ss x
x

Cechy fizyczne rozwoju trzyletniego dziecka


W okresie od 3 do 4 lat dziecko aktywnie uczy się otaczającego go świata, rozwija się psychicznie i fizycznie. W tym wieku większość dzieci zaczyna chodzić do przedszkola, przystosowywać się do nowego środowiska, przyzwyczajać się do zabawy z innymi dziećmi i być posłusznym opiekunom. Jeśli dziecko nie chodzi do przedszkola, jego rodzina powinna być zaangażowana w szkolenie. Czasami rodzice koncentrują się na rozwoju psychicznym swoich dzieci, zapominając o potrzebie rozwoju fizycznego.


Cechy fizycznego rozwoju dzieci 4-5 lat

Średnio wzrost dziecka w ciągu 4 lat powinien wynosić 98-109 cm, waga - 14,8-19,8 kg, obwód klatki piersiowej - 51-56 cm, a głowa - 48-50 cm, a liczba zębów mlecznych - 20. Wzrost i waga - główne wskaźniki rozwoju fizycznego. Konieczne jest uwzględnienie indywidualnych cech dziecka (genetyki), ale znaczące odchylenie od wartości tych wskaźników w mniejszym kierunku może wskazywać na obecność problemów zdrowotnych, niedożywienia lub opieki nad dzieckiem.

W tym wieku kości i stawy u dzieci nie są jeszcze silne, mogą się odkształcać pod wpływem czynników negatywnych. Tak więc, z powodu nieprawidłowej postawy, może wystąpić skrzywienie kręgosłupa, dlatego konieczne jest podążanie za postawą dziecka, gdy siedzi on przy stole. Mięśnie u dzieci w wieku 4-5 lat rozwijają się inaczej: duże szybciej niż małe. Ale to małe mięśnie są odpowiedzialne za koordynację i równowagę, więc trudniej jest dzieciom siedzieć na krześle niż dorosłym. Dla dorosłych siedzenie na krześle to odpoczynek, a dla dziecka to prawdziwa praca. Łatwiej mu biec i skakać niż siedzieć.

Podstawowe umiejętności dzieci w wieku 3-4 lat

Dziecko od 3 lat aktywnie rozwija się, może koordynować ruchy, następuje poprawa zdolności motorycznych. Pewnie biegnie, przysiada, pochyla się, wstaje i schodzi po schodach, naprzemiennie, a rzadko upada. Zwiększa zwinność: dziecko z łatwością łapie piłkę i rzuca nią lub kopie. Może iść nie tylko do przodu, ale także do tyłu, cofania się. Sam dziecko jeździ na trójkołowym rowerze.Może skakać w miejscu, na wzniesieniu i wzniesieniu, aby zachować równowagę, stojąc na jednej nodze przez ponad 5 sekund, chodząc na palcach.

W tym wieku dziecko może się skoncentrować i robić jedną rzecz do 20 minut. Dzieciak już jest w stanie samodzielnie monitorować higienę osobistą: chodzenie do toalety, mycie, mycie zębów, mycie rąk.

Cechy rozwoju małych motorycznych umiejętności dziecka w wieku 3-4 lat

Drobne zdolności motoryczne to zdolność wykonywania drobnych i precyzyjnych ruchów rękami i palcami. Konieczne jest poznanie cech jego rozwoju w ciągu 3-4 lat:

  • Zręczne manipulowanie różnymi małymi obiektami, niezależne przewracanie stron dowolnych książek (z twardym, miękkim wiązaniem);
  • Pewne zarządzanie dzięki nożyczkom dla dzieci;
  • rysunek najprostszych figur geometrycznych (koło, kwadrat), ludzi z 2-4 częściami ciała;
  • pisanie niektórych listów;
  • budowanie piramidy złożonej z 4 lub więcej bloków;
  • zdejmowanie i zakładanie ubrań bez pomocy dorosłych;
  • obracanie uchwytów szuflad i drzwi;
  • otwieranie i zamykanie kapsli do butelek i słoików;
  • samodzielne jedzenie, ostrożne używanie łyżki i widelca;
  • pomaganie rodzicom w sprzątaniu domu;
  • kolorowanie obrazu ołówkiem bez opuszczania ramy;
  • składane puzzle złożone z 2-4 elementów.

Zajęcia dla rozwoju fizycznego

Dziecko w wieku 3-4 lat nie jest już tak bezradne jak w pierwszych latach życia, ale wciąż musi się wiele nauczyć.

Konieczne jest ciągłe doskonalenie ruchów dziecka, aby były one dokładniejsze i wyraźniejsze. W tym celu wykonywane są specjalne ćwiczenia (w tym rozwój umiejętności motorycznych), wymyślane są różne aktywne gry.

Aby rozwijać koordynację i wytrzymałość, dzieci powinny być brane do grupowania klas przez tańce, gimnastykę, pływanie. Ponadto, rodzice mogą angażować się z dzieckiem do wykonywania w domu, przynajmniej do wykonywania codziennych ćwiczeń rano (szczególnie skuteczne w Turning Torso i podnosi ręce do góry i na zewnątrz). Przydatne dla dzieci i rowerzystów lub łyżwiarzy.

