ss x
x

Rozwój fizyczny dziecka 4 lata


Kiedy dziecko skończy 4 lata, kończy się okres wczesnego dzieciństwa. Nadchodzi okres przedszkolny, który charakteryzuje się pewnymi cechami rozwoju fizycznego. W tym wieku dzieci prowadzą aktywny tryb życia, dużo się ruszają, poznają świat wokół siebie.


Ogólne normy i cechy rozwoju dzieci w wieku 4-5 lat

W tym wieku średnia wysokość dla chłopców wynosi 100,3 cm, a dla dziewcząt 99,7 cm Średnia waga chłopców to 15-20 kg, a dziewcząt 14-18 kg. Średni przyrost masy ciała wynosi 1,5-2 kg na rok, a wzrost - 5-7 cm Niektóre cechy rozwoju mogą być związane z dziedzicznością.

Jeśli wzrost lub waga dziecka znacznie odbiegają od normy, należy skonsultować się z pediatrą i endokrynologiem. Przyczyny nieprawidłowości mogą być pokryte nieprawidłowym metabolizmem, brakiem równowagi hormonalnej, siedzącym trybem życia i brakiem aktywności fizycznej, źle zrównoważonym odżywianiem.

W wieku 4-5 lat szkielet dziecka jest nadal elastyczny, dlatego nie zaleca się używania siły. Konieczne jest ciągłe obserwowanie postawy dziecka, aby przekonać się, że siedzi prawidłowo przy stole, śpiąc na niezbyt miękkim materacu.

W tym wieku zmienia się środek ciężkości i zmieniają się proporcje ciała. Znikają pulchne policzki, zaokrąglony brzuch i zmarszczki na uchwytach. Dzieci przypominają małych dorosłych. Większość z nich staje się cieńsza, ale nie tracą apetytu i jedzą z przyjemnością 4-5 razy dziennie.

Większość dzieci, które nie chodzą do przedszkola, w wieku 4 lat, odmawiają zasypiania w ciągu dnia. Ci, którzy chodzą do przedszkola, nadal śpią po południu, kiedy przyzwyczajają się do codziennego reżimu.

Cechy rozwoju fizycznego od 4 lat

Dzieciak ma 4 lata pełne energii. On musi ciągle coś robić. Za 4 lata dziecko może:

  • Skacz, biegnij i bębnuj (na podłodze w pokoju, na trawie lub na piasku na ulicy).
  • Stań na jednej nodze (prawie 10 sekund), chodź na palcach.
  • Aby przedstawić na papierze proste figury geometryczne (koło, prostokąt, trójkąt), ludzie, zwierzęta.
  • Pewnie używaj sztućców (łyżka, widelec), starannie jedz.
  • Umyć ręce, umyć zęby.
  • Niezależnie ubieraj i rozbieraj. Rodzice potrzebują pomocy przy złożonych hakach.
  • Przeczesuj "szwedzką ścianę" w górę i w dół, przytrzymaj się liny i powiesić na niej. Nadal trudno jest wspiąć się na linie.
  • Twórz obiekty składające się z 10 lub więcej bloków.
  • Jedź na rowerze trójkołowym.

Dzieciak od 4 lat pewnie biegnie, rzadko upada. Grając w "dogrywkę", może uchylić się przed rękami osoby, która go złapie. Dziecko jest biegły w swoim ciele, ale z większą ilością problemów równowagi mogą powstać: to idzie bardzo niepewnie na wąskiej ławce. Aby ćwiczyć dziecko, możesz ułożyć linę na asfalcie i zaprosić go, aby szedł wzdłuż niej, a następnie możesz trenować na kłodzie.

Dziecko może biegać około 150 metrów, ale przy takich obciążeniach trzeba być bardzo ostrożnym. Skacze dobrze: do przodu i do tyłu. Potrafi skakać różne niskie przedmioty, skakać na krok i razem z nim, ale z liną dziecko, które ma 4 lata, nie może jeszcze pracować.

W tym wieku wiele dzieci próbuje związać swoje sznurowadła, ale większość nie.


Cechy rozwoju fizycznego od 5 lat

Dziecko, które ukończyło 5 lat, jest w stanie:

  • Biegnij na wystarczająco długich dystansach (200-300 m). Nie każdy krewny będzie w stanie go dogonić. Potrafi biegać na poziomie i nierównym terenie, omijając nierówności, drzewa, budynki, przeskakując doły.
  • Poruszać się prawie jak dorosły: wyraźnie i skoordynowany. Mógł zamknąć oczy i łatwo dotknąć nosa lub ucha. Zwiększa zwinność piłki: dziecko szybko ją łapie i odrzuca.
  • Miej oko na równowagę. Teraz nie jest dla niego problemem, aby przejść przez wszystko wąskie.
    Dobry skok: skok na etapie lub kilku obiektów leżącego na podłodze. Odwraca skakanka, w tym na jednej nodze. Dziewczyny w tym wieku zaczynają grać "klasyki", "gumki".
    Wspinanie się po "szwedzkim murze" jest łatwe i długie.
  • Mięśni rąk u dzieci w wieku 5 lat jest już dobrze rozwinięty, więc mogą wspinać się na liny, ale nadal nie można wycisnąć z podłogi.

