętności motorycznych: dzieci w tym wieku nie powinny mieć problemów z minimalną samoobsługą. Powinni już mieć umiejętności ubierania się i rozbierania, używania sztućców itp.
Aby rozwinąć sensorykę, dziecko zwykle używa różnych zagadek, gier logicznych, wydanych zgodnie z wiekiem dziecka. Korzysta się z interaktywnych zabawek i przedmiotów zabawkowych z życia codziennego. O starych zabawkach również nie należy zapominać i nadal z nich korzystać.

W formacji dzieci od 3 lat przedmiotów standardów nie należy zapominać sposoby percepcji: dziecko musi mieć możliwość grupowania elementów, koncentrując się na formie odniesienia (na przykład, być w stanie zidentyfikować tylko obiekty okrągłe), jej kolor, być w stanie samodzielnie opisać właściwości obiektów. Konieczne jest również zwrócenie szczególnej uwagi na rozwój zdolności wzrokowych dziecka.

Gry i ćwiczenia dla rozwijania umiejętności dotykania

Najczęstszym rodzajem edukacji dla dzieci w placówkach edukacyjnych iw domu jest tworzenie gier. Entuzjastycznie postrzegane przez dzieci, są podstawą pomyślnego rozwoju.
Gry, które pozwalają dzieciom rozwijać zdolności sensoryczne, jest wiele rzeczy, które pozwalają wybrać grę edukacyjną dla każdego dziecka.

Gry dla dzieci od 3 lat

Najpopularniejsze na całym świecie są zabawki Lego. Z klocków można zbierać różne projekty, rozwijając dziecięcą wyobraźnię przestrzenną i zdolności percepcyjne. Pomoże także znaleźć obiekty według koloru i wielkości. Dodatkowo możesz zrobić z dzieckiem budowanie mozaiki, wszelkiego rodzaju łamigłówki, granie postaci itp.
Do gier przydatne są nawet poręczne narzędzia: kolorowe klipsy, torby z różnymi wypełniaczami, czapki itp.

Rozwój sensoryczny u dziecka w wieku 3 lat

Wraz z wiekiem musisz spróbować skomplikować gry percepcji dla dzieci: zdobyć bardziej złożone zagadki i mozaiki, poprosić dziecko, aby stworzyło pewne projekty z klocków Lego, jednocześnie podkreślając rozwój zdolności wyobraźni.
W ciągu 4 lat u dzieci, co do zasady, praktycznie w pełni ukształtowany zmysłowe postrzeganie norm - pojęcie wszystkich podstawowych właściwości obiektów. Następnie należy wyjaśnić dziecku różnicę w figurach geometrycznych, nauczyć się, jak poprawnie łączyć kolory, przypisać kilka liczb z jednego, i tak dalej.
Powstawanie pełnoprawnym malucha możliwe bez kompleksowego aktywnego uczenia się i zdolność do sensorike odgrywają bardzo ważną rolę w dalszym rozwoju. Powinieneś dać dziecku jak najwięcej czasu: baw się z nim, ucz się, a to będzie miało pozytywny wpływ na jego zdolności umysłowe.


Powiązane publikacje