Aktywność fizyczna dziecka powinna obejmować:

  • jogging (ale nie więcej niż 500 m, aby nie peretruzhdat dzieci ciała) i bieganie na skarpetkach;
  • chodzenie po spirali, omijanie różnych przedmiotów;
  • Skakanie na jednej nodze (zarówno po lewej, jak i prawej), jednocześnie na dwóch, przeskakując różne przedmioty;
  • chodzenie po linii prostej (dla równowagi) może zmieniać korzystania przez rezygnację szklankę wody z łyżką lub żarówkę ping-pong;
  • ćwiczenia na temat prasy i postawy;
  • przysiady;
  • gry w piłkę;
  • zajęcia poprawiające zdolności motoryczne.

Wszystkie te ćwiczenia mogą być wykonywane tylko wtedy, gdy dziecko jest całkowicie zdrowe i nie ma przeciwwskazań do takiego wysiłku fizycznego.

Aby rozwinąć układ oddechowy, musisz wymyślić gry z puchu lub małych kawałków papieru. Pozwól dziecku je zdmuchnąć.

Oprócz różnych ćwiczeń, wzmocnienie odporności dzieci jest promowane przez regularne twardnienie ciała.

Dziecko musi koniecznie komunikować się i bawić z innymi dziećmi. Wraz z nimi rozwija się psychicznie i fizycznie, ucząc się od nich czegoś nowego.

W celu wczesnego rozwoju fizycznego dziecka możesz zainstalować dziecięcy kompleks sportowy w domu. Jest to struktura ramki, która jest łatwo montowane i demontowane. Może składać się z tych pierwiastków: nieruchomą drabiny, liny drabiny, trapezu, liny, nachylonej płyty, płyty, huśtawek, obręcz do koszykówki. W zależności od wielkości wolnej przestrzeni mieszkania można wybrać kompleks z wymaganą liczbą elementów.

Dla prawidłowego rozwoju fizycznego dzieci powinny mieć reżim dzienny. Warunkiem koniecznym do utrzymania dobrego zdrowia jest prawidłowe odżywianie i mało snu. Dziecko w wieku 3-4 lat powinny spać 11-13 godzin dziennie, jeden dzień - 1-1,5 godziny. Na dobry sen jest niezbędny, aby w pełni zaspokoić potrzeby dziecka w aktywność fizyczną. Każdego dnia należy chodzić z dzieckiem na świeżym powietrzu.

Dziecko powinno pomagać rodzicom w domu, wykonując proste czynności. Jego inicjatywę i sukcesy należy zachęcać, aby nie zniechęcały do ​​chęci dalszej pomocy.

Rozwój umiejętności motorycznych

Rozwój umiejętności motorycznych jest ważnym punktem w planie ogólnego rozwoju dziecka 3-4 lat. Podczas wykonywania ruchliwość aktywna część mózgu odpowiedzialnych za mowy. Ponadto rozwija się system nerwowy, wzrok, uważność i pamięć.

rozwój dziecka 3 lata

Do zatrudnienia, mające na celu rozwój umiejętności motorycznych obejmują: przędzalnię whirligig, uformowany z gliny lub ciasta, farby do rysowania i kredki, montaż i demontaż poszczególnych projektantów, puzzle, budowanie wież z bloków, mokry piasek, tworząc podrobione, dla których trzeba coś Wytnij i wklej.Ważne jest, aby zrobić z gimnastyki palców dziecko, palmy masażu, nauczyć się związać i rozwiązać te sznurowadła (można to wiązać węzły na linie), zamocowane i rozpinania suwaki, guziki i haczyki. Dla dzieci 3-4 lat w sklepach dziecięcych można kupić różne zabawki-sortery z drobnymi elementami, mozaiki.

Wykonywanie ćwiczeń na rzecz rozwoju umiejętności motorycznych może być i bez wydatków na drogie zabawki. W tym celu można wziąć dowolne ziarna (ryż, proso, grykę) lub fasolę. Kilka rodzajów zbóż można rozłożyć na różne słoiki. Pozwól dziecku naprzemiennie wsunąć w nie rączki i badać ziarna w dotyku. Możesz ukryć małe przedmioty w zbożu i zaprosić dziecko, aby je znaleźć.


Oznaki opóźnienia w rozwoju dzieci 3-4 lat

Główne objawy świadczące o nieprawidłowym rozwoju dziecka w wieku 3-4 lat to:

  1. Niezdolność do rzucania piłką, skakania w miejscu i samodzielnego prowadzenia trójkołowego roweru.
  2. Niepewne chodzenie po schodach, częste upadki.
  3. Niezdolność do trzymania ołówka, narysowania koła (problemy z delikatnymi zdolnościami motorycznymi).
  4. Obfite ślinienie się, słabo rozwinięta mowa.
  5. Niezdolność do zbudowania piramidy z kilku kostek.
  6. Niepewne obchodzenie się z małymi przedmiotami (niezdolność do ich chwytania lub trzymania w rączkach, wiąże się również z małymi umiejętnościami motorycznymi).
  7. Brak zainteresowania grami interaktywnymi, komunikacja z innymi dziećmi.
  8. Brak kontroli nad negatywnymi emocjami - złość, frustracja.

Istnieje wiele sposobów rozwiązania problemu z opóźnieniami w rozwoju. Najważniejsze jest, aby na czas zdiagnozować i podjąć niezbędne środki.

Wszystkie dzieci rozwijają się w różnym tempie. Rodzice nie powinni się denerwować ani denerwować, jeśli ich dziecko nie wie, jak zrobić coś, czego nauczyli się niektórzy z jego rówieśników. Konieczne jest obserwowanie postępów w rozwoju dziecka przez cały czas. Jeśli tak nie jest, warto pokazać dziecko lekarzowi.


Powiązane publikacje