Rola rodziców w rozwoju dzieci 4-5 lat

Jeśli dziecko chodzi do przedszkola, jego rozwój jest wykonywany głównie przez nauczyciela.W ogrodzie dziecko bawiące aktywne gry, komunikowania się z rówieśnikami, uczą się rzeźbić w glinie, rysunek ołówki i farby. Jeśli maluch nie chodzi do przedszkola, jego rodzice muszą dbać o jego rozwój i wychowanie, które musi uwzględniać indywidualne cechy charakterystyczne i temperament jego potomstwa.

Każdego dnia trzeba angażować się w rozwój fizyczny swojego dziecka - wymyślać i grać w gry mobilne, nauczyć go szarżowania. Ładowanie może składać się z zestawu podstawowych ćwiczeń na rozbudowę i zgięcie kończyn, skręceń i przysiadów. Ma to nie tylko pozytywny wpływ na kondycję fizyczną dziecka, jego układ odpornościowy, ale także przyzwyczajenie do dyscypliny i porządku.

 

Dziecko w wieku 4-5 lat musi zostać zabrane na zajęcia specjalne. Aby rozwinąć aktywność fizyczną, chłopiec można zapisać w sekcji sportowej, a dziewczynę można zabrać na lekcje tańca.

Rodzice powinni przyczyniać się do rozwoju aktywności społecznej swojego dziecka. Dziecko powinno regularnie widzieć inne dzieci, komunikować się z nimi, bawić się w parkach, na placach zabaw. W domu trzeba czytać bajki z dzieckiem, omawiać je, a także rysować i rzeźbić z plasteliny, gliny lub ciasta. Ćwiczenia te wzmocnią mięśnie dłoni i stopniowo przygotowują rękę do pisania. Warto angażować się w gry mające na celu rozwój umiejętności motorycznych - kolekcję różnych projektantów, łamigłówki.

Dziecko powinno pomagać mamie i tacie w pracach domowych. W wieku 4 lat powinien już mieć obowiązki: usunąć zabawki, wytrzeć kurz, zbierać naczynia ze stołu.

Aby monitorować zdrowie fizyczne dziecka, konieczne jest regularne sprawdzanie u okulisty, chirurga, otolaryngologa, kardiologa, pediatry rejonowego, prowadzenia EKG.

rozwój dziecka w ciągu 4 lat

W wieku 4-5 lat dzieci mają wyraźne preferencyjne działania. Rodzice mogą obserwować swoje dziecko, odkrywać jego talenty, aby zacząć je rozwijać jak najwcześniej. Zgodnie z jego talentami i zainteresowaniami, dziecko może być pisane w kółko (rysunek, modelowanie, gimnastyka, pływanie, lekkoatletyka itp.).

W edukacji dzieci ważny jest klimat psychologiczny w rodzinie. Brak głośnych okrzyków i kłótni między rodzicami, ostry ton w stosunku do dziecka, stwarza sprzyjającą atmosferę zarówno dla fizycznego, jak i psycho-emocjonalnego rozwoju dziecka.

Dziecko piątego roku życia jest ważne, aby poczuć jego sukces, więc mama i tata powinni wspierać jego osiągnięcia. Jeśli coś mu nie wychodzi, dziecko trzeba zachęcać, wierzyć w niego. Jeśli często robisz komentarze i ciągle wyciągasz dziecko, może stracić wszelkie pragnienie, by spróbować osiągnąć sukces.

Warto zauważyć: im bardziej świadomi rodzice są związani z wychowaniem dziecka, tym skuteczniej się on rozwija.

Główne oznaki opóźnienia w rozwoju dzieci

Niebezpiecznymi objawami w rozwoju dzieci w wieku 4-5 lat są:

1. Nadmierna agresywność, nieśmiałość, niepokój lub strach.

2. Problemy z komunikowaniem się z innymi dziećmi, niechęć do zabawy z nimi.

2. Słaba aktywność motoryczna, niezdolność bez pomocy wspięcia się na "szwedzką ścianę".

3. Brak uwagi, a nie zdolność koncentrowania się na jednej rzeczy przez ponad 5 minut.

4. Ograniczone interesy.

5. Nieumiejętność nadania imienia i nazwiska.

6. Ograniczony zakres emocji, stan depresji.

7. Nieumiejętność trzymania ołówka w dłoni, budowanie piramidy z 8 kostek.

8. Problemy z zasypianiem, samodzielnym jedzeniem, pójściem do toalety.

9. Niezdolność do mycia rąk, mycia zębów, ubierania i zdejmowania ubrań.

Jeżeli rodzice zauważą co najmniej jeden z tych znaków od swojego dziecka, należy natychmiast pokazać go pediatry. On obiektywnie oceni sytuację i wyśle ​​ją do jednego z wąskich specjalistów - psychologa dziecięcego, neurologa, chirurga.

Każde dziecko rozwija się na różne sposoby. Ktoś może rozwijać się szybciej, ktoś - trochę wolniej. W każdym razie rodzice powinni wspierać swoje dziecko, brać pod uwagę jego cechy osobiste. Ponadto muszą znać podstawowe parametry rozwoju dzieci w danym wieku, aby zauważyć odchylenia w czasie, skonsultować się z lekarzem i rozwiązać problem nawet u źródła jego wystąpienia.


Powiązane publikacje